AkriviA

Alt for mange detaljer jeg ikke liker, men det har kanskje noe å gjøre med en del orientalsk stil. Hver sin smak.
På side: Den pusjeknappen på LV utgaven ser ut som den har lyst til å kroke seg overalt. Ikke helt praktisk det, tenker jeg.
Og "finishen" på noen utgaver (med nærbilder) er slett ikke på høyden av prisene.
Jeg så mye mer bom enn @chrbir har vært å peke på i nærbildene, og fikk vondt i øynene.
Sånn ødelegger mye på resten som er korrekt.
Det hadde jeg aldri tolerert på min egen kvalitetskontroll: da blir det omgjort til det blir riktig. Koster hva det koster.
At skribenten i artikkelen har ikke sett disse grove greier, er rett og slett uforståelig, eller rett og slett frivillig, og det siste er min egen konklusjon. Man kan umulig unngå å se dette.
Og derfra, når jeg ser så mye gudommelig(ja virkelig religiøs) skryt overalt på nettet, gir det meg en følelse av sentralisert og velorganisert blogger kampanje. Noe klokkeverden ser ut til å bygge opp de siste årene.
Det liker jeg ikke.
Gi meg en $Trillion å kaste på klokkehobbyen, og du skal aldri se meg med noe sånn på håndleddet.
 
@Edzilla
Jeg trenger ikke å hate noen urmaker for å ha det godt i hverdagen min.
Jeg liker sjeldent uavhengige urmakere sin stil fordi de er ofte eksentriske, men når finishen er høy, har jeg ikke noe å si der.
Ser du ikke det mange har sett, er du nok blindet av følelsene dine, og klar til å finne alle unnskyldningene som følger tankesettet ditt.
I 30 år med arbeid på feltet, har jeg aldri blandet følelsene mine med kvalitetssikringen, og det har bare gitt meg respekt og tillit hver gang.
 
IMG_8840.png
IMG_8839.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Andyman
@Edzilla
Jeg trenger ikke å hate noen urmaker for å ha det godt i hverdagen min.
Jeg liker sjeldent uavhengige urmakere sin stil fordi de er ofte eksentriske, men når finishen er høy, har jeg ikke noe å si der.
Ser du ikke det mange har sett, er du nok blindet av følelsene dine, og klar til å finne alle unnskyldningene som følger tankesettet ditt.
I 30 år med arbeid på feltet, har jeg aldri blandet følelsene mine med kvalitetssikringen, og det har bare gitt meg respekt og tillit hver gang.
Synes @Hammerfjord Har noen gode poenger her @Edzilla. Kunne vært spennende å lest hva du tenker om det vi ser på bildene her.

Lui Vuttå collab og den skrøpelige finishen på en klokke som man må mønstre to-tre anstendige direktørlønninger for å erverve seg henger vel ikke helt i hop med genierklæringene?

Må innrømme at det er lett anta at massesuggesjon spiller en rolle her.
 
I utgangspunktet spenstig design, muligens litt for spenstig for meg, hvilket jo er smak og behag, men så var det altså finishen... :oops:
Hvor er (var) kvalitetskontrollen ?
Om finishen på det vi har sett her er representativ, noe jeg er redd for at den er siden det lages såpass få av disse, så hadde jeg som kunde følt meg grundig snytt.
Her oser det av gode grunner til reklamasjon, noe jeg ikke tror kommer til å skje siden kundene som har spandert alt for mange skattebelagte kroner neppe vil innrømme at dette var alt for dårlig, og at de derfor har blitt grundig lurt av noen som ler hele veien til en eller annen bank...

Ære være de som tenker utenfor boksen, følger sine drømmer osv., men det bør gå an å forlange å få igjen noe som i det minste til en viss grad forsvarer prisen.
Man kan klage (og det gjør jeg) over prispolitikken til Rolex og Omega, og hvor mye eller lite de er verdt pengene de forlanger, men her må de se seg grundig slått av et microbrand ;)

Håper ditt eksemplar er bedre @Edzilla.

Og... "for the record"; jeg hater ingen, hyller de som tenker utenfor boksen, men evner å se forskjellen på kvalitet og slurv. Dette er slurv.
 
