acnorway's samling og galleritråd

Mye spennende! Likte Longines og Breitlingen var flotte! :)

Takk for det @dav-a! :)

Breitlingen kan dessverre være på tur ut grunnet at Rolex-lysten har meldt seg og økonomien ikke tillater Rolex OG Breitling akkurat nå.

Redigert av en moderator:
Da er tråden oppdatert med noen nye bilder av denne saken:
DSC_1159_1_zps1762b9fd.jpg

Etterhvert som jeg jobber meg gjennom flere og flere klokker begynner førstesiden i denne tråden å bli noe rotete. Noen som har noen gode forslag til hvordan jeg kan rydde opp litt? Bør jeg fjerne de klokkene jeg ikke lenger har? Eller kanskje dele opp samlingen i flere poster og skrive litt mer om hver klokke?

Takk for det @Rød :) Er vel fortsatt på et stadie der jeg prøver litt forskjellig for å finne ut hva som passer for meg, men har absolutt sansen for mange forskjellige typer klokker. Er nesten litt "redd" for at samlingen skal utvikle seg til å bli mer og mer "standard" etterhvert for mesteparten av de klokkene som står på ønskelisten har nok havnet der etter sterk påvirkning fra Tidssonen :p

Nydelig samling, og igjen gratulerer med en flott speedy! For en rå klokke dette er, rett og slett perfeksjon. :)

Angående det å rydde opp litt i tråden, så er dette mitt lille forslag: jeg ville (fra nå av) startet med å heller lage nye poster dedikert til klokkene etterhvert som de kommer inn, og la førstesiden bli en kronologisk oversikt med en link til den aktuelle siden i tråden hvor presentasjonen er (omtrent slik @Moore har gjort det). Dette er en oversiktlig og fin måte å få med seg "reisen" på, og er lett å navigere.

Godt nytt år ønskes! :D

Nydelig samling, og igjen gratulerer med en flott speedy! For en rå klokke dette er, rett og slett perfeksjon. :)

Angående det å rydde opp litt i tråden, så er dette mitt lille forslag: jeg ville (fra nå av) startet med å heller lage nye poster dedikert til klokkene etterhvert som de kommer inn, og la førstesiden bli en kronologisk oversikt med en link til den aktuelle siden i tråden hvor presentasjonen er (omtrent slik @Moore har gjort det). Dette er en oversiktlig og fin måte å få med seg "reisen" på, og er lett å navigere.

Godt nytt år ønskes! :D

Takk for det og godt forslag @Kohe321! Det skal følges opp :)

Ber i forkant om unnskydning for en haug med nå skal forsøke å omorganisere denne tråden litt :eek:

Den første: Casio Edifice chronograph (Solgt)

f2495973-8b64-49f7-a194-80c24fa64bd0_zpseda6e989.jpg

Denne ble kjøpt i Roma i 2009 hvis jeg husker riktig og er den første klokken jeg noen gang har kjøpt. Den finnes fortsatt i klokkeboksen som en påminnelse om en ydmyk start på denne galskapen. Denne var i aktiv tjeneste i 3 år før den ble "pensjonert" til fast plass i klokkeboksen. Jeg vurderer nå å gi denne til min lillebror som en start på hans egen samling, men er skeptisk til om den hadde blitt brukt eller bare rotet bort etterhvert.

Denne ble etterhvert solgt for å bevise hjemme at jeg kunne kutte ned samlingen :p

Redigert:
Jeg må jo ha sveitsisk: Swatch chronograph

a54e9f21-fe2e-45c8-8d4b-f096d63e8e8b_zpsa47700b9.jpg

Høsten 2012 fant jeg ut at jeg måtte ha en sveitsisk klokke. Jeg hadde enda ikke satt meg noe inn i klokker annet enn at jeg hadde hørt at "sveitsisk klokke = bra klokke". Jeg fikk da denne i bursdagsgave av min forlovede i Firenze bare noen dager etter vi hadde forlovet oss. Selv om Swatch ikke er et merke jeg ville ha gått ut å kjøpt nå, så er denne klokken en klokke som bærer gode minner og den er nok verdt mye mer for meg enn salgsverdien. Den har også en snedig løsning på batteriskift som legger opp til at hvem som helst skal kunne bytte batteriet selv. Det kan man like :)

Oppgraderingen: Tissot T-Classic (solgt)

2696a423-a8ac-47b8-8795-6fe2d67d80f7_zpsbecee45c.jpg

Sakte, men sikkert begynnte interessen for klokker å øke. Fortsatt var den på et "fornuftig" nivå og om det var quartz eller mekanisk var ikke så nøye, men interessen for en litt dyrere klokke meldte seg i påsken 2013. Løsningen ble da et impulskjøp av denne på Fuerteventura i påskeferien. Husker at selgeren også viste meg en litt dyrere mekanisk klokke hvorpå jeg responderte: "Nei akkurat det spiller ingen rolle for meg". Jaja, der kan man se :eek: Den har nå blitt videresolgt til et annet medlem av forumet til fordel for å finansiere andre klokkekjøp av mekanisk natur.

