Anbefalt urmaker for service på Seiko

Medlem
7. jan. 2016
Innlegg
19
Sted
Akershus
Hei,

Jeg har en SARB035 og er SARB017 som snart nærmer seg 10 år i bruk. Begge har 6R15-urverket til Seiko.
Er det "likegyldig" hvilken seriøs urmaker jeg bør gå til for service av disse klokkene, eller er det enkelte som spesialiserer seg eller er godt kjent med disse urverkene som anbefales brukt?

Jeg bor på Østlandet, så må være noen på denne kanten.

Er det noen av dere her på forumet som har noen anbefalinger til urmaker?
 
Redigert:
Er det den normale praksisen med rimligere mekaniske urverk å skifte ut hele i stedet for å vedlikeholde dem? Noen som har et estimat på prisforskjellen mellom normal service og å skifte ut urverket?

Hvis prisforskjellen ikke er veldig stor virker det jo bedre å gjennomføre en normal service. En av de ofte påståtte fordelene med et mekanisk urverk er jo nettop det at det skal vare "evig" ved riktig behandling. Skifte av hele urverket er jo ikke akuratt definisjonen på det. :unsure:
 
Jeg mener å huske at man ikke får deler til disse verkene.
Så ved service på det gamle har man fortsatt
et verk med de samme gamle delene.
Derfor mener jeg et nytt verk er det beste valget.
 
Ga de en pris for service som alternativ, eller hadde du behov for nytt urverk?
De nevnte at 4R urverkene byttes ut, mens 6R urverkene serves. I mitt tilfelle vill jeg påstå at jeg har behov for nytt urverk, men det er kun en ukvalifisert antagelse fra min side. Var en hobbyurmaker fra Klokkeriet som tok service på den og stjal noen deler fra NH36 urverk, men tok ikke langt tid før toleransene var utenfor igjen. Jeg har gitt opp Seiko og 6RXX, hadde en nyere alpinist med 6R35 som også trengte nytt urverk, men denne gikk på garanti. Gikk rett fra Optura og på Finn.
 

Vedlegg

  • 99117280_565444304120251_3871313959600521216_n.jpg
    99117280_565444304120251_3871313959600521216_n.jpg
    39,5 KB · Visninger: 0
Hvor? Hørtes overkant rimelig ut, Christensen anslo 5-6k (god stund siden) for nytt urverk.
Urmaker Pedersen (tusentikk.no) i Bergen.

De hadde den inne til service siden den gikk veldig ujevnt (tapte 2-3min i døgnet), fikk beskjed om at det ikke ville lønne seg å reparere.
 
  • Liker
Reaksjoner: Maz19