Alpinist mister et minutt per døgn

Medlem
16. april 2017
Innlegg
16
Sted
Oslo
Har en alpinist som mister ca 1 minutt i døgnet. Klokka er et 6mnd gammel og kjøpt på Creationwatches. De første par månedene gikk klokka ca 5 sekunder for sakte i døgnet, altså helt innenfor. Den ble da brukt 2-3 dager i uka. Så kom sommeren og klokka ble ikke brukt så mye på et par måneder igjen. Har brukt den nesten daglig siden ferien og har merka at den stadig har gått litt saktere, uten at jeg alltid har bitt meg merke i nøyaktig hvor mye. De siste 2 ukene har den imidlertid begynt å miste opp mot minuttet i døgnet.

Hva kan jeg gjøre? Siden den er kjøpt på Creation Watches er det i utgangspunktet litt stress å sende den tilbake for reklamasjon.
Vil en norsk Seikoforhandler ta den i mot på reklamasjon?

Er den en mulighet for at den kun trenger regulering? Og at det ikke koster skjorta å få utført?
 
Ikke helt sikkert det - min onkel fikk gratis reparert en Orient i Elverum som var kjøpt på Creationwatches. (Denne historien kan jeg til det kjedsommelige siden jeg tipset han om CW men han var skeptisk hele veien - så gikk den seff helt feil). Den lokale urmakeren sendte simpelthen klokka til den som hadde agentur på Orient i Norge. De byttet ut innmat, og det kostet 0,- Det er vel meningen at det skal være 1 year international guarantee?
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Ikke helt sikkert det - min onkel fikk gratis reparert en Orient i Elverum som var kjøpt på Creationwatches. (Denne historien kan jeg til det kjedsommelige siden jeg tipset han om CW men han var skeptisk hele veien - så gikk den seff helt feil). Den lokale urmakeren sendte simpelthen klokka til den som hadde agentur på Orient i Norge. De byttet ut innmat, og det kostet 0,- Det er vel meningen at det skal være 1 year international guarantee?

Garanti og reklamasjon er to ulike ting, med ulike vilkår og eventuelle forpliktelser for partene :)
 
  • Liker
Reaksjoner: kvamsky
Sant det. Men det burde i hvert fall være store muligheter for å få reparert den i Norge. Ellers har jeg også fått ny fra CW også da en var SOS.
 
Hvis du har et garantikort ville jeg lest det nøye, spesielt om det har internasjonal garanti. Reklamasjon gjelder kun i det landet den er kjøpt og av den som har solgt produktet, under det landets lover. Garanti er evt en ekstra avtale i tillegg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Takk svar! Garanti og reklamasjon er to forskjellige ting, og jeg tenker at dette bør være en garantisak. Har ikke garantikortet for hånden nå, men Seiko gir et års internasjonal garanti. Skal dobbeltsjekke når jeg kommer hjem.

Fyrte av en mail til urmaker Christensen som svarte at de kan ta i mot klokka og sende til den norske leverandøren for garantisak (mot et lite vederlag + enda litt mer vederlag om det viser seg å ikke være en en garantisak). Tenker at det er verdt det da er stress og koster penger og sende den til utlandet uansett.
 
Garantikortet ditt er garantert stemplet med ett stempel hvor det står RSL - stempelet Creationwatches bruker.
De oppgir kanskje ett års internasjonal garanti, men det er bare sprøyt da de ikke er Seiko AD.

I så tilfelle får du bare ta støyten med å betale det norsk AD eller Optura forlanger, eventuelt kostnaden med å sende klokken tilbake til Creationwatches.

Klassisk eksempel på hvorfor man ikke skal handle på CW om man vil ha garanti og reklamasjonsretten i orden.
 
Garantikortet skal i utgangspunktet gi deg 1 års garanti i hele verden. Fulgte det med, og er det stemplet? Folk på timezone fra UK som har støtt på manglende samarbeidsvilje hos AD har hatt hell med å sende den direkte til Seikos nasjonale samarbeidspartner (de som er oppgitt i manualen eller garantibrosjyren), men at Protid er positive er jo ikke gitt.

Dersom klokken var markedsført fra CW med 1 års internasjonal Seiko-garanti og dette ikke stemmer, er det i utgangspunktet en reklamasjonssak mot CW. Dersom de ikke vil dekke ekstrakostnadene dine i forbindelse med at de ikke leverer garanti som lovet (enten ved å dekke frakt til CW eller betale norsk AD) har du i utgangspunktet mulighet til å kreve eventuelle ekstraomkostninger tilbake fra kortutsteder hvis du betalte med kort (ihvertfall kredittkort).
 
Redigert:
Gjenoppliver denne tråden da latskap førte til at jeg aldri fikk levert inn klokka i forrige runde, og nå har det passert et år siden kjøpsdato. Tror det er litt bingo å levere klokka til Optura på internasjonal garanti nå og mistenker at det fort kan koste mye tid (og eventuelt penger). Så, er det noen som har tips til en urmaker i Oslo som kan skru på 6R15?
 
En avmagnetisering tar ti sekunder så jeg mener det er verd et forsøk..... men hmmmm, kanskje du skal sende den til full service uansett:rolleyes: