A. Lange & Söhne-tråden

20231111_093620.jpg
 
Dessverre helt som forventet. I et intervju med SJX sa Wilhelm Schmid at de skulle ned mot 50 utsalgssteder på verdensbasis, hvor den absolutte brorparten er egne boutiques. Har hatt diskusjonen med de flere ganger ifbm. Watches and Wonders - og de har vært helt klare på at de mener de vil kjenne sine egne kunder bedre enn frittstående forhandlere.

Jeg vet ikke om jeg verken liker eller har tro på taktikken, men med såpass få klokker produsert per år, er det vel flyvedyktig.
 
Med 5.000 +/- enheter per år og med den tilhengerskaren og imaget merket har, gir det lite mening å ha drøssevis med forhandlere med nesten tomme skap.

At det ikke bli noen Saxonia Thin og Little Lange 1 på utstilling hos norsk AD, betyr ikke nødvendigvis at kundene blir glemt og at norske kunder nedprioriteres. Her må vi nesten bare vente å se hva som skjer.
 
Fra mitt perspektiv er ikke dette dramatiske nyheter, klokkene ligger et godt stykke over det prissegmentet jeg er komfortabel med i dag. Generelt synes jeg trenden med færre utsalgssteder er trist, men du har et godt poeng @Jon Henrik.

Jeg er spent på om trenden påvirker bruktprisene i noen grad. I mitt hode vil det tale mot høy kjøpesum at jeg ikke kan få lokal hjelp og service for klokken jeg har kjøpt, f.eks. dersom jeg skulle ønske en ny reim. Men her tenker andre kanskje annerledes? Forsendelse eller reise for service er kanskje lett å arrangere?
 
Bjerke skal fortsette med å være servicepunkt for Lange i Norge og tipper også remmer etc. vil være tilgjengelig for bestilling. Synes personlig dette er veldig dårlig kundefokus fra Lange sin side. Med høy norsk mva og reise blir det ekstremt dyrt å skulle vurdere og kjøpe en Lange fra BTQ.
 
Det handler vel bare om å beholde mest mulig av marginen selv - derfor vil de selge alle klokker direkte.

En Zeitwerk koster ca 5K EUR for en rutineservice, mener jeg sist jeg sjekket (og delvis derfor slo fra meg tanken om et bruktkjøp). Mulig det blir enda dyrere nå når man i tillegg betale norsk mva. Det er utvilsomt mer upraktisk å eie et merke som ikke har representant i Norge.
 
skulle jeg først handlet meg en ny lange ville jeg helt klart og aller helst reist ned til der den ble født. null problem! :geek:
 
Det handler vel bare om å beholde mest mulig av marginen selv - derfor vil de selge alle klokker direkte.

En Zeitwerk koster ca 5K EUR for en rutineservice, mener jeg sist jeg sjekket (og delvis derfor slo fra meg tanken om et bruktkjøp). Mulig det blir enda dyrere nå når man i tillegg betale norsk mva. Det er utvilsomt mer upraktisk å eie et merke som ikke har representant i Norge.

Glem ikke at det koster å drifte boutiques, og med en stor endring i distribusjon følger det nok også en stor endring i markedsbudsjettet. Jeg tror det handler om noe mer enn å bare sitte igjen med en større bit av kaken selv.

Disse merkene som nå velger denne ruten er nok først og fremst sterke i troen (flere litt i overkant) på at de selv kan bygge mer langsiktige og profitable kundeforhold ved å invitere inn i egen stue. Og samtidig utøve større kontroll over egen merkevare. Hvem som får klokkene, hvordan de presenteres og til hvilke priser de selges.

I forhold til service er jeg ikke så sikker på at det vil bli noen vesentlig forskjell i pris? Her er det sikkert litt varierende praksis, men butikker som sender avgårde har vel ofte tatt seg godt betalt for den servicen, og mitt inntrykk er at det alltid har vært lurt å sjekke direkte med merket selv.

Litt mer kronglete er det jo uansett å sende selv, men med boutiques her og der skal det vel realistisk kunne være mulig for eiere å levere inn selv når service blir aktuelt.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby