adamskater's klockor [nya bilder s. 4]

Så var då timmen slagen sex och det var på tiden att troppa ner mot människobyn och möta upp klockevänner på det vi så fint kallar en GetToGether på ren norska.

Redan på Bryggetorget, Tjuvholmen visste jag att jag var på rätt spår när jag fem minuter före utsatt tid såg en ung herre gå mot avtalad restaurant med ett etui i handen (som visade sig vare en snasen samling med en Railmaster, en JLC Master Compressor och nåt annat friskt)

Känslan att komma till bords med vad som totalt blev 12 (ish) nya ansikten män, blott förenade i sitt klockintresse är speciell. Lika speciell är den korta stillheten innan presentation när alla undrar om de ska presentera sig med "nick" eller civila namn. För egen del blev saken enkel Adam, adamskater. Punkt.

Väl runt bordet tänker jag ni oinvigda mest undrar vad som åt och dracks.
Kort sammanfattat var det till 75% öl, 10% alkofritt och sist 15% var Entropy+2's hyllning till Minuteman - hyllningen bestod i ett smakfullt vit vin. The Player fick fel pizza men njöt carpaccion ändå, om Timekeeper fick sin pizza i knät eller inte låter jag vara osagt.

Men nog om det sociala. Här är så återberättningen ur ett klockperspektiv.

Värden, Guybrush, ställde till fest med ett par trevliga ur i sin lilla väska (var det 200 kronor för etuiet på eBay, superkvalitet med smarta fickor)
Redan här dök vad som kan komma att klassas som min egen lilla grail upp, men det avslöjar jag senare.

Första klocka ut bland gästerna var en Railmaster som var helt rå, skönt dressy men ändå tuff och med bra wristpresence och den nämnda Master Compressorn. Klocka i lite samma kategori men ändå inte, dressy och tuff med bra storlek och mycket hjärta.

Så kom då tanksen inrullande - Straigh Outta Singapore - en U1 och Breitling Superocean. U1 är mycket klocka, inte "mycket för pengarna", inte "mycket klocka på armen", nej "mycket klocka att överleva WW3 med".

Som på ett litet pärlsnöre kom sen godbitarna (och ölen in så fokuset sjönk lite)
Men snasnast, utan inbördes turordning, måste väl ändå kunna sägas vara en Vacheron Constantine i mint tillstånd, e stort-sett-ny Patek Aquanaut på trevlig projektledare, Rolexarna kom med, Hulken, Cola-GMT, vanlig GMT, annan GMT, Sub, annan Sub, ingen Guldsub dock Greg (!!)
En klocka som satte djupa spår med är den från sonen välkända "Entropy's Helson Bronze Shark Diver 2000m som inte är Bronze men någon annan legering" - herremingud för en best av en klocka.

Men till syvende och sist, för att summera var min ståndpunkt är efter en så urfull kväll.
Jag, adamskater, är en Omegist. Inte Rolexian, inte Pateist eller Panerist - okej om inte budgeten tillåter kan jag bli Patek eller Vacheron ... men Omega. Vilken trio som diskades upp. Speedmaster moon med display back, (och en till på Boenna_69 som jag inte klådde så mycket på), så nämnda Railmaster i grymmingskick och så kärleken som kom sig påsmygandes. Värden självs PO 42mm. Herregud vilken närvaro och tyngd på armen, hur fantastiskt fint den bågformade länken kramar handleden ... STOP. STOP. STOP. Det här blir dirty :)

Tack alla och God Natt!

Kan med all rätta nämna, IWC Portugese, Ingenieur, Seiko Spork, Seiko Marinemaster, vintage Tudor (Tudors?), Datejust. Nej nu kallar sängen.

Ps. ofint eller inte men jag dubbelpostar det här både här och i GTG-tråden. - Shoot me!
Samme gäst hade även en Master Compressor med mekaniskt alarm

Snyggt ;) Jeg vil bare bemerke at jeg fortsatt har til gode å kjøpe meg OM, det SKAL skje! Snart.

Skrev ett alltför långt inlägg om dagens köp, Alpha Chronograph för att det skall försvinna i Dagens Klocka

Alpha'n är så här ett par timmar gammal väldigt mycket bang for the buck.
Det ska sägas att jag inte gjort mer än att justera länken, använt den och timat en promenad uppför backen hemma.
Men chronografen är kul och hoppar fint tillbaka till noll (både sekund och minut)
Finishen på skivan, subdials och indikatorer är väldigt detaljrika.

Inte heller någon skrangling inne i huset vid skakning som till tider kan höras i andra ur jag haft i den här prisklassen.
Armbandet är lätt på armen, desvärre, hade önskat lite solidare känsla och den skramlar lite.
De skriver att den skulle vara "Heavy Duty" det är att ta i något.

6-stegs microjustering och två avtagbara led (skruvbara) är det pluss för.

I samma gata och prisklass har jag tidigare haft (denna gick lös på @152)
www.alpha-watch.com
No name sub från www.Manbushijie.com ~$80
och Sonen-klassikern OM ~$200

Alpha'en slår no name subben i godkänsla any day och är helt klart värt det dubbla.
Men Orange Monster har en finish och totalkänsla som motiverar det något högre priset på den.
Specialt armbandet slår denna med hästlängder. Men så är den också 20mm rakt över och den här avsmalnande mot 16mm(?)

All-in-all så är det mycket nöje för pengarna och kan rekommendera den till var och en som inte har några moraliska aspekter mot att den är slående lik sin namne Daytona.

Blev en del ok bilder på Sporken så de kopieras in här för bevaring till framtiden:

b00b2f11-e5ef-4191.jpg

b00b2f11-e6cf-7950.jpg

b00b2f11-e6dd-70d8.jpg

Så två till när vi först är i gång

b00b2f11-e8ba-81d7.jpg

b00b2f11-e8cc-5a87.jpg

Idag tog jag mod till mig och skruvade upp baklocket på Spork'en.
Det är nog första gången jag är inne i en fullt fungerande mekanisk klocka som jag faktiskt vill ska överleva min behandling.

Första fotograferandet på en stund med mellan ring (12mm ring + 50mm objektiv på 7D'n)
Resultatet blev så som så, var inte så stadig på hand som jag trodde och kan finjustera bländare/slutare något

RmprM.jpg

qYwbW.jpg

FrCl3.jpg

ToSDf.jpg

F0Xv0.jpg

Status i boksen nå:

uJAbwNo.jpg

Glycine Airman SST, Super Compressor Homage, Seiko Spork, Omega SMP, Tudor BB.

... og så noen kvartsklokker
YEgCFhX.jpg

Så var det denne da, holdt den NIB so far så får vi se:
t8xraps.jpg

Redigert: