Anbefaling av espressomaskin

Medlem
3. aug. 2021
Innlegg
3
Sted
Stavanger
Jeg er på jakt etter en ny espressomaskin/kaffemaskin, men hva bør jeg velge? Det er uendelig med varianter og informasjon på nett (om jeg ikke var usikker før har jeg i hvert fall blir det nå). Jeg håper derfor at dere vil dele erfaringer og anbefalinger om anskaffelse og bruk i denne tråden.
 
Tja, i første omgang - har du sett for deg omtrent hvor du vil legge listen?

Kapselmaskin?

Manuell maskin? (Du maler, tamper og evt. også regulerer trykk og temperatur og tid)

Halvautomatisk maskin? (Håndterer gjerne det meste unntatt maling og tamping)

Automagisk maskin? (Med integrert kvern - plasser kopp, trykk på knappen, espresso)

Kun espresso, eller er melk et must? Da trenger du en steamer, evt. integrert i maskinen.

Om du har ambisjoner om å forsøke litt ymse, prøve deg frem og eksperimentere litt, ville jeg absolutt anbefale en manuell maskin, med eller uten integrert steamer avhengig av hva du mener om melk i kaffen.

Da er neste spørsmål budsjett. (Og om det kan strekkes litt...)

Åja, og budsjetter inn en god kvern; espresso krever mye mer av kvernen enn filter/press/osv.
 
I utgangspunktet kunne jeg tenke meg en manuell eller halvautomatisk maskin, men jeg er også veldig åpen for å kjøpe en automatisk maskin. Det viktigste er at resultatet blir bra. Kapselmaskin vil jeg absolutt ikke ha (igjen). Pr. nå har jeg en automatisk maskin fra Jura som fungerer fint i en travel hverdag, men jeg synes ikke at den lager ekstraordinær god kaffe. Jeg bruker ikke melk i kaffe så melkeskummer er ikke et must. Budsjett: så dyrt som det må være, men ikke mer enn 20k. Jeg er veldig takknemlig for at dere deler erfaringer og anbefalinger. Takk!
 
En Omegafan i familien (som har bodd i Italia i fire-fem år) har levd fornøyd med denne i et drøyt år:

Får dyrere maskiner en denne. Som tar større plass.
 
  • Liker
Reaksjoner: Captain Haddock
En tidligere kollega og kaffefanatiker sverger til Isomac til hjemmebruk (vet ikke hva han bruker borte ;) )
Så dette er hva han sier jeg burde anskaffe meg.

1628105287125.png
1628105295041.png
 
Hei,

Jeg har hatt en Lelit Grace i noen år nå, og er veldig godt fornøyd. Den er bygget som en tanks, har glimrende temperaturkontroll, er kompakt og -viktig - du får reservedeler om du skulle trenge det.

Som en bonus er den meget enkel å holde ren. Det eneste lille minuset er ikke noe minus for deg - den har bare én varmer, så om du skal lage noe melkeskvip må du først brygge espressoen, trykke på en knapp og vente på at steameren skal bli klar.

Ikke at det er helt rettferdig mot den - jeg tror ikke det finnes noe i den prisklassen med egen steam-boiler.

Åja, og skaff deg en god kvern. Jeg har levd godt med en Rancilio Rocky i mange år - bygget som en tanks, den også. Presis justering. Ingen dillefinesser. Overraskende stillegående.
 
  • Liker
Reaksjoner: Captain Haddock
Vi har hatt en Lelit Anna i et par år nå og er meget fornøyd. Jeg lager bare espresso og americano, madammen lager cappuccino. Går fint med en koker så lenge espressoene lages først så streaming av melk. Ellers blir det litt venting på at den skal kjøles ned.

Vil anbefale å finne en brukt Rancilio Silvia, Lelit Anna eller Gaggia Classic på Finn, også legger du mesteparten av budsjettet i en god kvern. Jeg ville uten tvil ha hatt en som har innebygd vekt (ikke timer) da får man mye mer repeterbare espressoer og mindre variasjon. Espressomaskinen kan du bytte ut når du føler for det :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Captain Haddock
Som over, vil jeg slå et slag for Rancilio Silvia med tilhørende kvern.

Jeg har hatt min i over 30 år og brukt den flere ganger daglig - med strålende resultat.
Mange deler er blitt byttet ut på maskinen underveis, uten problemer - en skikkelig "Meccano-maskin".

Imidlertid er det grunnleggende feil å lage espressoene først, for så og la disse vente og bli kalde, mens du steamer melk.
Melkeskummet har bare godt av å stå litt og "falle litt sammen" - mens du lager kaffen.
Du venter ikke på at kokeren skal kjøle seg ned o_O Etter steaming kjører du varmtvann gjennom en tom kaffeholder og ned i koppene, når da termostaten slår inn setter du de da varme koppene til side, mens du kverner kaffen direkte i den nå varme kaffeholderen.
Dette tar akkurat de ca 1-2 minutter som kokeren trenger for å nå en korrekt bryggetemperatur for kaffen. Du har da litt dårlig tid på å sette igang bryggingen - så ikke vent, da kan du risikere at den ganske lille kokeren blir for kald og termostaten setter igang midt i bryggingen.
 
Redigert:
Nåværende oppsett som leverer så til de grader.
Bezzera Matrix med Eureka Perfetto kvern
1BD52333-B493-49A4-96EC-EC6F4CE88D78.jpeg


Tidligere oppsett Ascaso Steel Duo med Ascaso kvern. Også veldig bra:) bare jåleri med oppgradering. Er forsåvidt til salgs dette siste.

D129D064-1E4B-4400-834F-A0275F91A8A7.jpeg
 
En tidligere kollega og kaffefanatiker sverger til Isomac til hjemmebruk (vet ikke hva han bruker borte ;) )
Så dette er hva han sier jeg burde anskaffe meg.

Jeg har hatt Isomac Venus og kan ikke annet enn å fullrose det maskineriet. Det er en krevende maskin å lære å kjenne, men betalingen for strevet er fantastisk kaffe.

For 2 år siden ble Venus byttet ut med en helautomatisk maskin fra Miele til 8x prisen av en Venus. Kaffen er halvparten så god, og både jeg og kona savner Venus.
I neste omgang blir det nok en maskin med to kjeler. Venus har kun én, og det vanskeliggjør prosessen de gangene man skal lage kaffe til fler enn to personer. Isomac Tea er et innsidetips herfra.