Anbefaling pensko godt kvalitet i Oslo/Østfold

jsf

Medlem
23. okt. 2009
Innlegg
860
Sted
Oslo
Heisann!

Er på utkikk etter dressko a la Oxford-stil som er i forholdsvis god kvalitet. Tenkte å kjøpe dette i butikk, men har ikke funnet noen gode skobutikker på akkurat pensko i god kvalitet (Oslo, Buskerud og Østfold er alternativene)
Her er et eksempel: http://www.herringshoes.co.uk/produ...&shoeID=2388&selectedSizeID=0&selectedFitID=0. Hadde kjøpt dette paret hvis jeg ikke måtte kjøpe det på nett. Pensko er litt vanskelig å beregne størrelsesmessig.
Pris regner jeg mellom 1000-2500.

Noen som har noen anbefalinger?
 
Agnar Hagen og Asbjørn Dagestad, hovedstadens fineste skobutikker og kanskje de beste handleopplevelsene du kan få i Oslo. Dagestad er dessuten en trollmann av en skomaker.

Av merker jeg har vært godt fornøyd med inngår Santoni, Alden og Church's, så jeg anser meg selv som vidsynt og fordomsfri når det kommer til fottøyopphavsland ;)
 
Agnar Hagen kan jeg også anbefalle! Mye pent i god kvalitet.
Også burde du jo helt klart stikke innom Ferner Jacobsen og Steen og Strøm som begge har et stort utvalg!
 
Sjekk ut Ferner Jacobsen rett etter jul, da pleier de å ha snille priser på alt i butikken og jeg er veldig fornøyd med samtlige par Lotusse sko jeg har kjøpt derfra :)
 
Jeg har både italienske og spanske sko av god kvalitet, men synes ofte at de blir for jålete i forhold til britiske sko. Jeg har også flere ganger blitt skuffet over læret på italienske sko. Mitt desiderte favorittmerke er Church`s. De sitter godt på foten, er laget av de fremste materialer og oser av kvalitet. Med korrekt pleie er de bortimot uslitelige. Du slipper også å være bekymret for at de noensinne vil gå av mote. De er, sammen med noen andre britiske produsenter, det beste man kan få uten å kjøpe spesialsydde sko. Jeg har kjøpt et par på Ferner Jacobsen engang, men både utvalg og priser er langt bedre i Storbritannia, så jeg har stort sett handlet der.
 
Tiltredes, Hopalong.

Jeg kjøpte et par Church’s boots i butikken deres i Regent Street i høst. Bare opplevelsen av å sitte i en brun skinnstol mens stramme gamle menn med dress og bart jobbet ræva av seg for å finne den perfekte skoen var verdt hele turen. Med på kjøpet fikk jeg strenge instruksjoner om hvordan jeg skulle ta vare på skoene mine, because young gentlemen these days are not always so careful with their footwear.

Behagelig kort vei fra Bond St ;)

Når det er sagt er jeg også meget godt fornøyd med mine US made Alden Oxford-sko som jeg kjøpe i NYC. Like rundt hjørnet fra kirken ved Wall St er det en liten skobutikk i kjelleren. Beste prisene i Manhattan.

Husk skotre av sedertre, og bruk skikkelige pleieprodukter, så har du pensko som varer og varer. Og ikke minst, som er verdt å reparere når de blir slitt.

Siden jeg ikke jobber i pensko slites de ikke akkurat voldtsom mye, men kvalitet merkes også på komforten.
 
Hvis du legger til litt til så ville jeg helt klart gått innom EGER. De har faktisk tatt inn Crockett & Jones! Bedre sko får du ikke den prisklassen. Samme med Allen Edmonds på Lacrosse. Eller så har du jo Ferner som sagt både i Oslo og Fr.stad. Gucci skoene jeg har hatt har det vært elendig kvalitet på, hvis du skulle falle innom Kamikaze.

Men hvis du vil ha en skikkelig sko, så er Sutor Mantellassi eller Edward Green valget ;)

GOD JUL !
 
Takker for alle svar! :D

Da skal jeg se om jeg kan finne meg et godt par, skal sjekke ut Agnar Hagen og Asbjørn Dagestad og gensensko.no førstkommende uke.

Når evnt London tur blir planlagt blir det nok et skikkelig par jah! :D
 
Anbefaler på lik linje som Navitimer83, Allen Edmonds! Super kvalitet, og ikke i en alt for høy prisklasse.
 
det viktigste du må tenke på når du kjpøer deg ett par er om de er håndsyd eller ikke. mange av merkene nevt tidligere her er det beste. det bør komme fram hvor mange operasjoner som er brukt på skoen, det vanlige er 250 - 350 på skikkelige sko. hvilket type skinn er også greit å få oppgitt. om betjeningen ikke har dette for hånden ville jeg gått videre. det er viktig å finne ut hvordan lest som passer deg best. det får du ikke gjort i oslo nesten. den eneste som er kapabel, blir dagestad. min annbefaling er å legge litt mer i skoene og dra til london. green og lobb leverer alltid. og gjerne mer. om du vil ha mye sko for pengene er det cjones på g20 eger eller santoni på skabo du bør se på. har opplevd at dagestad ofte har litt brede lester, agnar litt ymse hva betjeningen faktisk kan om sko.

Dagestad fikser nok det aller meste men her må du også legge en god del mer penger i skoene. dra innom å forhør deg med han da han er den desidert beste i norge på sko. du vil få en kjempe opplevelse uansett om det blir kjøp eller ikke. og det fine er at du alltid lærer noe nytt om sko og faget rundt det. spør og grav:)