acnorway's samling og galleritråd

Endelig! - Rolex GMT Master II 16710 "Pepsi"

5JLaj0o.jpg


L8KBsCn.jpg


Dette er en klokke jeg har hatt lyst på helt siden jeg begynte å interessere meg for klokker, men det har blitt alt for mange avledninger på veien hit. Når jeg egentlig skulle kjøpe denne første gangen ble det heller en 16613 fordi den "passet bedre inn i samlingen min" akkurat da. Idiotisk. Skulle ha kjøpt den med en gang og spart meg noen tusenlapper :p

Nå er den endelig i hus. Min "All time favourite" Rolex. Kjøpet av denne har egentlig vært den største tålmodighetsprøven i min klokkekarriere. Pengene har stått på klokkekontoen en god stund, men det tok en stund før jeg fant et godt nok eksemplar. Jeg hadde noen krav som jeg prøvde å holde fast på; SEL, ikke overpolert, ikke for mye strekk i lenke. Etterhvert ble også boks og papirer litt viktig. Denne klokken passer til alle kravene mine og som en ekstra bonus får jeg "lug holes" med på kjøpet ;)

Med på kjøpet fikk jeg også en sort og en coke-bezel. Pepsi-bezelen har en noe fadet rødfarge. Egentlig synes jeg dette er ganske kult, men jeg kommer nok også til å kjøpe en ny Pepsi-bezel i tillegg. Så kan jeg heller variere med den som er fadet av og til.

Jeg er veldig fornøyd med klokken og jeg kan si med sikkerhet at det alltid kommer til å være en 16710 i samlingen ;)
 
Tenkte bare å dele hva som er min drømmesamling akkurat nå. Dette leder så opp til noen tanker om fremtiden..

(Alle bilder under er forøvrig skamløst lånt fra nettet)

So here we go!

Omega Speedmaster CHECK!
OMEGA-Speedmaster-Professional-Front.jpg


Panerai PAM351 (usikker her, men går foreløpig for denne) CHECK!
351.jpg


Rolex GMT Pepsi 16710 CHECK!
16710_a1-2.jpg


Rolex 116618
rolex-submariner-116618ln-03.jpg


Glashütte Original Panorama date moon
Glashutte-Original_Senator-Panorama-Date-and-Date-Moonphase_5.jpg


Audemars Piguet 15300 RG Utgår til fordel for en allerede anskaffet IWC Ingenieur!
Audemars-Piguet-15300OR-OO-D002CR-01.jpg

En liten statusoppdatering når det gjelder opparbeidingen av drømmesamlingen. So far, so good. I tillegg har det kommet inn et par uforutsette kjøpe i form av en Schaumburg MooN og en Omega Seamaster Pro. Alt i alt føler jeg meg ganske fornøyd med status når det gjelder stål/titan-klokker. Blir kanskje veldig naivt å tro at jeg er ferdig med stål-klokker, men har ihvertfall funnet en ro som jeg håper varer en god stund.

Neste prosjekt blir å få inn en større (muligens modulær) winder og deretter begynner jakten på min første klokke av edelt metall. Det jeg egentlig trenger er en skikkelig dressklokke da Schaumburgen egentlig er litt for stor til dette formålet. Når det gjelder gullklokkene som er nevnt over så kan det fort bli forandring i de planene, men i all hovedsak ønsker jeg meg en dressklokke med rem (og deretter muligens noe med lenke. Ikke en prioritet).

Glashütten som er nevnt ovenfor er fortsatt et godt alternativ, men det finnes også veldig mye annet fint i denne prisklassen (og under). Et par alternativer som kan nevnes er:

Q13625202_zpsd74c5526.jpg


glashutte_image.1620691.jpg


Dette blir et langtidsprosjekt ettersom jeg ikke kan skrape sammen en såpass høy sum over natten (samtidig som jeg også har andre ting å bruke penger på), men dette er ihvertfall mitt nåværende, langsiktige mål. Så får det heller bli noen "pit stops" på veien ;)

Noen som vet om noen andre gode forslag i sub 150K-kategorien? MÅ ikke være et kjent manufaktur, men ettersom dette er svært mye penger for meg hadde jeg nok satt stor pris på å ha en AD i nærheten (både for handel og service).

PS! Månefase er ikke en nødvendighet selv om det ser slik ut på mine egne forslag :p
 
Redigert:
Hva med å realisere Audemars Piguet 15300 i rosegull som neste klokke? :) Det er jo en som har vært på "drømmelisten" for en periode, og ut ifra hva jeg har forstått, bærer ikke disse så høyt som andre. Den er vel kanskje ikke innenfor de tradisjonelle rammene for en dressklokke, men vil definifivt bære lavere enn Glashütte sine modeller du linker til, og dersom man leter litt på Chrono24, finner man nok pene eksemplarer som er sub-150. Det lå lenge en ute på luxurywatches.se, dog ser det ut til å ha bli solgt nå, men det er ihvertfall noen i omløp her i skandinavia! :)
 
Hva med å realisere Audemars Piguet 15300 i rosegull som neste klokke? :) Det er jo en som har vært på "drømmelisten" for en periode, og ut ifra hva jeg har forstått, bærer ikke disse så høyt som andre. Den er vel kanskje ikke innenfor de tradisjonelle rammene for en dressklokke, men vil definifivt bære lavere enn Glashütte sine modeller du linker til, og dersom man leter litt på Chrono24, finner man nok pene eksemplarer som er sub-150. Det lå lenge en ute på luxurywatches.se, dog ser det ut til å ha bli solgt nå, men det er ihvertfall noen i omløp her i skandinavia! :)

Det er også absolutt et alternativ @thomask :)
Men den blir litt mindre dressy enn de andre synes jeg. Kunne vært greit med et litt mer tradisjonelt kassedesign også har jeg jo allerede en Genta. Hadde en AP kommet inn hadde det jo derimot kanskje åpnet for å selge IWC'en..
 
Redigert av en moderator:
16710 må jo nesten være den mest fleksible klokka - der man i realiteten har minst 6 klokker i 1 klokke bare ved å ha 3 ulike inserts, Oyster og Jubilee-lenker.
 
He, he - nice - da "mangler" du bare en Jubilée. :)

Jeg må ha en Jubilée kjenner jeg. Synes den lenka var harry for 1 år siden - men da synes jeg også Rolex var harry. Nå skal jeg endre navn til Harry Værsågod.