Anbefaling elbil

Medlem
22. juni 2011
Innlegg
1.327
Sted
Oslo
Har i dag en diesel stasjonsvogn, men med barn og 3-4mil reisevei til jobb vurderes en bil nr 2. Jobber i Oslo sentrum, men bor i utkanten av Lillestrøm. Tenker at det vil være fint om bil nr.2 også kan benyttes på kortere distanser som familiebil. Så bør helst ha plass til 2 voksne, 2 barn, barnevogn + Hadde sett ut Nissan Leaf, da jeg har forstått at den har vært et populært valg. Tenker å kjøpe brukt, med budsjett på 150.000,-, billigst mulig. Funksjonalitet, driftsikkerhet, pris på service/vedlikehold settes høyere enn design. Diselvognen vi har er en Audi Allroad så er lysten på en bil med noe lavere servicepriser/driftskostnader. Er eks en 2014/15mod Leaf veien å gå, eller finnes det bedre alternativer i dag? Ser man har i3, e-golf osv. Fikk frarådet å kjøpe 1.gen Leaf, med tanke på at denne kunne være dyrere i drift enn de nyere. Det ble sagt at det kunne dukke opp en del kostbare feil på de eldste Leafene. Har liten kunnskap på el bil, så setter pris på råd :)
 
Hei,

Mitt førstevalg ville vært E-Golf, da har du mulighet for hurtiglading flere ganger, noe Leaf kun kan gjøre 1 gang pr tur før batteriet blir overopphetet.
Da dette ikke har kjøling som på Golfen. Dette er viktig hvis du ønsker lengre turer.

Golfen scorer høyt på kvalitet, men du må se opp for rust på bremseskiver spesielt de bak!

Just my two cents!:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ulven
Takk for innspill @Raymond75 ! E-Golf er jo ganske mye penere enn de eldre leafene, både eksteriørt og interiørt. Kan også se ut som golfen er noe større, vertfall med tanke på bagasjeplass. Vet du hvordan disse stiller i forhold til priser på service, deler osv? Jeg har hatt en forestillelse om at kanskje Nissan er noe rimeligere på dette? Til langkjøring kommer vi nok til å benytte dieselbilen primært, men har fort 8 mil t/r jobb også på vinterstid.

Ole.
 
  • Liker
Reaksjoner: Raymond75
Takk for innspill @Raymond75 ! E-Golf er jo ganske mye penere enn de eldre leafene, både eksteriørt og interiørt. Kan også se ut som golfen er noe større, vertfall med tanke på bagasjeplass. Vet du hvordan disse stiller i forhold til priser på service, deler osv? Jeg har hatt en forestillelse om at kanskje Nissan er noe rimeligere på dette? Til langkjøring kommer vi nok til å benytte dieselbilen primært, men har fort 8 mil t/r jobb også på vinterstid.

Ole.

Hei,

Service på EL- Golf er til sammenligning med bensin/diesel en rimelig affere.

På service er det jo ingen bytte av olje og filter osv.

Så servicekostnadene vil bli ca halvparten av en vanlig Golf.

Deler er på disse er samme som på vanlig Golf og prisene er midt på treet.

Største utgiften på E-GOLF har vært bremseskiver, da disse lett ruster pga lite bruk.
Ved kjøring bruker de fleste "rekuprasjon" moderne ord for "motorbrems" da bilen lades av oppbremsing i nedoverbakke osv.

Dette i sin tur gjør at bremsene ikke blir tilstrekkelig brukt og begynner å ruste.

Det er anbefalt med noen skikkelige oppbremsinger innemellom får å bøte på dette problemet.

Ellers er det lite feil på disse bilene.

Raymond
 
  • Liker
Reaksjoner: Ulven
Bremseproblemer/rust gjelder alle elbiler, grunnet heftig bruk av «motorbrems».

Så sjekk dette, gjerne på baksiden av skive også.