Redigert:
Ingenting er objektivt perfekt. Men Rexhep og hans team streber hver dag om det perfekte, selv om det er en utopi å lage noe som perfekt.
Jeg opplever også at Rexhep er meget transparent og ærlig om det å drive et independent og lite klokkefirma. Husk at den totale årsproduksjonen er på knappe 20-30 klokker i året.
De eksemplene som er dratt opp her i tråden er langt fra perfekte. Vil også si at eier har et ansvar å melde tilbake når slikt oppdages. Mulig klokkene er så lite brukt, ei heller studert etter at klokkene har forlatt atelieret. Den ene nevte klokken kjenner jeg til, og jeg vet med sikkerhet at Rexhep har bedt om å få utbedre klokken. Men eier valgte heller å selge den "i all hast for å cashe inn", og nå satser han på den neste unge supertalentet Simon Brette.
Jeg er selvsagt biased og en stor fanboy av Rexhep og hans virke. Men er langt fra naiv og ei dum.
 
Ingenting er objektivt perfekt. Men Rexhep og hans team streber hver dag om det perfekte, selv om det er en utopi å lage noe som perfekt.
Jeg opplever også at Rexhep er meget transparent og ærlig om det å drive et independent og lite klokkefirma. Husk at den totale årsproduksjonen er på knappe 20-30 klokker i året.
De eksemplene som er dratt opp her i tråden er langt fra perfekte. Vil også si at eier har et ansvar å melde tilbake når slikt oppdages. Mulig klokkene er så lite brukt, ei heller studert etter at klokkene har forlatt atelieret. Den ene nevte klokken kjenner jeg til, og jeg vet med sikkerhet at Rexhep har bedt om å få utbedre klokken. Men eier valgte heller å selge den "i all hast for å cashe inn", og nå satser han på den neste unge supertalentet Simon Brette.
Jeg er selvsagt biased og en stor fanboy av Rexhep og hans virke. Men er langt fra naiv og ei dum.
Neppe noen som tror du er dum, men kan det hende du har på deg rosa briller ?
Okke som, til den prisen skal de bare ikke forlate fabrikken (eller atelieret, heter det vel) med feil som kan være årsak til klager, punktum.
 
Jeg har jo fått besøkt Rexhep og studert flere av klokkene på virkelig nært hold. Finish på de jeg så var helt mind-blowing og noe av det aller beste jeg noen gang har sett.

Det sagt virker disse eksemplene som slurv eller manglende kvalitetskontroll. Det kan nok skje den beste, men aksepteres selvsagt ikke i en slik prisklasse.

Føler meg likevel ganske sikker på at dette er unntaket og definitivt ikke regelen på klokkene fra Rexhep, og jeg er overbevist over at han fortjener veldig mye av skryten han får og at det definitivt ikke bare er drevet av en massesuggesjon. Men selvsagt har all positiviteten også smittet, som jo er naturlig på sin måte..
 
Mannen lager fantastiske verk og jeg må si livsreisen hans fra en utbombet bakgård til urmakeri på øverste hylle er verdt en tråd i seg selv. La tråden gjennomsyres av det fremfor auksjonspriser som egentlig ikke gjør annet enn å devaluere arbeidet hans tenker jeg. At overnevnte dårlige finish på et ex og annet er rett å påtale skulle bare mangle. Og så tenker jeg at vedkommende som evt skulle sitte på disse urene vil få dette ordnet på beste måte.
 
Jeg vil aldri påstå at Hr.Zilla er verken dum eller naiv, så er det sagt.

Jeg var mest interessert i om hans fanboystatus ble påvirket av dette. Selv kan jeg bare snakke for meg selv og jeg ville blitt litt - hva skal man si - Skuffet tror jeg. Både av at han solgte sjela si til LV ( det er nesten verst ) og at sånne bilder som er mildt sagt sjokkerende sirkulerer når man tenker på når man skal gå med en klokke til verdi av en ny enebolig rundt håndleddet. Da skal det være perfeksjon og absolutt intet mindre som gjelder. Ihvertfall med tanke på at de lager 20 i året. Da burde QC ha tid til å plukke opp dette.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørgen
Nå er det kanskje noen folk som skal tenke at jeg er vanskelig, men ikke alt er helt på plass, uansett at en del er veldig bra og fin.
Jeg kunne ta mer bilder og "problemer" opp (ja, virkelig, jeg fant mer på nettet), men nå blir det nok.
Ja, jeg vet, mye er "håndlaget", men det betyr ikke at det ikke kunne bli bedre.

Under på høyre er den "perlage" ikke helt reguliert og med hull i mellom.
Noe vi har sett før, på andre urverk.
Forsenkningen på rubien (ned til høyre) er ugjenvt, men ja, man må se nær på den, greit nok.
rexhep-rexhepi-chronometre-contemporain-compare-22.jpg


"N" på Nr 06P gikk litt galt. Gullet inn i navnet er ikke helt på plass etc...
Det ble nevnt i artikkelen fra Sjx og alt skulle omgjøres på de neste utgavene (men det er Nr 6).
rexhep-rexhepi-chronometre-contemporain-compare-16.jpg


Under, kan vi se at navnet Akrivia gikk galt på fargefyllingen (fyllingfeil sett på andre urverk også) og det er en del korrosjonprikker rundt delen/broen som bærer navnet.
Akrivia-Tourbillon-Chiming-Jump-Hour-10.jpg


Mer lett korrosjon på den tynn akslingen/armen(?) til tourbillon delen.
Det ser ut som armen er av ubehandlet svart stål. Altså, utseende.
Under broen, er det en del utydelige og mistenkelig greier...
Akrivia-Tourbillon-Chiming-Jump-Hour-7.jpg


Tydelig korrosjonprikker på samme del igjen, som ikker er pusset på noen måte.
En av de 2 regulerings skruene ble litt mishandlet i sporet sitt (den på topp).
Akrivia-Tourbillon-Chiming-Jump-Hour-4.jpg


Det ser ut som korrosjonprikker problem rundt høyre skruen på broen som vises under.
Sprekk? på ned-venstre side av broens kilen over skruen. (vises litt på bildet under også).
"Sprekken" vises ikke på de andre 3 kilene og er ganske uvanlig.
Akrivia-Tourbillon-Chiming-Jump-Hour-12.jpg


En del korrosjonprikker der også, litt overalt (hjul og top-venstre kile etc)...Tydelig.
Akrivia-Tourbillon-Chiming-Jump-Hour-13.jpg


Prikker vises under også, på de største skruene og det børstet hjulet i "vinduet".
Jeg vil si at sånn kan skje når "skitne" verktøyer overfører korrodert metal(svart stål spor) til delene som er maskinert med disse.
Akrivia-Tourbillon-Chiming-Jump-Hour-15.jpg


Her er det mye rot og raskapå tenker jeg.
Rexhep-Rexhepi-Akrivia-workshop-6-845x572.jpg



40 står ikke sentrert med punktet(forsenket) som er under seg.
Sporene på skruene er aldri i linje med hverandre (det kan diskuteres, greit nok).
Ingen sammenheng mellom Nr-05 og alle andre 5 siffrene, og det samme med de 2ene.
Nr-05 er ikke helt sentret på platen sin og ikke helt top.
Blåingen på viserene er veldig ugjenvt med flekker. Med vilje?
Ingenting er perfekt, sånt nok. Men noen folk er veldige nøye og andre er ikke så nøye.
En gang til: ingen "blogger" ser dette... De ser hva som er bra, men ikke det som er kritisk og ikke riktig.
Og som sagt, dere skal finne mer på andre nær bilder.
Jeg konkluderer: kanskje er han ikke helt klar for dette, kanskje går han for fort, kanskje er han ikke så nøye på alt.
Han er ingen inkompetant fyr, klart det, men han er ikke helt på toppen og han viser ikke veien til de andre.
1701107059411.png
 
Nå er det kanskje noen folk som skal tenke at jeg er vanskelig, men ikke alt er helt på plass, uansett at en del er veldig bra og fin.
Jeg kunne ta mer bilder og "problemer" opp (ja, virkelig, jeg fant mer på nettet), men nå blir det nok.
Ja, jeg vet, mye er "håndlaget", men det betyr ikke at det ikke kunne bli bedre.

Under på høyre er den "perlage" ikke helt reguliert og med hull i mellom.
Noe vi har sett før, på andre urverk.
Forsenkningen på rubien (ned til høyre) er ugjenvt, men ja, man må se nær på den, greit nok.
Vis vedlegg 352855

"N" på Nr 06P gikk litt galt. Gullet inn i navnet er ikke helt på plass etc...
Det ble nevnt i artikkelen fra Sjx og alt skulle omgjøres på de neste utgavene (men det er Nr 6).
Vis vedlegg 352856

Under, kan vi se at navnet Akrivia gikk galt på fargefyllingen (fyllingfeil sett på andre urverk også) og det er en del korrosjonprikker rundt delen/broen som bærer navnet.
Vis vedlegg 352857

Mer lett korrosjon på den tynn akslingen/armen(?) til tourbillon delen.
Det ser ut som armen er av ubehandlet svart stål. Altså, utseende.
Under broen, er det en del utydelige og mistenkelig greier...
Vis vedlegg 352858

Tydelig korrosjonprikker på samme del igjen, som ikker er pusset på noen måte.
En av de 2 regulerings skruene ble litt mishandlet i sporet sitt (den på topp).
Vis vedlegg 352859