Galskapen begynner: Longines Conquest GMT (solgt)

DSC_0715_1_zps256467fc.jpg

DSC_0204_Sophia_zps80a9a07c.jpg

DSC_0539_1_zps18cb17d2.jpg

Tidlig på sommeren i 2013 begynte virkelig galskapen. Jeg ble i første omgang passiv leser av forumet her inne samt forskjellig klokkeinformasjon jeg fant på nettet. Etterhvert meldte jeg meg inn i forumet og la inn en tråd hvor jeg spurte om tips angående et klokkekjøp. Det var da en Movado Museum Quartz som sto på ønskelista, men jeg ble raskt sendt i retning mekaniske klokker av asylet. Jakten på mitt første mekaniske ur begynte. Jeg var vel i utgangspunktet ute etter noe til rundt 3000 kr, deretter 5000 kr også ja... Jeg endte opp med denne. Planen var at jeg skulle innom urmakeren for å SE på en Longines HydroConquest, men forelsket meg helt i denne. Når urmakeren da ga meg en god pris var det bare å slå til, og jeg har ikke angret på dette kjøpet! Jeg har skrevet en egen review om denne klokken som kan leses her.

Denne ble litt motvillig solgt til et annet medlem av forumet i forbindelse med sparing til Panerai. Etterhvert som Omega Speedmaster og Rolex Submariner kom inn i samlingen ble den dessverre brukt litt for lite. Kjenner av og til at jeg savner denne og det er fortsatt en klokke jeg anbefaler varmt til andre.

Redigert:
Den første fra drømmemerket: Vintage Omega (solgt)

DSC_0700_1_zps4aeedc03.jpg

Helt siden jeg begynte å se på klokker var det et merke som hadde stått over alle andre; Omega! Nå har nok horisonten min blitt utvidet litt, men Omega står fortsatt veldig høyt i min bok! Ikke lenge etter kjøpet av Longinesen fant jeg ut at det var mulig å få seg en vintage Omega uten å bruke hele lønnsslippen. Jeg gikk da til innkjøp av denne. Selv om jeg nå kanskje har en mistanke om at skiven har blitt pusset opp litt med tiden så synes jeg fortsatt denne gjør seg godt som en fin dressklokkke. Sammen med denne kjøpte jeg også en del litt billigere klokker, samt litt urmakerverktøy, og dermed ble plutselig urmakeri litt interessant også. Nå har skrivepulten blitt permanent konvertert til mini-urmakerverksted og jeg må nok innrømme at det foreløpig har vært flere mislykkede prosjekter enn vellykkede, men det begynner å komme seg. Denne klokken har nå blitt solgt til et annet hyggelig medlem av forumet for å frigjøre litt kapital og i et forsøk på å rydde litt i klokkeboksen.

Jeg må ha en litt billig også: Citizen NP1003 (Solgt)

IMG_20130801_093603_Julia_zps6a7739d8.jpg

DSC_1007_zpsd50cdb77.jpg

Kjøpelysten ville ikke gi seg og jeg bare "måtte" ha meg én klokke til. Jeg ville ha en klokke med innsyn til urverket gjennom skiven uten å bruke alt for mye penger. Valget fallt da på denne. Her snakker vi "Bang for the buck"! Overraskende god kvalitetsfølelse til en billig penge! Verdt hvert et øre! Det satt faktisk ganske langt inne å selge denne klokken for jeg mener at den er verdt mer enn hva prislappen tilsier. Urverket er finere dekorert enn noen andre klokker jeg har sett i denne priisklassen! Den ble uansett solgt til slutt til et annet medlem av forumet her, så forhåpentligvis har den fått seg et fint hjem :)

Redigert:
Ebay: Seiko diver (Solgt)

073c44ef-4bc9-4e2f-961c-24cb19a8848c_zpsc73a957b.jpg

Denne klokken markerer det historiske første klokkekjøpet fra ebay. Har virkelig sansen for mange av klokkene til Seiko og det er fine klokker å kjøpe når kjøpelysten blir veldig mye større enn pengboka :p Denne har også blitt solgt til et annet forum-medlem, og under salget fikk jeg også prøve "storebroren"; Rolex GMT Pepsi.. Mmmmmm :eek:

Nå må det da være nok klokker: Breitling Chronomat 10 year anniversary LE (Solgt)

DSC_0305_1_zps897923cc.jpg

DSC_0672_1_zps2bd36047.jpg

Jeg var egentlig ferdig med klokkekjøpene for sommeren, men takket være svak impulskontroll havnet denne plutselig i samlingen min. Jeg er veldig fornøyd med denne og synes absolutt det er en røff og kul klokke. Klokken ble produsert i et begrenset opplag på 1994 klokker i forbindelse med 10-årsjubileumet til Chronomat-modellen i 1994. Denne har nå blitt solgt til fordel for nyeste Rolex-kjøp.

Redigert: