Aftermarket lenke tråden

Medlem
10. feb. 2015
Innlegg
56
Sted
Oslo
Tenkte det kunne vært nice med en egen tråd om ettermarked lenker. Hensikten er at tråden kan fungere som en oversikt over hvilke alternativer som eksisterer for ulike modeller, og hvor brukere her på forumet kan dele sine erfaringer med ulike alternativer.

Teamet er kanskje noe kontroversielt, men etter min mening er ettermarkeds lenker i mange tilfeller det eneste fornuftige alternativet … og noen i noen tilfeller det eneste alternativet, dersom en ønsker å ha klokken sin på lenke (noe jeg foretrekker). Dette kan være grunnet pris og/eller tilgjengelighet på OEM deler, både fra produsenten selv og på bruktmarkedet. … andre grunner kan være kvalitet og/eller at en ønsker seg en stil produsenten ikke tilbyr … tipper at de fleste som har vært borti Seiko dykkere i det lavere prissjiktet typ skx, srp, og lignende, også har som har vært borti ettermarkeds lenker ala. super- oyster og jubilee fra for eksempel strapcode.

Her er mine bidrag:

Lobtime
Hva tilbyr de:
BoR lenker med endeledd som passer til div. gamle kronografer (heuer, UG, wittnauer, m.m.)

Nettside: http://www.lobtime.com/strap---bracelet.html

Bakgrunn: Jeg eier en heuer 1163v som jeg ønsket å sette lenke på ala. gay freres beads of rice. Originale gay freres lenker til heuer er vanvittig dyre (typ. 20k sist jeg sjekket) og vanskelig å få tak i, mao. orginal GF var ikke et alternativ.

Erfaringer: Jeg har kjøpt en BoR til min 1163. Dette var 7 rads varianten, som har spenne uten sikkerhetslås (org. GF har 9 rader og spenne med sikkerhetslås). Lenken er tynn, lett, skranglete og komfortabel, og virker å være av god kvalitet (akkurat slik som jeg ønsker at en lenke som skal på en vintage klokke skal være). Endeleddene er hule og passer perfekt (Merk; min klokke har schmitz – kassevarianten. Så vet ikke om endeleddene passer like godt til de andre kassevariantene 1163 kommer i). Leddene er festet sammen med pinner, og lenken er lett å justere. Koster «kun» 150 dollar, som er det billigste alternativet med passende endeledd jeg vet om.

Merk: Jeg har også prøvd et annet alternativ, link: https://www.ebay.com/itm/Beads-of-Rice-modified-for-Heuer-Autavia-1163-V-1163T-vintage-watch-band-7-sold/132229441844?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Dette er faktiske vintage lenker (uten noen branding) med endledd modifisert til å passe 1163 kassen. Disse er 3x i pris ift. lobtime sine lenker, og min erfaring er at endeleddene ikke passer like godt som den fra lobtime. En annen ting som er verdt å nevne er at leddene ikke er festet til hverandre med pinner, noe som gjør tilpassing svært tungvint, da de individuelle beadsene som holder leddene sammen må bøyes opp for å fjerne ledd.

Annet:

Ser også at lobtime har utviklet en ny variant, med 9 raders BoR og spenne med sikkerhetslås som den originale gay freres har. Denne er dog dobbelt så dyr. Link: http://www.lobtime.com/heuer-1163-9-row-beads-of-rice-bracelet.html


Uncleseiko
Hva tilbyr de:
Primært reproduksjons gummiremmer og lenker til både nye og gamle seiko modeller.

Nettside: https://www.uncleseiko.com/

Jeg har ingen personlige erfaringer med US, men etter hva jeg har lest på div. internasjonale forumer er produktet deres bra. Det er sikkert flere her på forumet som har erfaring med US.

Selv har jeg endt opp med andre alternativer når jeg kjøpt lenker til mine seiko dykkere, herunder super jubilee og super oyster fra strapcode, til henholdsvis srp turtle og skx 00x, og super oyster fra wjean28 til skx 00x. Har vært meget fornøyd med kvaliteten på samtlige, men det er vært å påpeke at endeleddene på super jubilee fra strapcode måtte files ned litt før de passet (men mener de har oppdatert endeleddene siden jeg kjøpte min). Det som var litt kult med lenka til wjean28 var at han hadde seiko logo på claspen, er dog ikke sikker på om han fortsatt finnes som aktør.

…Men tilbake til uncleseiko og hva de tilbyr; en ting som er veldig kult med US, er at de tilbyr reproduksjons lenker som passer til vintage seiko modeller som for eksempel 6105, og 6139 -og 6138 kronografer. Altså reproduksjoner av de lenken typene disse modellene ble levert med originalt.

Nå nylig har US også begynt å lage aftermarket reproduksjonslenker til andre merker enn seiko, både longines og omega. Noe som er meget spennende spør du meg!

For longines er det snakk om en BoR lenke til LLD (så vidt meg bekjent er dette eneste lenkealternativet til LLD). Link: https://www.uncleseiko.com/store/c21/Longines.html. Veldig kult med et lenkealternativ til LLD, men personlig falt ikke denne helt i smak. Synes ikke finishen er passende, og endeleddene ser ut til å ikke være en perfekt fit (se; hvordan endeleddet møter kassen i topp) … får håpe US fortsetter å utvikle denne og at en evt. versjon 2 blir bedre!

Og enda mer spennende er:

For Omega har US nylig lansert 3 type lenker til speedmaster (pro og fois). En BoR, og to reproduksjoner av henholdsvis 1171 og mexico holzer. Link: https://www.uncleseiko.com/store/c20/Omega.html (anbefaler også å følge US på instagram for flere bilder av lenkene https://www.instagram.com/uncleseiko/?hl=nb). Synes disse ser meget bra ut, da både mtp. utforming og finish, men også når det kommer til hvordan endeleddene passer. På instagram meldes det også at US skal komme ut med en flatlink typ ref. 1039 lenke

Jeg er personlig ikke så stor fan av ref. 1998 lenka (og hva enn den nye med skrueledd heter), og mener speedy proen ser best ut på 1171 eller lignende typ lenke… Jeg har selv valgt å kjøpe en ny 1171 fra omega, og er superfornøyd med denne, men tror nok at dersom US 1171 lenka var et alternativ (var ikke lansert da jeg kjøpte min), hadde jeg nok gått for denne i stedet. Mye på grunn av pris (1171 fra omega er over 5 ganger så dyr), men også det faktum at endeleddene på omega sin nye versjon ikke passer ut av boksen, men faktisk må files ned. Selv om dette gir fordelen at endeleddene blir syyykt tight, er det kanskje ikke alle som er komfortable med å gjøre dette.

Det er jo også flere av omegas nye limited edition speedmaster + fois som leveres uten lenke, og jeg tenker at US kan være et prisgunstig alternativ for de som ønsker seg lenke til disse!

Til slutt vil jeg gjerne komme med et spørsmål ang. ettermarkeds jubilee til rolex gmt (16710):
Er det noen som har noen erfaringer med dette?
Har hørt at denne hadely roma jubileen (link: https://www.globalwatchband.com/had...al-bracelet-stainless-steel-20mm-mb4216w.html) visstnok skal være en god fit for rolex exp 2 med lug holes. Noen her inne som har prøvd dette? … og stemmer det at kassen på exp 2 er den samme som på gmt 16710?
 
LLD kan nå leveres med mesh lenke...
Ellers interessante betraktninger som endel nok vil synes er kontroversielle, spesielt forbundet med Omega og Rolex.
 
  • Liker
Reaksjoner: Speedmaestro
Jeg har to Z-199 lenker fra Uncle Seiko og er godt fornøyd. De gir et bra inntrykk på vintage Seiko. De er passe slakke og børsting er grei i forhold til kassa på mine. Endeleddene er hule og passer fint til kassa. De er tilforlatelig solide også.


94FABE43-69AD-4DC5-B254-E4D4CE34F4D2.jpeg


Men på den negative siden har den jeg har på min 6306 åpnet seg under aktivitet, feks aking med barn. I tillegg har finishen noe forbedringspotensiale. Bildet under viser ekstraledd fra den ene jeg har.
C284C4AC-1AF6-4674-A29B-7A1832AF0215.jpeg

Han med slipemaskinen hadde ikke en god dag på jobben.

På den andre er det montert et for bredt ledd der den smalner inn så det blir ett "hakk".

For meg som ikke lider av utstrakt OCD gjør ikke noe særlig. Vintage Seiko tåler såpass. Så jeg anbefaler dem likevel basert på stil og autensitet.
8D6E4A4B-464E-48D0-B34E-3513ADE0E71D.jpeg


Foresten, begge lenkene er fra 2018. Om det er det samme nå vet jeg ikke. Gummireimene jeg har holder super kvalitet uten slurv.

LarsB
 
Redigert:
Jeg har to Z-199 lenker fra Uncle Seiko og er godt fornøyd. De gir et bra inntrykk på vintage Seiko. De er passe slakke og børsting er grei i forhold til kassa på mine. Endeleddene er hule og passer fint til kassa. De er tilforlatelig solide også.


Vis vedlegg 196361

Men på den negative siden har den jeg har på min 6306 åpnet seg under aktivitet, feks aking med barn. I tillegg har finishen noe forbedringspotensiale. Bildet under viser ekstraledd fra den ene jeg har.
Vis vedlegg 196362
Han med slipemaskinen hadde ikke en god dag på jobben.

På den andre er det montert et for bredt ledd der den smalner inn så det blir ett "hakk".

For meg som ikke lider av utstrakt OCD gjør ikke noe særlig. Vintage Seiko tåler såpass. Så jeg anbefaler dem likevel basert på stil og autensitet.
Vis vedlegg 196360

Foresten, begge lenkene er fra 2018. Om det er det samme nå vet jeg ikke. Gummireimene jeg har holder super kvalitet uten slurv.

LarsB
Jeg er enige i dine betraktninger rundt finnish på US sine lenker. Han er flink til reverse engineering og Z-199 var en svært etterspurt lenke,...så dette er definitivt et bra produkt. Drawbacket er altså finnishen.
Det funker på en gammel Seiko diver. Spørsmålet er om disse lenkene hans for Speedmaster holder samme dårlige finnishen, eller om han har insett at sveitsiske ur krever mer presisjon...
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
Noen oppdateringer:

Nye lenker varianter til Speedmaster

Uncleseiko

Ser onkel har planer om å lansere en reproduksjon av ref. 1450 - lenka (med solide endeledd).

Link:


Reproduksjons JB-champion merkede lenker

Firmaet Forstner bands produserer noen forskjellige reproduksjons vintage lenke varianter til Speedmaster. Litt kult at lenkene er merket JB-champion...

Link til butikk:

Varianter i salg:
  • Komfit (typ de astronautene brukte)
  • Flatlink (ref. 1039)
På Instagram står det at de har planer om å tilby en ref. 1450 variant også.

Link:
 
Noen oppdateringer:

Nye lenker varianter til Speedmaster

Uncleseiko

Ser onkel har planer om å lansere en reproduksjon av ref. 1450 - lenka (med solide endeledd).

Link:


Reproduksjons JB-champion merkede lenker

Firmaet Forstner bands produserer noen forskjellige reproduksjons vintage lenke varianter til Speedmaster. Litt kult at lenkene er merket JB-champion...

Link til butikk:

Varianter i salg:
  • Komfit (typ de astronautene brukte)
  • Flatlink (ref. 1039)
På Instagram står det at de har planer om å tilby en ref. 1450 variant også.

Link:

ser ikke de endlinksene til den 1450 lenken litt for mye ut som 933 endlinks, de som hører til 1171? ( bare solide)
Endlinksene til 1450 er da rundere i tverrsnittet?
A1073603-8114-48CA-A8DB-FB4B40C678F7.png
 
Bare for å få det sagt, så synes US lager bra ting.Jeg har en Holzser-lenke som er veldig bra og jeg har hørt den flat-link lenken også har god finish.
Like fullt, når US skal revers ingeneere klassiske lenker for Omega (som folk etterspør) burde han gå et par runder ekstra med produsenten, for å få ting helt på plass. (Hans Seiko Z-199 lenke er et typisk eksempel på at kvalitetskontrollen i produksjon ikke er god nok hva gjelder utførelse av produktet. Dessuten har lenken feil gradering av innsnevring ift. orginalen (noe som irriterer meg noe enormt ;))
Så,..Vi får håpe denne 1450-endlinken kun er en prototype og ikke det endelige produktet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Speedmaestro
For vintagefølelsen (spesielt hvis du liker astronauter og måneklokke) anbefaler jeg varmt Forstnerbands. https://forstnerbands.com/
De har en super versjon av gammel Komfit som lett kan justeres til ulike håndleddiametere og lugwidths, samt mer solide lenker.

Screen Shot 2021-01-04 at 14.39.07.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Speedmaestro