acnorway's samling og galleritråd

Elsker bredden i samlinga di! Pepsi slår virkelig aldri feil, og skiva samt månefasen på Schaumburg'en er jo et mesterstykke i seg selv. :)
 
1mjb7al.jpg


121abnD.jpg


39Fw6Wp.jpg


sdFYIqH.jpg


Denne klokken kom inn som et resultat av at interessen for independents plutselig begynte å øke. Jeg fikk veldig lyst på noe litt unikt. Noe ikke alle andre har. For å være helt ærlig så begynte jeg å bli litt lei av at "Rolex Submariner" var svaret på alle spørsmål her inne, selv om jeg selvsagt vet at det ofte er humoristisk ment. Forstå meg rett; Rolex er fine klokker det og jeg eier en selv, men det finnes også veldig mye annet spennende der ute :)

Jeg skal ikke gå veldig mye inn på alle detaljene på denne klokken her. Jeg har skrevet to artikler på bloggen min for de som er interessert:
http://acwatchblog.com/2014/07/11/schaumburg-watches-a-breath-of-fresh-air/
http://acwatchblog.com/2014/10/22/review-schaumburg-perpetual-moon-meteorite/

Det jeg derimot kan si her inne er at denne klokken blir en keeper. Og det sier jeg ikke BARE fordi jeg digger klokken. Det har seg nemlig slik at denne klokken nå har en historie. Jeg irriterte meg litt over et par støvkorn på skiva. Så irriterte jeg meg litt mer over de to støvkornene på skiva. Så irriterte eg med VELDIG over de to støvkornene på skiva. Det hele endte med at jeg hadde en indre diskusjon med meg selv på om jeg skulle gidde å sende klokken tilbake til Tyskland for å få fikset dette eller om jeg bare skulle gjøre det selv. Jeg endte opp med å gjøre det selv.

Når jeg åpnet baklokket mistet jeg en skrue nedi urverket. I utgangspunktet ikke en "big deal" ettersom klokken ikke var trukket opp. Problemet var at jeg oppdaget at det ikke var mulig å ta ut urverket bakfra. Jeg måtte av med bezelen/glasset. Nå satt skruen fast nedi urverket og jeg fikk ikke ut urverket ettersom jeg ikke klarte å få av glasset. I min frustrasjon presterte jeg også å løsne en del i opptrekksmekanismen som gjorde at den sluttet å fungere. Veldig veldig frustrert på meg selv la jeg klokken ifra meg og fortrengte den i noen dager.

Til slutt bestemte jeg meg for å prøve på å ta av bezelen/glasset en gang til ved hjelp av et barberblad. Denne gangen gikk det og jeg fikk til slutt ut urverket. Det hele endte opp med at jeg måtte skru store deler av urverket fra hverandre for å få fikset opptrekksmekanismen og deretter skru det hele sammen igjen med hjertet i halsen. Heldigvis gikk det bra så nå fungerer klokken fint igjen.

Nå har klokken en historie for meg og samtidig vil den være verdt ganske lite for noen andre ettersom jeg har tuklet med den selv. Moralen er: Hvis du vil garantere deg selv en keeper, ødelegg den først og deretter fiks den selv ;) :p

Hvordan blir det å få utført service på denne klokken @acnorway ? Jeg må si at jeg stadig vender tilbake til bildene dine og jeg bare elsker den klokken. Jeg har begynt å spare opp kontoen og har egentlig tenkt at Rolex Sub er neste klokke inn. Men kanskje en Schaumburg er mer riktig for meg. Håper jeg får muligheten til å se/prøve den ved en eventuell GTG en gang!
 
Redigert av en moderator:
Den DSOM er jo berre heilt utruleg flott.

Må har vore hardt å flippe den videre!

Takk som deler, herlege bilder!
 
Hvordan blir det å få utført service på denne klokken @acnorway ? Jeg må si at jeg stadig vender tilbake til bildene dine og jeg bare elsker den klokken. Jeg har begynt å spare opp kontoen og har egentlig tenkt at Rolex Sub er neste klokke inn. Men kanskje en Schaumburg er mer riktig for meg. Håper jeg får muligheten til å se/prøve den ved en eventuell GTG en gang!

Dårlig av meg å ikke ha svart på denne tidligere @fettstykket. Når det gjelder service på min egen klokke så kommer jeg nok til å gjøre det selv da jeg allerede har skrudd hele klokken fra hverandre en gang og føler det skal gå greit å ta servicen også :)

Ellers så er det jo en månemodul som sitter på toppen av et relativt standard Soprod A10-urverk. Selve månemdulen tror jeg strengt tatt ikke trenger service, ihvertfall ikke veldig hyppig. Så jeg vil tro at en hvilken som helst urmaker vil være i stand til å serve selve urverket.
 
Redigert av en moderator:
Dårlig av meg å ikke ha svart på denne tidligere @fettstykket. Når det gjelder service på min egen klokke så kommer jeg nok til å gjøre det selv da jeg allerede har skrudd hele klokken fra hverandre en gang og føler det skal gå greit å ta servicen også :)

Ellers så er det jo en månemodul som sitter på toppen av et relativt standard Soprod A10-urverk. Selve månemdulen tror jeg strengt tatt ikke trenger service, ihvertfall ikke veldig hyppig. Så jeg vil tro at en hvilken som helst urmaker vil være i stand til å serve selve urverket.

