A.N. Anderson lommeur fra århundreskiftet (?)

Medlem
25. april 2015
Innlegg
7
Hei!

Jeg har arvet et lommeur etter min oldefar som jeg ønsker å vite mer om og håper å finne noen svar her.

Først av alt, min oldefar reiste til Amerika på sent 1800 tall for å arbeide som rallar på jernbanen der borte. Han kom hjem til norge i 1913 med blant annet denne klokken som han hadde vunnet i et pokerlag. Dette er stort sett det jeg vet om selve sted og bakgrunn for hvor han fikk tak i den, om det skulle være av betydning.

Jeg mener å tyde A.N. Anderson Standard Time på urskiven, og på baksiden av urkassen er det jeg tror er det norske riksvåpenet. Mye mulig dette er inngravert i ettertid, eller mens han var der nede.

Så spørsmålene blir jo,

Hvor kommer et slikt ur fra?
Hvor gammelt er det?
Er det mulig å sette det i stad? Tips til urmaker i Drammen evnt. Oslo og omegn.
En forsiktig prisantydning? Selv om det aldri skal selges.

Legger ved noen bilder. Gi lyd om dere vil ha flere bilder evnt. andre vinkler.

IMG_0955_zpszkmjfnvx.jpg

IMG_0954_zpsg4kjtj6m.jpg

IMG_0953_zps95clt2ko.jpg

IMG_0952_zpskww1mzam.jpg

IMG_0949_zpsyzdxr99h.jpg

IMG_0950_zps61nztv8m.jpg

IMG_0951_zpsftojrrbs.jpg

IMG_0947_zpspqht263p.jpg
 
Siden oldefaren din var med å bygge jernbanen er dette et spennende lommeur med en morsom historie. Ut i fra de røde tallene på skiva er nok dette et såkalt Railroad klokke. Jeg har skrivet tidligere her på forumet om Amerikanske RailRoad klokker som var det ypperste av lommeur på slutten av 1800 tallet til langt inn på 1900 tallet. http://www.tidssonen.no/forum/vintageklokker-26/american-railroad-pocket-watch-16100/

Iflg de bøkene jeg har om RailRoad Pocket watches, står det at A.N Anderson var en kjent urmaker i Minneapolis som drev både en butikk, men også var inspektør på jernbanene i området. Han sjekket at urene til lokkførerne gikk riktig. Klokkene han solgte med sitt navn lagde han ikke selv, men han kjøpte verkene sine fra kjente produsenter som fra Hamilton Watch Co. og Illinois Watch Co. Siden han var en kjent inspektør i jernbanen vil jeg tro at verket du har i klokka er av de finere saker.

Jeg håper du kan ta og legge ut noen bilder av verket også!:)

Morten
 
Spennende, men hvorfor riksvåpen..?

Vanskelig å svare på hvorfor det er et riksvåpen på baklokket. Hvis dette er den orginale kassa som ble valgt når klokka ble kjøpt, tipper jeg at kjøper fikk gravert inn riksvåpenet ved handel. Når man kjøpte et nytt lommeur av høy standard på den tiden så kjøpte man ikke et ferdig produkt. Man fikk først velge hva slags verk man ville ha, så ble kasse valgt. Som oftes på de dyreste kassene la butikkene inn en gravering i prisen til kunden. Om den tidligere eier som tapte klokka også var fra Norge kan jo det stemme. En annen mulighethet er at kassa har blitt byttet her hjemme i senere tid til noe penere etc. Om kassa er amerikansk eller eventuelt svesisk finner man ikke ut før man tar av lokket å ser hvilken produsent som har lagd den.

Morten
 
Hvis RR klokke burde vel også kronen være plassert klokken 12? Rart med krone klokken 3. Men kassen kan jo være byttet hjemme.. Som du nevner.
 
Hvis RR klokke burde vel også kronen være plassert klokken 12? Rart med krone klokken 3. Men kassen kan jo være byttet hjemme.. Som du nevner.

Du har rett det med kronens plassering @chronometer. Bra observert! Mulig verket har en litt lavere "grade" enn RR. Mulig den er lagd før RR bestemmelsene. Jeg håper vi får se noen bilder av verket snart!:)
 
Redigert av en moderator:
@chronometer

Uten at jeg er helt sikker på dette, så kan det være at RR klokkene skulle ha krona klokka 12 etter de nye reglene i 1893.
 
Redigert av en moderator:
@chronometer

Uten at jeg er helt sikker på dette, så kan det være at RR klokkene skulle ha krona klokka 12 etter de nye reglene i 1893.

Jeg har bare Gilbert/Shugart å støtte meg på:
"True railroad watches had the winding stem at the 12 o'clock position. The so-called side winder, that winds at the 3 o'clock position, was not approved for railroad use. The side winder is a watch movement designed for a Hunter case but one that has been placed in an open-faced case.
(Hunter (jakt) er en kasse med dobbelt lokk, dvs lokk foran urskiva)

Kan jo tyde på som du sier at den har fått byttet kasse en eller annen gang, eller at det var en side winder fra begynnelsen.
 
Redigert av en moderator:
Jeg har bare Gilbert/Shugart å støtte meg på:
"True railroad watches had the winding stem at the 12 o'clock position. The so-called side winder, that winds at the 3 o'clock position, was not approved for railroad use. The side winder is a watch movement designed for a Hunter case but one that has been placed in an open-faced case.
(Hunter (jakt) er en kasse med dobbelt lokk, dvs lokk foran urskiva)

Kan jo tyde på som du sier at den har fått byttet kasse en eller annen gang, eller at det var en side winder fra begynnelsen.

Det første som slo meg på at det er en RR er at det står "Standard time" på skiva. Dette refererte til at det skulle være RR grade. Men som du sier så skal krona stå kl 12.
 
Takk så mye for innspill! Veldig spennende å få vite mer om dette.
Ang. åpning av kassen så vet jeg ikke helt om det er noe jeg vil begi meg ut på selv, har prøvd å skru den fra hverandre for hånd, men den har nok satt seg godt. Vet den ble åpnet medio 70 tallet da den ble sendt for overhaling av urverk fra Tromsø til Oslo, men er vel neppe åpnet etter dette. Den gang var visst postforsendelsen forsikret for 17500,- , men synes det hørtes voldsomt ut i 1970 kr. Jeg vet det er mange faktorer som spiller inn i forhold til verdi, men forutsatt at kassen er av gull og urverket blir satt i stand, hva vil en ca verdi ligge på? Vanskelig å si kanskje, men snakker vi i 3 eller 30.000 kr klassen? Klokken går heller ikke i dag, så jeg må få en urmaker til å se på det uansett, så kanskje han kan evnt. ta bilder og dokumentere når han åpner kassen.
 
Setter forøvrig stor pris på tips ang. urmaker med kompetanse på dette området i Drammen/Oslo og omegn.
 
Takk for tips! Har snakket med Urmaker Knut Roll Hansen i Drammen, han mente de kunne se på det, men at det muligens kunne være vanskelig å finne deler til en Amerikaner. Noen tanker og erfaringer rundt denne urmakeren?
 
Takk for tips! Har snakket med Urmaker Knut Roll Hansen i Drammen, han mente de kunne se på det, men at det muligens kunne være vanskelig å finne deler til en Amerikaner. Noen tanker og erfaringer rundt denne urmakeren?

Smartest er å ta kontakt med en urmaker som har erfaring med gamle lommeur for vurdering. Det er også flere her på sonen.