A.N. Anderson lommeur fra århundreskiftet (?)

Da har jeg fått åpnet urkassen og tatt litt bilder av urverket og kassen. Innspill tas i mot med takk :)

l4xkv2r4j

r757lkfkj

6kgi08w5v

eoom4zikz

5ptye7ob7
 
Der ja!
Kvalitetsverk fra Hamilton. Justert i 5 posisjoner, 17 stener. Serienummeret tilsier Grade 973 som er størrelse 16 size. Grade med odde nummer tilhører hunting case, noe som vi også var inne på ovenfor siden kronen er kl 3, side winder. Den kan godt være laget etter railroad standard men tror ikke denne var railroad approved. @Superlite har sikkert noe mer info. Flott urverk.
 
  • Liker
Reaksjoner: JensPetrus
Om den er produsert før 1891 er den vel innenfor det som dengang ble akseptert som railroad klokke siden den har 17 stener og justert i fem posisjoner, det var vel etter 1891 kravene ble mer sementert. Uansett et vakkert urverk i denne, produsert i en periode der amerikanerne var ledende på området.
 
  • Liker
Reaksjoner: JensPetrus
Har via litt Googling kommet fram til at serienummeret på urverket stammer fra en batch på 500 verk sendt til sluttmontering 11. Desember 1907. Så også at det sto Crescent i urkassen, og dette firmaet ble visstnok fusjonert / solgt til Keystone i 1904, så dettte tyder vel på at urkassen er fra senest 1904? Ser også noen små inngraveringer for hånd i lokket. Er dette en slags signatur fra urmakere som har jobbet med uret? Urmakeren jeg hadde det inne hos mente det måtte plukkes helt fra hverandre, rengjøres for rust og oljes opp ( ikke at jeg så noe rust ved første øyekast, men dette vet jeg vel i grunn lite om ) , byttes fjær og polere opp urkassen. Jeg er veldig interessert i å få det i fungerende stand, men tanken på polering er jeg ikke helt komfortabel med, da jeg føler det fjerner identiten til uret som sikkert levde et hardt liv sammen med min oldefar som rallar. Hva tenker dere om det og evnt. verdi stigning / synkning?
 
Jeg tenker som deg, ikke poler kassen. Den forteller en historie som den er. Kassen er ikke ekte gull men såkalt gold filled, dvs et gullag utenpå kassen merket med "warranty permanent". Verdi er nok mest affeksjonsverdien vil jeg tro, hvis den da ikke skulle være av spesiell interesse blant Railroad samlere (USA). Verdi på en Hamilton grade 973 er oppgitt til å ligge mellom 150-450 USD (gilbert/shugart 2014) avhengig av stand. Ja, og skribleriene er merknader fra urmakerer.