Takk for svar @acnorway

Si ifra den dagen flippefoten tar overhånd med denne så får vi håpe at klokkekontoen min er full :)
 
Redigert av en moderator:
Enda en bronze - Zelos Helmsman

nLTkOgI.jpg


N37bEOp.jpg


xqv3WJG.jpg


F3KFCEQ.jpg


ILSjpdM.jpg


ydaj4mG.jpg


Denne klokken fant jeg via Kickstarter og jeg reagerte på at jeg syntes det virket som en solid beater for en beskjeden sum. Etter flere samtaler med eieren av Zelos, Elshan, var klokken på tur i posten. Denne klokken har tatt rollen som den skikkelige beateren i samlingen. Klokken patinerer veldig fint og den ser egentlig bare bedre og bedre ut jo mer juling den får :)

Fullstendig review finnes her: Zelos Helmsman
 
Moderne vri - Zelos Chroma

nwfcUwI.jpg


feKlUag.jpg


sIczYIR.jpg


gDAZagT.jpg


apiYmNY.jpg


L9i2g6C.jpg


Selv om dette strengt tatt er min klokke så har det blitt slik at det stort sett er samboeren min som bruker den. Kul og moderne look, men personlig synes jeg nok den ser bedre ut på kvinnehåndledd.

Fullstendig review finnes her: Zelos Chroma
 
Første helgull - Rolex Day Date 1803

QyCs4EN.jpg


awMCAap.jpg


PFCwNAi.jpg


W8X1dsN.jpg


2OJunXO.jpg


Helgull Rolex måtte prøves og når en medsoner la denne ut for salg kom muligheten. En veldig morsom klokke som blir litt spesiell takket være norsk dagvisning.

I begynnelsen syntes jeg nok den var litt liten siden jeg er vant med større klokker, men jo lengre jeg har hatt den jo bedre synes jeg størrelsen er. Størrelsen gjør også at klokken egentlig er ganske diskré siden den stort sett blir liggende under ermet på genseren/jakken/skjorten. Når det er sagt så føler jeg meg uansett ikke veldig diskré med denne på armen og det er nok hovedgrunnen til at jeg velger å selge den. Har ikke gitt opp gull, men neste steg blir en dressklokke i rosé-gull på alligator-rem :)
 
Repeat stuff - Rolex GMT Master II 16710

th5AbQb.jpg


YM7hxtZ.jpg


1CWRuAP.jpg


xPhf0b6.jpg


I fare for å gjenta meg selv linker jeg til den forrige 16710'en jeg eide: http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?t=19121&p=396648&viewfull=1#post396648

Grunnen til at jeg solgte den forrige var at jeg etterhvert fant noen småting som irriterte meg. Jeg fant også ut at på akkurat denne modellen ønsker jeg ikke lug holes. Det oppsto med andre ord flere krav til den "perfekte" 16710 som min forrige ikke oppfylte. Først kom som sagt ønsket om no-holes, deretter kom ønskene om så lite strekk som mulig i lenka, polert og i såpass god stand at den ikke trenger polering og til slutt kom også et krav om stick/"error" dial.

Nå er jeg hellig overbevist om at jeg endelig har funnet den perfekte GMT så nå prøver jeg meg igjen med å bastant påstå at dette er en keeper :eek:
 
Fremtidsplaner

Synes det er en morsom øvelse å se litt på fremtidsplanene en gang i blandt. Nå har det seg slik at de fremtidsplanene jeg tidligere har lagt nok blir kastet ut vinduet og utgår til fordel for nye planer :eek:

Neste dyre innkjøp blir nok ikke en klokke, men heller en bil. Da står det foreløpig mellom en av disse:

L-2003-Mazda-MX5-Front.jpg


2003_BMW_Z4_3.0i_1.jpg


1997-porsche-boxster-tiptronic-s-photo-295865-s-1280x782-photo-458730-s-original.jpg



Når dette innkjøpet er gjort har jeg også diverse andre utgifter som kommer på løpende bånd; oppussing, bryllupp etc.

Dvs at det foreløpig ser ut som det er lenge til jeg får mulighet til å kjøpe en ny klokke. Skummelt lenge. Det at neste planlagte innkjøp er av en ganske dyr art gjør ikke ting stort bedre. Neste klokkekjøp blir nemlig en dressklokke i rosé-gull og den skal kjøpes ny.

Aktuelle kandidater sålangt er:

iwc-portofino-automatic-watch-rose-gold-silver-plated-dial-ref-3565.jpg


Three-new-models-A.-Lange-S%C3%B6hne-Saxonia-collection_2.jpg


WSMM_zps8d1c82ba.jpg


girard-perregaux-1966-41mm-pg-angle.jpg



Etter dressklokken er kjøpt inn så vet jeg ikke helt hvor veien går, men jeg har mange morsomme tanker. En moderne klokke jeg kunne ha tenkt meg er en AP RO 15300:

15300WR.jpg


Samtidig har også vintage-interessen begynt som smått å vokse igjen. Her er det nå spesielt tre kandidater som står sterkt.

1. Omega Ploprof
25071203[0].jpg


2. Omega Speedmaster 145.012
141118_DSC_3652.jpg


3. Birthyear (1990) Rolex Submariner 14060 eller 5513
DSC06665.jpg

20050816-201431.jpg


Når det gjelder Submariner fra fødselsåret mitt kan jeg velge mellom første års produksjon av 14060 eller siste års produksjon av 5513. Hvilken ville dere valgt?
 
Angående bil: Ville ikke valgt Z4 ;) Hehe, og angående 5513 eller 14060....Ploprof, og det vet du også @acnorway ;) "alle" har jo Rolex:mrgreen:
 
Redigert av en moderator: