A brief history of ETA

Interessant historie.
Har vel som mange andre hatt et noe ambivalent forhold til Mr. Hayek og hans selskaper, men kanskje det ligger en ekte kjærlighet i bunn?
 
Nicolas Hayek hadde en stor klokke lidenskap: Det er uten tvil
Det var ikke bare "business": Han var visjonær, idealist men også veldig bestemt og det var nøkkelen til sin suksess
Å bli styrmann i en så stor "trust" og bli populær overalt er umulig: Man må ta beinhardt avgjørelser. Sånn er det.
Angående sin ETA urverk strategi og distribusjons kutt: Jeg hadde gjort det samme i han sine sko.
Han var en fyr med baller: Ikke alle liker folk sånn.
 
  • Liker
Reaksjoner: Prowler
Nicolas Hayek hadde en stor klokke lidenskap: Det er uten tvil
Det var ikke bare "business": Han var visjonær, idealist men også veldig bestemt og det var nøkkelen til sin suksess
Å bli styrmann i en så stor "trust" og bli populær overalt er umulig: Man må ta beinhardt avgjørelser. Sånn er det.
Angående sin ETA urverk strategi og distribusjons kutt: Jeg hadde gjort det samme i han sine sko.
Han var en fyr med baller: Ikke alle liker folk sånn.

Hayek reddet Sveitsisk klokkeindustri på 80 tallet, om noe omstritt på slutten..
 
Det å tvinge urprodusentene til å måtte i større grad lage verkene selv bør kunne føre til potensielt økt innovasjon og spredning av kunnskap, produksjonsutstyr og fasiliteter.

Nedsiden for urfolket er vel at kostnadene går opp og prisene opp. Det koster å utvikle, investere i rådyr maskinpark og skaffe kompetent personell.

Jeg hadde gleden av å treffe han noen ganger - jeg spurte en gang hvordan han kunne nekte salg av ETA verk (i deler) til andre produsenter/merker.

Han svarte at kanskje det kunne redde sveitsisk urindustri en gang til - ved å tvinge de andre til å tenke selvstendig og begynne med egen verkproduksjon.

Så gikk patentene ut og Sellita kunne produsere identiske verk - og deler.

Verre er det at Sellita fortsatt har for liten kapasitet, slik at enkelte dyre merker i dag bruker verk fra Ronda. Jeg er ikke sikker på hvor bra det er ...........