AkriviA

Vis vedlegg 238841
Fantastisk livsreise på denne enda unge mannen. Utrolig flott design og ikke minst finish på urverk. Av og til ser man ting som bare er, ja komplett. For meg er dette uret det.

Edit; den er så flott i sort også
Vis vedlegg 238842
Dette kan ta pusten fra enhver entusiast. Den sorte er jo helt...wow...
Historien til denne karen er jo også mildt sagt fascinerende.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Når JC Biver sier at Rexhep Rexhepi er den nye Dufour. Da er han det!
4B12EC96-1DE7-4860-9D76-243B6E57E371.jpeg
 
Jeg lurer på hvor mye av etterspørselen som er spekulasjonsdrevet. Når flere snakker om neste Dufour, så tror jeg det ofte handler vel så mye om dollartegn og annenhåndsprisfest, som flotte, polerte kanter. Det samme gjelder Journe. Det lages så få klokker av begge at annenhåndsverdien ganske lett blir påvirket av endring i «etterspørsel».
 
Denne prøvde jeg å få tak i men var altfor sein

Prøvde meg når jeg møtte Rexhep på SalonQP 2018. Men var for sent ute selv. Selv om det bare var noen "få" måneder etter lansering på BaselWorld2018.
 
Jeg lurer på hvor mye av etterspørselen som er spekulasjonsdrevet. Når flere snakker om neste Dufour, så tror jeg det ofte handler vel så mye om dollartegn og annenhåndsprisfest, som flotte, polerte kanter. Det samme gjelder Journe. Det lages så få klokker av begge at annenhåndsverdien ganske lett blir påvirket av endring i «etterspørsel».

Skal ikke uttale meg om Philipe Dufour eller F.P. Journe i denne tråden.
Men så vidt meg bekjent er det ikke blitt auksjonert bort noen AkriviA, Rexhep Rexhepi Chronomètre Contemporain. Ei heller solgt noen på bruktmarktmarkedet. Rexhep kan håndplukke sine kunder, og screene så disse for å sørge for at rett klokke blir solgt til rett person.
Uansett om det skulle vise seg at en eller annen klokke blir videresolgt, så er det nok helt andre merker som trekker til seg "invistorer".
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
F6F4CFC1-933F-4AEC-BA6F-EDB415EEB6AD.jpeg

Hva komposisjon angår er dette urverket usedvanlig flott! Håndtverk og finish til side så er jo urverket i seg selv også svært bra.

Hva eventuell hype angår så er det udiskutabelt at Akrivia er i vinden. Håndplukking av kunder er han ikke alene om, i denne klassen er det mange med begrenset produksjon i forhold til etterspørsel. Så selvfølgelig vil et slikt ur i boksen og innebære en investering uansett hvordan en vrir på det. Hypet definitivt. Langt langt laaangt over gjennomsnittet dyktig, definitivt!

Kombinasjon av design, utførelse og presisjon er i hans tilfelle veldig bra. Gi gass!!
 
Vis vedlegg 242695
Hva komposisjon angår er dette urverket usedvanlig flott! Håndtverk og finish til side så er jo urverket i seg selv også svært bra.

Hva eventuell hype angår så er det udiskutabelt at Akrivia er i vinden. Håndplukking av kunder er han ikke alene om, i denne klassen er det mange med begrenset produksjon i forhold til etterspørsel. Så selvfølgelig vil et slikt ur i boksen og innebære en investering uansett hvordan en vrir på det. Hypet definitivt. Langt langt laaangt over gjennomsnittet dyktig, definitivt!

Kombinasjon av design, utførelse og presisjon er i hans tilfelle veldig bra. Gi gass!!

Må bare poengtere at den klokken du postet her er Rexhep sin personlige prototype nr. OO
Når jeg leser ordet hypet så er det negativt ladet. Er det jeg som misforstår, eller mener du at produktet er hypet uten å være «verdt» det.
 
Må bare poengtere at den klokken du postet her er Rexhep sin personlige prototype nr. OO
Når jeg leser ordet hypet så er det negativt ladet. Er det jeg som misforstår, eller mener du at produktet er hypet uten å være «verdt» det.
Ja vet dette er prototype og det er aldeles nydelig å hvile øynene på. Akrivias produkter er verdt hver krone. En trenger ikke mange øyeblikkene for å konstatere det.

At hype må være et negativt ladet ord er jeg ikke enig i.Innspill og diskusjon om klokker påklokkeforum er helt innafor, også når det kommer til ditt hjertebarn.

Akrivia lager fantastiske produkter som ikke kan tas på noe annet enn design da det er individuelt. Uten at jeg tror designspråket hans er vanskelig å fordøye.

At det er en hype rundt merket, ja det tenker jeg. Er det galt? Nei! Jeg vil mye mer at «samfunnet» skal bruke tid og spalteplass på det Akrivia holder på med enn på mye annet med skive og visere. Lokalt er du jo selv eksponent for det, på samme måte som jeg har en stor kjærlighet for Blancpain og «bildet» de utøver sine komplikasjoner i.

Jeg kan faktisk ikke komme på en negativt ladet ting å bemerke med Akrivia.

Bortsett fra at han ikke kalte det Blancpain,, det klinger så flott :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Etterhvert som veldig mange flere mennesker enn tidligere har blitt interessert i klokker, så er det også viktigere for flere og flere å ha noe som skiller seg fra det andre har. Og da blir merker og modeller som er vanskelige å få tak i, viktigere og viktigere og ironisk nok flere og flere. Jakten på det «neste nye» eller noe som er «gammelt og undervurdert» er konstant pågående. Dufour er en viktig urmaker, men han har hatt veldig liten produksjon i løpet av karrieren og Simplicity er ikke akkurat et produkt spekket med nyvinning. Tvert imot kan man sikkert hevde at det er et fullstendig reaksjonært produkt. Urverksfinishen er fantastisk, men feks urkassen er en kjedelig tredjeparts kasse med merkelig lange lugs og visere og skive er vel heller ikke akkurat spennende. Klokkene var utvilsomt verdt det de kostet nye, men når de nå går for 6-7-800K usd på auksjon, så er vel «hype» vel så mye årsaken, som noe annet. Akrivia er også veldig flotte saker, uten tvil. Det er likevel litt merkelig at det som utløste det virkelige gjennombruddet for deres del, var en klokke som fremstår som kanskje den minst innovative de har laget til nå. Men de har en fin historie og virker som hyggelige typer og støtte fra de rette menneskene i bransjen. Det er like viktig som produktet hvis man skal ha suksess (selvom klokkene utvilsomt er veldig flotte!).
 
  • Liker
Reaksjoner: uret