Når dette innkjøpet er gjort har jeg også diverse andre utgifter som kommer på løpende bånd; oppussing, bryllupp etc.
Dvs at det foreløpig ser ut som det er lenge til jeg får mulighet til å kjøpe en ny klokke. Skummelt lenge. Det at neste planlagte innkjøp er av en ganske dyr art gjør ikke ting stort bedre. Neste klokkekjøp blir nemlig en dressklokke i rosé-gull og den skal kjøpes ny.
Dette er altså noe av det siste jeg sa i denne tråden i April 2015, og lenge ble det.. Hvorfor har det tatt så lang tid? Det er litt sammensatt. Prisgaloppen, fremveksten av nye Facebook-grupper og den økte interessen rundt klokker generelt gjorde at min egen interesse begynte å dale litt. Jeg giftet meg i 2016 og gikk over til felles økonomi. Mindre cash i klokkekassa. Div bilkjøp + nytt hus i 2022. Enda mindre cash i klokkekassa. I tillegg har min mor slitt med en demenssykdom i de siste 10 årene og gikk bort tidligere i år. Så fokuset har også vært litt andre steder enn klokker.
I det siste har jeg begynt å ta igjen litt av det tapte her på TS. Sett litt på oppdateringene fra medlemmer jeg kanskje har mistet litt kontakt med de siste årene. Det begynner å bli noen syke enkeltklokker og samlinger her inne! Moro å se. Og så merker jeg jo at det trigger kjøpelysten litt. Noe som resulterte i første nyervervelse på mange år; Breguet Marine 5817.
Status på samlingen ser dere under. Den består nå av 4 "hovedklokker"; Rolex GMT Master, IWC Ingenieur, Breguet Marine og Omega Aqua Terra. De to øverste til venstre er konas klokker og de resterende er klokker med en eller annen form for sentimental verdi. Med unntak av Bambinoen, som bare var en latterlig billig klokke når jeg kjøpte den og alt for kul til å selge for småpenger.
Veien videre nå består først og fremst av å finne den perfekte dressklokken i gull, akkurat slik planen også var for 11 år siden. Jeg har i mellomtiden eid en IWC Portofino i helgull, men ble ikke helt venn med den. Nå ser jeg etter noe som gir den helt spesielle følelsen, og tankene går derfor raskt mot Patek og Lange. VC er også oppe til vurdering. Jeg ønsker meg et klenodium. Noe som kan gå i arv i generasjoner. Jeg skal forsøke å få prøvd så mye som mulig på hånden i tiden fremover og være tålmodig. Det er første gang jeg handler i denne prisklassen og jeg vil gjerne være sikker før jeg slår til på noe.
I tillegg har jeg jeg en artig sak på tur inn, som forhåpentligvis kommer i September. Ikke noe dyrt og eksklusivt, men en raring jeg synes var morsom nok til å legge inn en bestilling.
Jeg vurderer også litt plassen til Omegaen i boksen etter Bregueten kom inn. Omegaen er en klokke jeg bruker på lenke og gummi, Bregueten det samme. Omegaen har blå skive, Bregueten har blå skive. Jeg er litt mindre redd for Omegaen enn Bregueten så sånn sett er den en fin beater, men det finnes mange andre klokker som kunne vært en fin beater. Jeg mangler også en skikkelig rem-klokke, så PAM er jo egentlig det naturlige svaret. Jeg har jo eid en tidligere.
Når jeg ser tilbake på alle klokkene jeg har eid så er det enkelte klokker jeg bare ikke kan huske; Hvorfor solgte jeg de klokkene? Hvorfor solgte jeg PAM, Speedmaster, de kule vintage Tissotene, Omega Seamaster 2220.80? Alle kule klokker som jeg fint kunne hatt i boksen i dag og som jeg ikke husker hvorfor jeg solgte. Kanskje svaret er så enkelt som at jeg solgte de for å finansiere noe annet, men var det noe spesielt jeg ikke likte med de? En ting jeg vet er at jeg ønsker å bruke alle klokkene mine, og blir samlingen for stor blir det et problem. Så kanskje samlingen rett og slett var for stor på et tidspunkt. Jeg har jo levd veldig fint med 3 hovedklokker i rotasjon de siste årene. Så kanskje fokuset mitt bør være kvalitet fremfor kvantitet.
Jeg har mange "enkle" klokker. Så egentlig hadde samlingen hatt godt av noen komplikasjoner. På sikt hadde det vært kult med noe uavhengig, men det blir ikke på årets budsjett.
Vel, det var noen løse tanker fra en returnerende TSer. Takk for at du titter innom!