Alarm mot brann og tjuvpakk

Medlem
22. juli 2016
Innlegg
603
Sted
Jessheim
Noen med erfaring på området? Ser ut til å være et par aktører her på Østlandet (Verisure og Sector). Utover disse finnes kanskje andre, mindre markedsføringskåte aktører som er verdt å sjekke ut?

Utover sentraltjenester så finnes det etterhvert mange selvvarslingsanlegg, noen også koblet mot smarthusløsninger. Sistnevnte er ikke aktuelt for oss ennå, men å kunne ha tilgang til brann/tyverivarsling via app virker som et godt alternativ. Med video/bildemuligheter kan man fort sikre at det er grunn for utrykning og selv varsle blålys.

Går man for noe som styres utenom en sentral, så får man jo heller ikke merkelapper - noe jeg tror er preventivt ift innbrudd.

Innspill?
 
Jeg har Verisure og er hverken fornøyd eller misfornøyd, siden jeg aldri har hatt noe innbrudd eller brann.
Det jeg tenker er at det er lurt å bruke det samme selskap som det de fleste i nabolaget også benytter. Har en sikkert naiv tanke om at utrykningstiden blir forkortet, om selskapet har mange kunder i det samme området.
Alarm med direkte varsling gir jo såpass gode rabatter på forsikringen, at netto kostnaden blir nærmest symbolsk.
 
Nå bor jeg ikke på Østlandet, men her er også et par dominerende aktører og noen mindre og lokale. Jeg har valgt det siste, både privat og til noen næringsbygg, fordi de har den beste beredskapen her. Det viktigste er jo at noen kommer, og at de kommer relativt fort, om noe skulle skje. Det er stor forskjell på hva en tyv - eller en brann - kan gjøre på fem minutter og på femten.

Jeg opplever noen alarmer i løpet av et år, men heldigvis er det stort sett feilmeldinger. Da er det også greit at utrykningene ikke koster allverden.

(Forøvrig kjenner jeg hverken til Sector eller Verisure, men jeg er helt sikker på at jeg ikke hadde valgt Verisure om de så tilbød gratis 24-timers service og satte opp skilderhus med bevæpnet vakt og vaffelsteking i oppkjørselen. Dette av en enkelt grunn: Merkenavnet. For det første er det tullete for et norsk selskap å bruke et merkenavn som skal uttales på engelsk. Det er også en uting å importere den amerikanske skikken med å gjøre merkenavn av vanlige ord ved å feilstave dem. Og verst: Når man først har gjort det, bør det ihvertfall være et navn som de ansatte faktisk uttaler slik det skal, med engelsk "r"-lyd. Når man konsekvent, også i reklamer, bruker østlandsk rulle-r og engelsk "sj" i samme ord høres det ut som noe Thor Heyerdahl og Torbjørn Jagland har kokt sammen. Hva var det tråden handlet om igjen?)
 
Redigert:
Jeg har Verisure og er hverken fornøyd eller misfornøyd, siden jeg aldri har hatt noe innbrudd eller brann.
Det jeg tenker er at det er lurt å bruke det samme selskap som det de fleste i nabolaget også benytter. Har en sikkert naiv tanke om at utrykningstiden blir forkortet, om selskapet har mange kunder i det samme området.
Alarm med direkte varsling gir jo såpass gode rabatter på forsikringen, at netto kostnaden blir nærmest symbolsk.
Ja, jeg sparte hele 17 kroner på forsikringen.. årlig..
 
Nå bor jeg ikke på Østlandet, men her er også et par dominerende aktører og noen mindre og lokale. Jeg har valgt det siste, både privat og til noen næringsbygg, fordi de har den beste beredskapen her. Det viktigste er jo at noen kommer, og at de kommer relativt fort, om noe skulle skje. Det er stor forskjell på hva en tyv - eller en brann - kan gjøre på fem minutter og på femten.

Jeg opplever noen alarmer i løpet av et år, men heldigvis er det stort sett feilmeldinger. Da er det også greit at utrykningene ikke koster allverden.

(Forøvrig kjenner jeg hverken til Sector eller Verisure, men jeg er helt sikker på at jeg ikke hadde valgt Verisure om de så tilbød gratis 24-timers service og satte opp skilderhus med bevæpnet vakt og vaffelsteking i oppkjørselen. Dette av en enkelt grunn: Merkenavnet. For det første er det tullete for et norsk selskap å bruke et merkenavn som skal uttales på engelsk. Det er også en uting å importere den amerikanske skikken med å gjøre merkenavn av vanlige ord ved å feilstave dem. Og verst: Når man først har gjort det, bør det ihvertfall være et navn som de ansatte faktisk uttaler slik det skal, med engelsk "r"-lyd. Når man konsekvent, også i reklamer, bruker østlandsk rulle-r og engelsk "sj" i samme ord høres det ut som noe Thor Heyerdahl og Torbjørn Jagland har kokt sammen. Hva var det tråden handlet om igjen?)
Verisure er ikke et Norsk selskap.

https://www.verisure.co.uk/company/history
 
  • Liker
Reaksjoner: pferdgarten
Jeg valgte Sector Alarm da vi skulle ha lang ferie til USA for en del år siden. Årsaken til at valget ble Sector var at jeg der fikk raskt snakke med en fornuftig person på kundesupport for nye (potensielle kunder). Med andre ord så var førsteinntrykket langt bedre der enn hos konkurrentene.

Nå har jeg hatt alarmen, innbrudd og brann, hos Sector i 5 år. Senest i går hadde jeg en utvidelse og oppgradering av systemet. Min erfaring så langt:
- God service
- Rask service
- God tilbakemelding (både på telefon og mail)
- Ryddig (De som har kommet på service har hatt med verktøy, utstyr etc og utført arbeid til rett tid og holdt fristene).

Jeg har (heldigvis) aldri hatt "gleden" av deres tjenester. Det er jeg jo glad for. Til syvende og sist er det "skiltet på døren" som er det viktigste mot kjeltringpakk. Med et slikt skilt så velger de heller "naboen". (Det er ikke meg i mot). For brann er det viktig at detektorene er plassert riktig og supplert med kamera. Dette sikrer raskere utrykning.

Jeg kan derfor trygt anbefale Sector, @twt2.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: twt2
Jeg har hatt Verisure i de to siste boligene jeg har bodd i og er ganske fornøyd.
Liker veldig godt at systemet kan skaleres opp og ned ved behov/ønske, mange tillegsmoduler (elektrisk kodelås på dør som kan styres fra app, vannlekkasjesensor, smartkontakter som kan automatiseres eller styres via mob ++).
Tillegsmodulene er plug and play, enkle å sette opp og har stabil funksjon.
Kundeservice svarer raskt og gir god hjelp.
Appen er stabil og fungerer godt.

Det eneste minuset er at det er er et relativt kostbart produkt, blir fort 400kr pr mnd og oppover. Litt dyrt for noe man håper man aldri får brukt for. Men slik er det jo med forsikringer også.

(Har for øvrig ingen tilknytning til Verisure).
 
Erfaring fra i fjor sommer:

Jeg var i Spania på ferie. Alarmen gikk. Sector alarm. Det tok to timer. Ja, du leste riktig. 120 minutter med uavklart situasjon før de kom til adressen.

Så den ene gangen det var behov fungerte det faktisk ikke i det hele tatt.

Sector alarm hadde bare EN bil i hele Bergen sa de. Og han var ute på et annet oppdrag. Avtalen ble sagt opp sporenstreks.
 
Innhent tilbud fra flere selskaper og spill de opp mot hverandre. Gratis montering av basis utsyr samt gratis abb de første 3-6 mnd virker å henge løst.
 
Jeg har aldri forstått hvorfor man skal ha alarm. De kjører ikke akkurat utrykning med blålys. De kjører ut når de får tid, og det kan ta alt fra en halvtime til flere timer. Da er tyven ute borte vekk, huset brent ned eller oversvømt. Skjønner ikke hva de kan gjøre med det annet enn å bekrefte at, joda, her har det vært tyver/brent/lekket.

Jeg har Smart alarm med varsling på telefonen min som gjør minst like god jobb som alarmselskap.
 
Jeg har aldri forstått hvorfor man skal ha alarm. De kjører ikke akkurat utrykning med blålys. De kjører ut når de får tid, og det kan ta alt fra en halvtime til flere timer. Da er tyven ute borte vekk, huset brent ned eller oversvømt. Skjønner ikke hva de kan gjøre med det annet enn å bekrefte at, joda, her har det vært tyver/brent/lekket.

Jeg har Smart alarm med varsling på telefonen min som gjør minst like god jobb som alarmselskap.

Dersom man har IR- detektor med kamera, varsler i mitt tilfelle Sector brannvesenet direkte ved røykutvikling/brann. Sector har bla. avtale med Securitas om utrykning, så helt håpløst er det ikke.
 
De kaller det utrykning ja. Men hverken Sector, Securitas eller noen av de andre vekterselskapene har lov til å kjøre utrykningskjøring. De kjører når de har tid. Og ikke tro de slipper alt de har og kjører rett til deg. Når de først kommer frem er det ikke mye de kan gjøre annet enn å bekrefte det ene eller det andre.

Jeg får de samme varslene på mobilen min selv med smart-systemet mitt og jeg kan varsle politi eller brannvesen selv. Så slipper vi vekterleddet som bare tar ekstra tid for bekreftelse. I mine øyne er alarmselskap helt unødvendig.
 
Vektere har ikke utrykningsbil. Det er riktig. Er man heldig kommer en vekter som legger litt ekstra i jobben og drar på litt. Derimot så er de fleste innbrudd over rimelig raskt. I alle fall om en alarm uler
Om vekteren skulle få tak i tyven og krumme et hår på hans hode.....

8

(edit: Trykkleif endret)
 
Redigert:
De kaller det utrykning ja. Men hverken Sector, Securitas eller noen av de andre vekterselskapene har lov til å kjøre utrykningskjøring. De kjører når de har tid. Og ikke tro de slipper alt de har og kjører rett til deg. Når de først kommer frem er det ikke mye de kan gjøre annet enn å bekrefte det ene eller det andre.

Jeg får de samme varslene på mobilen min selv med smart-systemet mitt og jeg kan varsle politi eller brannvesen selv. Så slipper vi vekterleddet som bare tar ekstra tid for bekreftelse. I mine øyne er alarmselskap helt unødvendig.
Det å ha alarm er jo i utgangspunktet et preventivt tiltak, det er aldri hensikten for vekterne å «ta» tyvene. De fleste tyver hopper over hus der det er risiko for uling og oppmerksomhet, det sier seg selv.
Og jeg kan garantere deg at politiet vil bruke minst dobbelt så lang tid som en vekter dersom du ringer og informerer om at du tror du har innbrudd. Sannsynligvis vil de bare skylde på lite kapasitet og legge på røret.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg valgte Verisure, de leverte et vesentlig bedre (smartere) og for min del også rimeligere produkt enn Sector.

Jeg synes kamera, temperatur- og fuktighetssensorer gir en trygghet med barn som er alene hjemme. I tillegg har jeg full oversikt over alle åpne/lukkede vinduer og dører, samt smartlåser som styres av Verisure-app´en.

Ved innbrudd o.l. vil jeg også slippe å måtte avbryte ferie o.l. da huset vil sikres. Jeg tenker dessuten at alarm, kamera og vekterutrykning virker avskrekkende. Det sagt, man kan selvfølgelig lage sitt eget alarmsystem, og spare løpende abonnementsutgifter.

Om tyven blir tatt eller ikke er ikke så nøye, med mindre jeg får sjansen selv :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Preacher
Vektere har ikke utrykningsbil. Det er riktig. Er man heldig kommer en vekter som legger litt ekstra i jobben og drar på litt. Derimot så er de fleste innbrudd over rimelig raskt. I alle fall om en alarm uler
Om vekteren skulle få tak i tyven og krumme et hår på hans hode.....

8

(edit: Trykkleif endret)
News_014976_FirstLevel_001.jpeg