Jeg er på min andre i3 nå og kan ikke annet enn å rose den, selv om den i ditt tilfelle kan bli noe upraktisk med små barn - bagasjeromsmessig.
 
Vi har en e-golf og er virkelig fornøyd. Vi bruker sjelden og lite rekuperering så bremsene er greie. Lav servicekost er det som nevnt ovenfor. Alt i alt en kjekk og driftsikker elbil for vårt vedkommende.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ulven
Dama kjøpte seg en Kia Soul i sommer. Den er...ehhh...sjarmerende stygg, men har veldig god innvendig plass. Gjør jobben ypperlig. Selvom den er rosa, er jeg en flittig bruker den. Raskere hurtiglading enn leaf, GPS varme og kjøling av batteripakke. 7års garanti er også et pluss. Holder seg godt i verdi også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ulven
Svigers skryter mye av sin E-Golf. Har lånt den et par ganger det er en helt kurant bil nr2 for en familie på 4. Har og testen første generasjons Leaf, grei med tanke på størrelse, får plass til barneseter og vogn baki. Jeg personlig blir helt svett av rekkevidden på Leaf, spesielt på vinteren. Forventet kjørelengde raser nedover hvis du kjører normalt og med varme i bilen. Dette var mye av grunnen til at vi gikk for Zoe for 2 år siden. E-Golf er en klasse over men det er også prisen. Zoe er liten men akkurat så stor at den funker som nr2. Sliter litt med plassen nå når guttungen må ha de største bakovervendte setene (25kg). Bagasjerommet får plass til barnevogn og litt småting hvis du kaster ut hattehyllen. Service koster 1800,- Bilen er sær på lading men ikke et problem hvis du bare lader hjemme. På vinteren går vår ca 200km på en lading.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ulven
Valgte i3 selv om mye annet var på lista. Selv ble jeg lei av ventelister på bil. Ventelister er noe herk -- uansett objekt. ;)

Bremseskiver? Jepp - derfor foretar jeg 1-2 harde nedbremsinger i uka både med i3 og med fossilbilene.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Ulven og Rabagast
Ligger noe over ditt budsjett, men vi har siste versjon Leaf. Godt fornøyd etter snart et år og 17000km, for det meste til/fra Oslo. Den har 40kwh og jeg ville pt ikke vurdert noe under dette. På kalde dager er det stusselig sammenliknet med sommer og 20 grader. Her forleden måtte vi hurtiglade i Drammen etter å ha kjørt Jessheim-Drammen (ca 7-8 mil) før vi kjørte hjemover. Hadde antakelig gått akkurat men var ikke i modus for å teste. Ved anskaffelse av elbil skjer det med oss som de fleste at den blir brukt mye mer enn tiltenkt. For oss har det blitt en nummer en bil på fritiden, så lenge vi ikke skal på langtur med mye oppakning.

Om du likevel går for en 30kwh +/- så se på Huyndai Ionic. Det hevdes at den har omtrent rekkevidden til nye Leaf, pga utformingen.

Ser at jeg dro debatten til Asia, er i utgangspunktet bilinteressert men når det kommer til dette så legger jeg mine autofile tanker høyt opp på hattehylla. Det handler kun om økonomi og rekkevidde :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Ulven
Noen som vet hvordan Kia e-Niro sammenligner seg med nyere Leaf osv.? Har fått inntrykket av at e-Niro er nobraineren av elbilene under 400’.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ulven
Rekkevidde er en ting, men ladekapasitet er minst like viktig. For å være funksjonell MÅ bilen kunne utnytte 50kwh laderne og helst også være forberedt til de kommende +100kwh ladestasjonene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ulven
Mye bra innspill! Noterer at flere snakker varmt om E-Golf, så skal se nærmere på denne! I utgangspunktet er denne en del dyrere på bruktmarkedet enn Leaf(samme årgang/km). På fossil bil ville jeg ikke tenkt så mye på 30.000km, kontra 70.000km, og kjøredistanse burde vel nesten ha mindre å si på EL bil? Innenfor budget blir det nok fort da valget mellom en Leaf med rundt 30k km, kontra en litt lengre kjørt E Golf. Men Leaf er nok fortsatt da en del rimeligere ser det ut som. Kjøpte bolig for 6mnd siden og da fulgte det med ladestasjon fra forrige eier som hadde BMW i3. Ser denne er en ABL type 2. Forstår dette er samme kontakt som eks i3 og Golf benytter, men at en 1.gen leaf benytter type 1. Dette har vel kanskje kun med støpselet å gjøre og har lite funksjonell betydning. Får lese meg mer opp til uka! Takk!
 
Mitt tips, etter flere elbiler, er å kjøpe så ny som mulig. Legg heller i noen ekstra kroner! Byttet akkurat vår nye Leaf i en ny e-golf og de går akkurat like langt. Leafen burde i teorien gått lenger, men det gjør den altså ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ulven
Mye bra innspill! Noterer at flere snakker varmt om E-Golf, så skal se nærmere på denne! I utgangspunktet er denne en del dyrere på bruktmarkedet enn Leaf(samme årgang/km). På fossil bil ville jeg ikke tenkt så mye på 30.000km, kontra 70.000km, og kjøredistanse burde vel nesten ha mindre å si på EL bil? Innenfor budget blir det nok fort da valget mellom en Leaf med rundt 30k km, kontra en litt lengre kjørt E Golf. Men Leaf er nok fortsatt da en del rimeligere ser det ut som. Kjøpte bolig for 6mnd siden og da fulgte det med ladestasjon fra forrige eier som hadde BMW i3. Ser denne er en ABL type 2. Forstår dette er samme kontakt som eks i3 og Golf benytter, men at en 1.gen leaf benytter type 1. Dette har vel kanskje kun med støpselet å gjøre og har lite funksjonell betydning. Får lese meg mer opp til uka! Takk!

God kveld,

Når det kommer til km stand, så har ikke det mye å si på EL biler så lenge foreskrevet service er overholdt.

En EL-Golf i dagens marked er som en Submariner, du kan selge den for samme pris du kjøpte den for.;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ulven
Da har jeg fått lest meg litt mer opp og tror vi ender på E-Golf. Den virker også en del mer solid interiørt enn Leaf. Hør økt budgettet litt, hvor vi nå tenker å bruke 200k. Ser at Leaf 30kwh også er innenfor budget. E-Golf vil fortsatt være et fornuftig valg opp mot denne? Eller blir å bruke 200k på en 3-4år gammel elektrisk Golf bare tull? At man enten må gå opp eller ned? Man kjøper ikke da en bil som er «skrot» om 3 år, så da hadde det like greit lønnet seg å kjøpt nytt nå heller? Ser nå på E-Golf 2015/16mod som har gått et sted mellom 40-70.000km.

-Ole
 
  • Liker
Reaksjoner: Raymond75
Da har jeg fått lest meg litt mer opp og tror vi ender på E-Golf. Den virker også en del mer solid interiørt enn Leaf. Hør økt budgettet litt, hvor vi nå tenker å bruke 200k. Ser at Leaf 30kwh også er innenfor budget. E-Golf vil fortsatt være et fornuftig valg opp mot denne? Eller blir å bruke 200k på en 3-4år gammel elektrisk Golf bare tull? At man enten må gå opp eller ned? Man kjøper ikke da en bil som er «skrot» om 3 år, så da hadde det like greit lønnet seg å kjøpt nytt nå heller? Ser nå på E-Golf 2015/16mod som har gått et sted mellom 40-70.000km.

-Ole
Jeg synes dette høres fornuftig ut, jeg tror ikke denne er "skrot" om 3 år.

Prisene holder seg godt og kvaliteten er på topp!

Løyp og kjøyp!;):D
 
Gå for en tesla model 3 med rekkevidde på 560km. 450k. Men ta den over 10 år.

Billig bil som dekker det meste man trenger, samt verdens beste ladenett for elbiler per i dag.