A. Lange & Söhne-tråden

Takk for svar @uret. Det du skriver er ganske likt hva jeg har oppfattet også..

Oppfølgingsspørsmålet blir vel litt todelt:
1) Gjelder dette de fleste modellene? Etter hva jeg ser må man kanskje regne med et lignende fall i pris på også dyrere modeller som Lange 1 og også Datograph etc?
2) Når første fall er tatt, vil klokkene stabilisere seg, stige langsomt eller fortsetter de å falle jevnt og trutt?
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Stemmer som @uret sier. De fleste Lange faller i pris, som de fleste andre "sære" merker. Man må ikke glemme at dagens Lange "kun" er litt er over 20 år gammelt. Det vil ta tid før Lange vil bli som Patek.

Unntaket er de helt spesielle urene, som har blitt laget i små kvantum eller gått ut av produksjon.

Men det er en litt interessant tematikk, som jeg har diskutert litt med "kollegaene" fra tid til annen. Vi har vel alle vært ganske enige om at en del Lange-modeller, f.eks. tidlige Lange 1, er veldig gode kjøp slik bruktmarkedet ser ut i dag.
 
Tidlige Lange 1 og Datograph (første) tror jeg er veldig gode kjøp. Tror vinduet vil lukke seg litt på sikt. De andre er vel fine plasseringer brukt, mens med ny må en ta en skrell om man selger kjapt. Samtidig går prisen jevnt og trutt oppover tipper jeg. Min 1815 lå på 184k når jeg kjøpte for 1,5år siden, når er det vel 227k.
Jeg troe på Lange i fremtiden. De gjør alt riktig vs Patek som jeg syns taper seg. Så tables might turn i fremtiden. Samlere har for alvor fått øynene opp for Lange og da er det de tidligere modellene som kommer til å stige. Her er mine 3

IMG_9005.JPG


IMG_9006.JPG
 
Tidlige Lange 1 og Datograph (første) tror jeg er veldig gode kjøp. Tror vinduet vil lukke seg litt på sikt. De andre er vel fine plasseringer brukt, mens med ny må en ta en skrell om man selger kjapt. Samtidig går prisen jevnt og trutt oppover tipper jeg. Min 1815 lå på 184k når jeg kjøpte for 1,5år siden, når er det vel 227k.
Jeg troe på Lange i fremtiden. De gjør alt riktig vs Patek som jeg syns taper seg. Så tables might turn i fremtiden. Samlere har for alvor fått øynene opp for Lange og da er det de tidligere modellene som kommer til å stige. Her er mine 3

Vis vedlegg 33569

Vis vedlegg 33570

Flau samling! Åpenbart at du mangler en Lange 1.

:D (grønn av misunnelse)
 
Jeg troe på Lange i fremtiden. De gjør alt riktig vs Patek som jeg syns taper seg. Så tables might turn i fremtiden. Samlere har for alvor fått øynene opp for Lange og da er det de tidligere modellene som kommer til å stige.

Det er jo verdt å merke seg at en veldig stor og innflytelsesrik klokkeblogg i år dropper sin årlige visitt til Patek under Basel, fordi de har blitt veldig uprofesjonelt behandlet.

Selv har jeg besøkt dem de tre-fire siste årene, kontaktet dem helt på eget initiativ, men i år ikke fått noe svar. Jeg sier ikke det at de driter i oss, men organisasjonen virker ikke like fokusert og "på" som Lange.

Lange frir til både etablerte og aspirerende samlere og entusiaster, og har skjønt hvor viktig det er å være tilgjengelig for fansen. Patek kan muligens leve mer på eget navn og rykte – foreløpig.

Når man først er i dette segmentet, så er det gjerne en fordel at også merkets "personlighet" stemmer overens med den som kjøper. I alle fall hos oss nogenlunde "ordinære" folk, hvor klokker (riktignok i ulik grad) representerer en slags prioritering.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres og holmby
Så du mener merkene kan ture frem akkurat som de vil, uten at de som blir behandlet elendig, skal få lov til å avstå fra å aktivt ta initiativ til et møte med dem?
Selvsagt ikke. Men å utelate seg selv fra et av årets høydepunkt i en WIS-kalender av den grunn? Er de størst, så bør de dekke dette.
Boikott heller merket da, og utlever dette merket for måten de behandlet dem på.
 
Selvsagt ikke. Men å utelate seg selv fra et av årets høydepunkt i en WIS-kalender av den grunn? Er de størst, så bør de dekke dette.
Boikott heller merket da, og utlever dette merket for måten de behandlet dem på.

Jeg har jo ikke sagt at de ikke skal dekke merket. Jeg sier bare at de ikke tar seg bryet med å sette opp et møte med dem, da erfaringene med dette fra tidligere har vært såpass dårlig og uten noe reelt utbytte.

Ingen grunn til å lage masse drama og henge ut noen – det handler mer om å ikke kaste bort tiden på noe som ikke gir noe utbytte.
 
Da leste jeg litt for raskt gjennom din første post vedr. temaet, og det er godt å høre at de skal dekke Baselworld i år også.
Men om Patek ikke er noe å satse på? Drit tynt i de. Det finnes da vitterlig myye annet interessant å bruke spalteplass på, derunder ALS. Selv om @Edzilla ødela utseendet til Zeitwerk med den flotte photoshoppingen :rolleyes:

Ikke bland meg inn i denne debatten´a @Preacher :cool:
01.gif
 
Det er vel ingen hemmelighet at PP og VC ikke er de som sitter tettest rundt bålet, så når Hodinkee går inn på produksjonssiden hos VC (og andre) er det kanskje ikke så rart at PP viser hva de mener om det.

Synes Shame oppsummerer samarbeidet mellom VC og Hodinkee det fin i denne posten.
IMG_2785.PNG
 
  • Liker
Reaksjoner: uret
Patek har selveste Archie på laget så det ordner seg nok;)

Men dette er jo verken en Patek eller en Hodinkee-tråd:

Blir det for dumt å ha en slik Platinum Flyback Datograph hvis man må bo under en bro de neste årene, eller er A4-livet med hus, unger og terassevasker egentlig litt oppskrytt!? Jeg spør selvfølgelig på vegne av en venn:rolleyes:
 
jeg ville vurdert bo klokkeløs under en pen bro for å slippe unna a4livet, så kjør på :D

Patek har selveste Archie på laget så det ordner seg nok;)

Men dette er jo verken en Patek eller en Hodinkee-tråd:

Blir det for dumt å ha en slik Platinum Flyback Datograph hvis man må bo under en bro de neste årene, eller er A4-livet med hus, unger og terassevasker egentlig litt oppskrytt!? Jeg spør selvfølgelig på vegne av en venn:rolleyes: