Anbefaling dykkerur pris 1000-5000

jsf

Medlem
23. okt. 2009
Innlegg
860
Sted
Oslo
Hei

Da det er rundt juletider har jeg planer om å kjøpe en liten gave til meg selv. Første klokken jeg kjøpte er en Tissot PRC 200 og nå føler jeg at min begynnersamling trenger en kamerat i form av et dykkerur :D
Har tittet VELDIG mye på disse to urene under.
Steinhart Triton
0c183b2fea90f3e5d3d7c90py2.jpg

51638d1256648684-automatik-um-die-500-steinhart.jpg

evnt orange version
SteinhartTritonOrange2L.jpg


Jeg digger Steinhart Triton og hadde nok kjøpt den hvis det ikke hadde vært for at klokken er ca 44 mm og mitt håndledd er 17.5 cm i omkrets. Tror derfor den ville bli for stor. Noen synspunkter her?

Seiko Monster
SL-Monster2.jpg

AviatorPro-6.jpg


Seiko monster hadde jeg tenkt å enten kjøre svart med James Bond Nato strap, eller noe a lá den orange versjonen.

Da lurer jeg på om det er noen som har erfaring med noen av klokkene (vet mange har seiko monster hvertfall)?
synspunkter og andre anbefalinger settes stor pris på!

Takker for hjelpen :)

mvh Jørgen
 
Kjenner ikke til Triton, men 44mm burde ikke nødvendigvis være for stort. For meg er det mer et spørsmål om lug to lug lengden. Alt over 50mm lug to lug er no-no for meg.
Monsteren er utrolig mye klokke for pengene og veldig beghagelig på håndleddet, men for pengene hadde jeg nok heller gått for en Seiko SKX 007 :D
 
Jeg har ingen erfaring med noen av de klokkene eller merkene for den saks skyld. Men jeg hadde glatt gått for Triton-klokken fordi den ser mye bedre ut enn Seiko Monsteret. Den Seiko modellen er sikkert et godt kjøp hvis du ser på kvalitet og pris men designmessig er den mindre pen for å si det veldig fint (men det er jeg nok alene om å synes her)

Størrelsen på håndleddet ditt er omtrent det samme som mitt, og jeg synes 44mm kasser passer helt fint. Men du må jo da ha sansen for litt større klokker. :)
 
Angående størrelser etc
Fra http://gnomonwatches.com/SteinhartTritonBlack.html
Steinhart's hjemmeside http://www.steinhartwatches.de/index.php?id=13&lang_nr=1

"Maker: Steinhart Germany - Swiss Made
Movement: Swiss ETA2824-2 Automatic Movement
Dial: Black with Arabic numbers and markers
Luminous: Arabic numbers, markers, hour and minute hands
Date: Quickset date 6 O'clock
Case: Satin brushed Stainless steel
Crown: Screwdown Steinhart signed crown
Lug: 24mm
Crystal: Flat sapphire crystal
Strap: Thick 24mm rubber strap and 24mm leather strap
Water resistance: 300m
Dimensions: 46mm in diameter, 55mm lug to lug, 15mm thick
Power Reserve: ~40 hours"

Som sagt, dette er en ganske kraftig klokke. :)

Her følger noen wristshots fra nettet:
attachment.php

tr2.JPG

tr1.JPG

tr3.JPG

http://forums.watchuseek.com/showthread.php?p=919292&mode=linear#post919292
 
Jeg kan anbefale Steinhart. Har en Ocean 1 diver fra Steinhart, og en Csar fra det gamle søsterselskapet i USA.
Det er mye valuta for pengene på produktene deres og veldig mye bra feedback/erfaringer av "kunder".

Skal jo komme to nye Triton, så jeg ville ha ventet litt før et evt kjøp.
Disse skal tåle 1000m, kontra 300m som er per idag, og ha en ny coating som skal tåle det meste
Her er litt saksing fra Steinhart´s rep. på WUS:

"Hi folks,

a quick update on the 100 ATM Triton. The two tone model should still be ready for sale in November, but may slip into December after all, since Steinhart is extremely busy at the moment. At least two other new models are awaiting their release before the new Triton and christmas is moving in fast.

The all black Triton 100 ATM will be released early next year, because it is sitill in the testing phase. The reason it is still being tested is extremely cool though ...

I'm really very excited to tell you, that the bezel and the black case of the Triton 100 ATM will incorporate a new coating technology never before seen on any watch!!!! We call it URC coating, which stands for Ultra Resistent Carbon coating.
Let me try to explain it: The hardness of material is usually measured using Vicker's hardness test. The unit of hardness given by the test is known as the Vickers Pyramid Number (HV). URC coating is a carbon coating similar to diamond like carbon coating (DLC), but almost six times harder. While physical vapor disposition (PVD) measures at approx. 100 HV and DLC at about 180 HV, Steinhart's new URC coating reaches a hardness of a phenomenal 1000 HV!!!

Simply put, cases, bezels, buckles and bracelets using the URC coating are almost 100% scratch resistent. You could probably put a scratch in the URC coated surface using a diamond, but it's virtually impossible to get it scratched with anything else.
To give you another example: Steinhart wanted the Triton 100 ATM bezel to be engraved after the coating, so that the engraved numbers and indexes would be as sharp as possible. Well, the first series of bezels all went in the trash bin, because there was absolutely no way to engrave them after the HRC coating was applied.

The Triton 100 ATM will be the first of Steinhart's models to make use of this amazing new technology, other models will follow."

Og litt bilder ;)

3913920974_b39a848d9d_o.jpg

3913921026_be775960e7_o.jpg

3913133761_6f35f087df_o.jpg

3913921224_b2d14048a9_o.jpg

3913133811_3281d42bf2_o.jpg


Evt se: http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=281686
 
Jeg har prøvet begge de ure, som du overvejer, og jeg ville faktisk - med dit budget - snuppe en Seiko Sumo i stedet for de to listede. Den har langt bedre finish end de to viste ure, og så er Seikos 6R15 værk bare super godt ifht den lave pris, som uret har. Du kan få en helt ny Sumo hjem fra Japan - inkl. told og moms - for ca. 3500 DKR :eek:

SumoLnkeGranit.jpg


SumoKomfurLume.jpg


SumoBagIgen.jpg
 
Hei jsf,
For den prisen du nevner er ikke alternativene mange.
Vil ikke være uhøflig, men anbefaler at du heller legger listen litt høyere.
Spar litt penger og øk grensen til 10K så får du noe du er fornøyd og trives med.

Beklager hvis du synes svaret er off-topic.
 
Nei, er klar over at alternativene ikke er mange. :(

Er student så det å bruke 10000 på en klokke er noe jeg ikke har samvittighet nok til å gjøre nå rett og slett. Men har allerede en liste klar over hvilke klokker jeg skal anskaffe når jeg er ferdig utdannet :D

Har vurdert å spare til Stowa Marine, men på nåværende tidspunkt fristet det mer med en dykkerklokke.
b16.jpg



Kom gjerne med forslag i 10000,- kroners klassen. Hvis jeg først faller for en klokke sparer jeg med glede. :)
 
Hei igjen jsf,

Omega seamaster er et alternativ i klassen 10K
Du vet hva du får, og pengene tilbake om du ønsker å bytte, men det vil du nok ikke :D

Har flere klokker, men min Seamaster får nok mest "wristtime" ved siden av en Speedy.
Ja, er nok en Omega fan så langt :D

Begge fungerer utmerket
 
En kompis av meg fikk sin Stowa Marine Original for noen dager siden, og den var helt nydelig i real life!
 
Enig med Joepete, du får ikke mer klokke får pengene hvis du går for en Seiko Sumo :mrgreen:
Detter er en nydelig klokke som ikke står tilbake for f.eks Omega Seamaster når det gjelder kvalitet
og finish, og urverket (6r15) er av ypperste klasse i dette prisleiet 8)
 
Du har mange alternativer, hvis du kan lægge 10K for et ur - især hvis du er villig til at kigge brugt:

Anonimo har en super god kassefinsih - og så kan du skifte udtryk ved at skifte rem ;)
MillemetriOrange171209.jpg


Seiko SBDD001 - Marinemaster med super fedt udtryk
SBDDarm.jpg


Omega Seamaster Prof. 2254 - smukkeste nyere Seamaster, efter min mening
2254Ligge.jpg


Seikos Knight ure giver super value for money - her er vi nede på 1500 kr. :eek:
WhiteLigge.jpg


TAG Heuer Aquagraph - meget for pengene, synes jeg
TAGligge.jpg


Sinn U1 - råt og godt 8)
U1lnke.jpg


Med en del held i sprøjten, så kan du få fingre i en Speedy Pro
SpeedyLume.jpg


En Tuna Can ligger på dit oprindelige budget - karakter og ultra tool diver 8)
tunarmude.jpg
 
Det må du tænke om som du gør, JonasV ;) Lad dig imidlertid ikke narre af, at uret "mangler" en lynette: Den viste Anonimo er en Millemetri Trilogeo. Den er angivet til at kunne klare 100 ATM, men uret har overlevet en tur ned til 2100 meters dybde i år 2002 ud for Gibraltars kyst ved projekt Geostar 8)

Bagkassen udstråler både robusthed og elegance, synes jeg :)
TrilogeoBagSort.jpg
 
Joepete skrev:
Det må du tænke om som du gør, JonasV ;) Lad dig imidlertid ikke narre af, at uret "mangler" en lynette: Den viste Anonimo er en Millemetri Trilogeo. Den er angivet til at kunne klare 100 ATM, men uret har overlevet en tur ned til 2100 meters dybde i år 2002 ud for Gibraltars kyst ved projekt Geostar 8)

Bagkassen udstråler både robusthed og elegance, synes jeg :)
TrilogeoBagSort.jpg

Jeg liker ditt Anonimo DYKKERUR Joepete :mrgreen:
Dette er klokker av høy kvalitet produsert på Panerai`s gamle fabrikk og på de samme maskiner.
Mange av de ansatte ville ikke være med til Sveits og startet Anonimo, rett meg om ikke dette stemmer
Joepete.
Kunne tenke meg å kjøpe din, men må selge noen ur nå for å finansiere kjøp av en ny Panerai 8)
 
Jeg istemmer all ros til Seiko divers.

Jeg har selv kikket rundt en god stud etter et ur som dekkerbåde mine behov (robust, anvendelig, vanntett, lenke) og smak (enkelt, no bullshit design, god finish). Kikket i klassen opptil 25', men uten å finne "vil ha"-uret. Så kjøpte jeg en nesten ubrukt Baby Sumo" av joha her på sentralen....for en slik og ingenting....og har ikke sett meg tilbake siden. Helt strålende kvalitet og finish til prisen. Rett nok bare angitt til 100m, men nok til alle som ikke virkelig trenger en "diver til diving". Nå har jeg mer ro til å finne "vil ha"-uret....hva nå det måtte være...og evt. spare til man får råd til det man virkelig vil ha.

Skal du ha diver på budsjett er Seiko tingen.

Forøvrig er Anonimo Millemetri et lekkert ur som jeg gjerne skulle prøvd på armen, synd det Jopete skal avhende er så knall orange....tror dessverre ikke det er min farge...men ellers !
 
Var det snakk om dykkerur?
Her har du en variant, hvis det holder med 1000m da :)


DSC03837.jpg
 
Joepete skrev:
Du summer tingene meget godt op, tombs ;) 8)

Hvilken Panerai har du på vej ? :)

Hei Joepete
Jeg er på jakt :mrgreen: Mye å velge i , men Submersible står høyt på listen denne gang 8)