Allergisk reaksjon på klokkereim?

Medlem
11. aug. 2018
Innlegg
74
Sted
Førde
Så ja, ser ut til at jeg ikke kan bruke colareb reima lenger. Fikk ett voldsomt utslett på vestre håndledd for ett par dager siden. Så jeg flytta klokka over på høyre håndledd. Og nå har jeg pinamegen fått akkurat samme der...

Er det noen flere som har opplevd dette?

Sånn ser venstre ut nå
GZWyMDI.jpg


Og sånn ser høyre ut, kanskje litt vanskelig å se, men har komt masse små hovne prikka og det klør ut av ville helvette...
GtINPw1.jpg
 
Er det jeg og mistenker... Men trodde 316L skulle vere allergivennlig... Får sende en mail til colareb og høre hva for metall spenna er lagd i.
 
Er det en lærrem det er snakk om? Det kan jo tenkes at du reagerer på noen av stoffene som er brukt i produksjonsprosessen til selve læret, feks. et fargestoff?

Som klokkeinteressert har du garantert hatt mye hudkontakt med 316L-stål før, så det er merkelig om du plutselig begynner å reagere nå. Det kan selvsagt være at Colareb bruker en kinesisk produsent av spennene som ikke følger kravene til blandingsinnholdet i metall-legeringen, og som lyver om hva de sender ut. Det ville i så fall ikke være første gang noe slikt har skjedd.

Tråden burde forresten flyttes ut i forumet for klokkediskusjon. :)
 
Redigert:
@Kohe321 joda, har jo brukt tissoten med stållenka hver dag i over ti år... Tenkte litt på at det kunne vere læret og/eller noe av stoffene brukt i det, men utslettet er verst akkurat på undersiden av håndleddet der spenna er...
Og dette er jo ikke akkurat noe billig skit kjøpt på ebay, så trodde nå de skulle vere trygt,menmen...

Har sendt mail til Colareb, tror ikke jeg får så mye svar derfra... Tror jeg uansett må ta meg en tur legen og få tatt noen allergi tester...

Og takk for at du flytta tråden til rett forum, var litt usikker på hvor den passet best.
 
Ofte kan det være brukt et ugunstig lim, f.eks. en type kontaktlim som helst skal brukes til industrielle formål og ikke ha kontakt med hud.
 
Fikk svar ganske kjapt. De lovde at læret var behandlet etter alle lover og regler og alt det der. Og de skulle betale meg tilbake for reima.
Høres ut som det får en "lykkelig" slutt. Men kjedelig om jeg ikke kan bruke noen av skinn remmene til colareb, for de har mange kule modeller.

Svaret fra de: About the treatment of the leather, our leathers are produced and tanned in accordance with the European regulations concerning chemical elements. Furthermore, the companies from which we buy leathers, respect of the parameters enforced by REACH and other international regulations.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Enden på visa, fikk tilbake pengene for reima idag, og det enda jeg hadde kjøpt den på en annen side. Var en tur innom legen og idag, men det var vist ikke så mye han kunne gjøre. Legen mente det kanskje kunne vere krom jeg reagerte på, det var vist noe som ofte ble brukt til å garve læret med. Var ingen standard allergi test de kunne gjøre der som ville gi meg noe svar, men tok nå en blod og urinprøve :D så får vi nå se hva de sier.

Uansett, for en service av Colareb, 10 av 10, aldri fått bedre service. Så anbefaler den gjengen der, selv om jeg var uheldig med reima mi da:D:D
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og Raymond75