Det ser ut som korrosjonprikker problem rundt høyre skruen på broen som vises under.
Sprekk? på ned-venstre side av broens kilen over skruen. (vises litt på bildet under også).
"Sprekken" vises ikke på de andre 3 kilene og er ganske uvanlig.
Vis vedlegg 352860

En del korrosjonprikker der også, litt overalt (hjul og top-venstre kile etc)...Tydelig.
Vis vedlegg 352863

Prikker vises under også, på de største skruene og det børstet hjulet i "vinduet".
Jeg vil si at sånn kan skje når "skitne" verktøyer overfører korrodert metal(svart stål spor) til delene som er maskinert med disse.
Vis vedlegg 352869

Her er det mye rot og raskapå tenker jeg.
Vis vedlegg 352862


40 står ikke sentrert med punktet(forsenket) som er under seg.
Sporene på skruene er aldri i linje med hverandre (det kan diskuteres, greit nok).
Ingen sammenheng mellom Nr-05 og alle andre 5 siffrene, og det samme med de 2ene.
Nr-05 er ikke helt sentret på platen sin og ikke helt top.
Blåingen på viserene er veldig ugjenvt med flekker. Med vilje?
Ingenting er perfekt, sånt nok. Men noen folk er veldige nøye og andre er ikke så nøye.
En gang til: ingen "blogger" ser dette... De ser hva som er bra, men ikke det som er kritisk og ikke riktig.
Og som sagt, dere skal finne mer på andre nær bilder.
Jeg konkluderer: kanskje er han ikke helt klar for dette, kanskje går han for fort, kanskje er han ikke så nøye på alt.
Han er ingen inkompetant fyr, klart det, men han er ikke helt på toppen og han viser ikke veien til de andre.
Vis vedlegg 352878

Du burde vel kanskje få med at bildene du har valg av Tourbillon Chiming Jump Hour er av en snart 10 år gammel prototype.

Også de øverste bildene, av Chronometre Contemporain, er av en prototype.

Ellers så tenker jeg at det kanskje hersker en del urealistiske forventninger til hvor "perfekte" slike klokker er (eller kan være). En gjenganger på nettet er jo at folk ikke riktig skjønner hvor ekstremt nære en del av disse makrobildene er, og hva man typisk vil se av "imperfeksjoner" på en slik skala – selv i dyre og flotte klokker.

Når det er sagt så er det sikkert rom for forbedring også hos Akrivia, og det er vel ingen ved sine fulle fem (eller uten fanboy-briller) som tror at det bare er håndverkskvalitet som driver auksjonsprisene til disse nivåene vi har sett i det siste. Men det samme har jeg heller ingen problemer med å si om f.eks. Dufour.
 
Du burde vel kanskje få med at bildene du har valg av Tourbillon Chiming Jump Hour er av en snart 10 år gammel prototype.

Også de øverste bildene, av Chronometre Contemporain, er av en prototype.

Ellers så tenker jeg at det kanskje hersker en del urealistiske forventninger til hvor "perfekte" slike klokker er (eller kan være). En gjenganger på nettet er jo at folk ikke riktig skjønner hvor ekstremt nære en del av disse makrobildene er, og hva man typisk vil se av "imperfeksjoner" på en slik skala – selv i dyre og flotte klokker.

Når det er sagt så er det sikkert rom for forbedring også hos Akrivia, og det er vel ingen ved sine fulle fem (eller uten fanboy-briller) som tror at det bare er håndverkskvalitet som driver auksjonsprisene til disse nivåene vi har sett i det siste. Men det samme har jeg heller ingen problemer med å si om f.eks. Dufour.

Chronomètre Contemporain: Sjette "prototype"...Nr 06P fra 2018 og kalt for "improved prototype".
Den første var Nr 00P og vises også i artikkelen.
Kan vi virkelig snakke om 6 "prototyper" ?
Ok...

Siste bilde er også Nr05.
Da er det femte "prototype"?

Jada, alt jeg har sett på nettet er enten bilder som viser lite, eller bare prototyper...Og mange "data rendering".

Det var Nr10 fra 2015.
Skruen på balance-bridge fikk seg feil skrujern.
Det hadde vært en bedre artikkel hvis bildene var litt klarere.
Ja, men det var så mange år siden...
Akrivia-Tourbillon-Heures-Minutes-hand-wound-aBlogtoWatch-7.jpg


Nå går jeg vekk herfra.
Ingen stress...
 
Redigert: