Alf Lie, hva skjedde??

Medlem
1. feb. 2008
Innlegg
300
Sted
Oslo
Jeg har behov for å få dette ut blant rette klokkefolk. Jeg er opprørt over nyheten om at Alf Lie flytter fra Prinsens gate.

Oslo og Norge har ikke hatt en mer markant urmakerforretning enn Alf Lie. Helt siden Lie tok over bedriften i 1903 har de påvirket salg av ur i landet, og vist trender og utvikling.
I tillegg var Alf Lie ansvarlig for å stille klokkene på slottet og på universitetet, som Henrik Ibsen daglig stilte sitt ur etter, blant mange andre. Da Norsk Rikskringkasting skulle spre tidssignalet, kom referansen selvsagt fra Alf Lie.

Når bedriften velger å flytte til Aker Brygge regner jeg med at det er mange gode grunner til det, og jeg har ingen invendinger mot det, pragmatisk sett. Men det er et stort paradoks at det klokkesentrum som Bjerke og Lie utgjorde i Prinsens gate nettopp nå er styrket med Tidemann som åpnet like om hjørnet. Nå skal etter sigende urmaker Tidemann flytte fra Fagernes til Oslo og drive verksted der, i tillegg til butikken.
Derfor synes jeg det er trist og dumt at Lie flytter. Jeg tror bedriften kunne nyte godt av å bli der de var - i hjertet av hovedstaden og i "klokkekvartalet".
Vel vel. Det var godt å få det ut! :)
 
Ikke uenig, det er veldig synd at de måtte dra fra prinsensgate.

Vi leide i mange år lokaler i området selv og det ble etter verdt en veldig kostbar affære. Kanskje leiekontrakten på aker brygge er såpass god, besøkende tatt i betraktning, at det ikke gav mening fra et bedriftsøkonomiskperspektiv å gi slipp på aker brygge? Samtidig som det heller ikke kunne forsvares å ha to butikker ?
 
Uten å egentlig ha noe forhold til hvor urmakerforretningene i Oslo holder til så må jeg si meg enig med Arcticboy. Noe av historien forsvinner på en måte.

Jeg har kun vært hos Alf Lie en, nei vent litt, to ganger. Begge gangene var på Aker brygge og i et lokale som minnet mest om en pølsekiosk. Sist jeg var der fortalte urmakeren/selgeren at de snart skulle inn i et annet og større lokale like om hjørnet fra der de holder til i dag.

Vel, business er business, og Espen (og kanskje søstera også) har vel sine grunner.

Jeg er i alle fall veldig fornøyd med AL så langt og en vakker dag så kanskje...
 
Jeg var en liten snartur i Oslo i går og tenkte jeg skulle ta en tur innom Bjerke, Tidemann og Alf Lie. Jeg hadde lest her på TS at Alf Lie hadde åpnet på Aker Brygge, så jeg tenkte jeg skulle sjekke hjemmesiden deres for adressen. Der fant jeg imidlertid ingenting om Aker Brygge, så da tenkte jeg at jeg heller bare bare skulle stikke innom i Prinsensgate først og snakke med dem før jeg evt. tok turen til Aker Brygge. Da jeg kom til Prinsensgate fant jeg en stengt butikk og en lapp om at de var flyttet til Aker Brygge.

En forretning som i 2012 ikke har en hjemmeside som inneholder riktig adresse oppfatter jeg som ikke så veldig seriøs, og jeg bannet og steike litt da jeg sto utenfor det nedlagte lokalet. Jeg valgte å gå den (lange) turen ned til Aker Brygge, og fant til slutt det lille (som Minuteman sier - pølsekiosklignende) lokalet. Det jeg ville se på var IWC, men det var ikke mange de hadde inne.

Uten at jeg aner noe som helst om hvordan ståa er i bedriften, så fikk jeg en slags "undergangs-følelse". Et så lite lokale, det forholdsvis beskjedne utvalget klokker og en hjemmeside som ikke lenger oppdateres gir ikke et tillitsvekkende inntrykk.

Alt dette sagt av en som har tatt feil mange ganger før, og som forhåpentligvis også tar feil nå.
 
Det som skjer er vel at gården skal totalrenoveres og at alle butikkene i den forbindelse stenger...

Ok, det kan jo forstås.
Jeg har vært så fornøyd med servicen fra Lie, så jeg håper den delen opprettholdes! To ganger har de beholdt en klokke litt lenger for å gå i dybden av problemet. Alt inkludert i den opprinnelige prisen. Da gjør det ingenting om det koster litt, for da selger de trygghet sammen med tjenesten sin.
 
Uten at jeg aner noe som helst om hvordan ståa er i bedriften, så fikk jeg en slags "undergangs-følelse". Et så lite lokale, det forholdsvis beskjedne utvalget klokker og en hjemmeside som ikke lenger oppdateres gir ikke et tillitsvekkende inntrykk.

Alt dette sagt av en som har tatt feil mange ganger før, og som forhåpentligvis også tar feil nå.

Slik jeg har forstått det skal Alf Lie flytte til større lokaler på Aker Brygge.

"Undergangsfølelsen" er nok sterkt overdrevet ;)
 
Slik jeg har forstått det skal Alf Lie flytte til større lokaler på Aker Brygge.

"Undergangsfølelsen" er nok sterkt overdrevet ;)

Jeg så Minuteman også skrev det, så jeg håper det stemmer. Men jeg synes fortsatt det er litt håpløst at de ikke klarer å oppdatere hjemmesiden sin. :mad:

On a lighter note - de hadde ett eksemplar ev den nye pilotkronografen (3777) inne, og den fikk det til å krible både i lommeboken og på venstrearmen. :)
 
De kommer til å få kjempe fine lokaler om underkant av et år, i mens får pølsekiosken duge.

Jeg forstod det også slik at både AL og Kase mistet sin leieavtale da lokalene skal slåes sammen.
 
De kommer til å få kjempe fine lokaler om underkant av et år, i mens får pølsekiosken duge.

Jeg forstod det også slik at både AL og Kase mistet sin leieavtale da lokalene skal slåes sammen.

Jøss, begge har vært der siden tidenes morgen. Lurer på hva gårdeier tenker?
 
Jøss, begge har vært der siden tidenes morgen. Lurer på hva gårdeier tenker?

Jeg vil gjette på leiligheter, men vi får se... Det området skriker etter boliger av noe slag, er jo Stein dødt etter kl 17 bortsett fra horer og noen puber :p.