8 dager, 7 land, 2 billøp, 2 gode venner og 1 gammel Porsche. 5/5 deler publisert.

Medlem
31. jan. 2012
Sted
Oslo/Florø
Tenkte jeg skulle forsøke meg på et reisebrev etter årets tur til alpene, sterkt inspirert av mye gode historier jeg har lest her inne. Om man er mindre interessert i brødtekst og mer i bilder av pene biler kan man sikkert hoppe nedover, men om man er interessert i stemningen, noe god vin og veien dit så håper jeg noen kan få glede av dette.

*del to postet lengre nede i tråden*

*del tre postet enda lengre nede i tråden*

* del fire postet lengst nede i tråden, avslutningen på sagaen om the Hannibal og siste del før hovedløpet*

*del 5 og siste oppdatering er nederst*

København og veien gjennom Danmark, via Tyskland til Belgia.

Denne historien starter egentlig som de fleste gode historier på Danskebåten. Men siden vi ikke gjorde det spesielt bra på quizen eller fikk testet ut dansegulvet sammen med pensjonistene går vi ikke mer inn på dette. Danmark og Tyskland har utvilsomt sin sjarm, men når målet ditt er storslåtte fjell, vindistrikter og klassiske sportsbiler som utøver sitt formål er kanskje ikke transportetappen fra København til Liege den store verdien i den fortellingen. Man kan selvsagt se for seg at autobahn i en klassiske Porsche ville gitt timevis med automotiv glede, men dette er i all hovedsak øredøvende støy og varebiler som insisterer på å holde 220km/t i venstrefeltet. En evigvarende kø gjennom Hamburg er ikke noe å skrive hjem om i år heller, men det lot oss oppleve den tyske køkulturen på nært hold. Så om man noen gang har tenkt at stemningen kan bli noe amper på avkjøringen til E6 når noen «plutselig» kommer på at de ikke skulle til Fornebu allikevel og smetter inn en hårsbredd fra de stiplede linjene så kan dette ikke måle seg med den tyske indredisiplinen når noen forsøker å snike seg inn fra stengt felt til et åpent ett.

R1-04176-001A.jpeg

R1-04181-007A.jpeg

- Bilen er stoppet fra å kjøre over fartsgrensen via klistremerke med klar beskjed i bakruten. Bilen for årets eskapader var for øvrig en 1982 Porsche 911SC Targa.

Vårt stopp i Liege i en AirBnB som forsiktig kan beskrives som mer sliten enn Bjørn Dæhlie etter 5-mila i Nagano trenger vi heller ikke gi flere detaljer om. Men det kan fortelles at undertegnende sjeldent har dusjet lengre og mer entusiastisk enn når vi kom oss vekk derfra.

R1-04176-008A.jpeg

- vedlagt bilde fra en AirBnB hvor gardinene bestod av 50% kitsch og 50% veggdyr. Ytterligere bilder kan ikke vises da jeg er i stuss på om standen bryter noen internasjonale regler.

Belgia til Champagne

Vi våkner opp i Liege og føler på mange måter at turen egentlig starter i dag. Vårt mål for dagen er todelt, først en kort kjøretur fra Liege til utkanten av Epernay hvor vi har en avtale hos Champagnehuset Alfred Gratien, så videre har til Les Riceys hvor det er oppmøte for vårt første av to billøp. Etter en natt i Liege kan alt bare være en opptur, så det er med godt mot vi setter oss i bilen.

R1-04179-008A.jpeg

R1-04179-010A.jpeg

R1-04176-013A.jpeg

- Alfred Gratien leverer alt man kan forvente av et champagnehus. Flott fasade, støvete kjeller og fat på fat med godsaker for både basis og bestillingsutvalget.

Alfred Gratien er et familieeid champagnehus og kjelleren er driftet av fjerde generasjon med familien Jaeger. Det er kanskje også derfor kjelleren føles både intim og personlig, med anekdoter om hver årgang og på løpende bånd. Besøket blir avsluttet med en smaking av litt utvalgte årganger og historier om en spekkhoggersafari i Lofoten fra representasjonsansvarlig. Etter noen timer takker vi for oss og går ut i gatene fylt opp av entusiasme for god vin og godt selskap, og setter oss i bilen på vei mot vår egentlige destinasjon.

R1-04179-032A.jpeg

Ankomst champagne - vi ankommer hotel Le Marius i Les Riceys etter et kort opphold i Epernay hos Alfred Gratien. Som navigatør er heldigvis ikke promille et punkt man trenger å bekymre seg for, så etter 5-6 glass med cuvéer tilbake til herrens år 1997 var stemningen unektelig god. Når man ankommer Les Riceys begynner et tema å gjøre seg klart, Morgans. På årets utgave av the Hannibal er en tysk Morgan-klubb sterkt representert, så den store variasjonen må kanskje vente til vi kommer lengre inn til alpene. Men vi noterer oss en nydelig Lancia og en svært bøllete Porsche 930 Turbo som årets naturlige konkurrenter.

R1-04181-002A.jpeg

R1-04181-005A.jpeg

- en ekstremt pen Lancia kjøpt som vrak og nøysomt restaurert av en Nederlandsk 28-åring. Etterfulgt av 2 Morgans bare eiere av en Morgan vil kunne se forskjell på.

Det er nå kanskje på tide å gi en introduksjon til det første av årets to billøp: The Hannibal. Som navnet kanskje tilsier er dette et løp gjennom alpene som over 3 dager tar oss på kryss og tvers gjennom franske, italienske og sveitsiske alper (med en svipptur innom Monaco påstås det). Siden man kjører på til dels krevende og ikke minst offentlige veier er dette ikke et «løp» i den forstand av at høyest fart betyr noe, men mer som en slags bilbasert orientering hvor god navigering blir det utslagsgivende. Løpet utfolder seg da slik at man på morgenen får utdelt et kart med en liste over fjellpass (Col, Colle, pass, kjært barn har mange navn) som man gjerne drar kjennskap på fra Tour De France og Giro De Italia. Det siste punktet på listen er neste hotell hvor middagen blir satt som en naturlig tidsfrist for oppmøte. Målet blir altså å plukke med seg flest mulig av disse passene innenfor den gitte tiden, og dette skal selvsagt dokumenteres med bilder av skilt eller relevante monumenter. Den første dagen starter altså i Le Riceys og skal avsluttes ved utsikt over Genèvesjøen, på veien venter et tyvetalls ikoniske fjellpass og vindistriktene Champagne, Burgund og Jura…

Med dette tenker jeg at første del av dette reisebrevet er over, og takker for oppmerksomheten til dem som skulle ha kommet seg helt ned hit.

R1-04179-031A.jpeg

Redigert:
Tenkte jeg skulle forsøke meg på et reisebrev etter årets tur til alpene, sterkt inspirert av mye gode historier jeg har lest her inne. Om man er mindre interessert i brødtekst og mer i bilder av pene biler kan man sikkert hoppe nedover, men om man er interessert i stemningen, noe god vin og veien dit så håper jeg noen kan få glede av dette.

København og veien gjennom Danmark, via Tyskland til Belgia.

Denne historien starter egentlig som de fleste gode historier på Danskebåten. Men siden vi ikke gjorde det spesielt bra på quizen eller fikk testet ut dansegulvet sammen med pensjonistene går vi ikke mer inn på dette. Danmark og Tyskland har utvilsomt sin sjarm, men når målet ditt er storslåtte fjell, vindistrikter og klassiske sportsbiler som utøver sitt formål er kanskje ikke transportetappen fra København til Liege den store verdien i den fortellingen. Man kan selvsagt se for seg at autobahn i en klassiske Porsche ville gitt timevis med automotiv glede, men dette er i all hovedsak øredøvende støy og varebiler som insisterer på å holde 220km/t i venstrefeltet. En evigvarende kø gjennom Hamburg er ikke noe å skrive hjem om i år heller, men det lot oss oppleve den tyske køkulturen på nært hold. Så om man noen gang har tenkt at stemningen kan bli noe amper på avkjøringen til E6 når noen «plutselig» kommer på at de ikke skulle til Fornebu allikevel og smetter inn en hårsbredd fra de stiplede linjene så kan dette ikke måle seg med den tyske indredisiplinen når noen forsøker å snike seg inn fra stengt felt til et åpent ett.

Vis vedlegg 409142
Vis vedlegg 409143
- Bilen er stoppet fra å kjøre over fartsgrensen via klistremerke med klar beskjed i bakruten. Bilen for årets eskapader var for øvrig en 1982 Porsche 911SC Targa.

Vårt stopp i Liege i en AirBnB som forsiktig kan beskrives som mer sliten enn Bjørn Dæhlie etter 5-mila i Nagano trenger vi heller ikke gi flere detaljer om. Men det kan fortelles at undertegnende sjeldent har dusjet lengre og mer entusiastisk enn når vi kom oss vekk derfra.

Vis vedlegg 409144
- vedlagt bilde fra en AirBnB hvor gardinene bestod av 50% kitsch og 50% veggdyr. Ytterligere bilder kan ikke vises da jeg er i stuss på om standen bryter noen internasjonale regler.

Belgia til Champagne

Vi våkner opp i Liege og føler på mange måter at turen egentlig starter i dag. Vårt mål for dagen er todelt, først en kort kjøretur fra Liege til utkanten av Apernay hvor vi har en avtale hos Champagnehuset Alfred Gratien, så videre har til Les Riceys hvor det er oppmøte for vårt første av to billøp. Etter en natt i Liege kan alt bare være en opptur, så det er med godt mot vi setter oss i bilen.

Vis vedlegg 409145
Vis vedlegg 409146
Vis vedlegg 409147
- Alfred Gratien leverer alt man kan forvente av et champagnehus. Flott fasade, støvete kjeller og fat på fat med godsaker for både basis og bestillingsutvalget.

Alfred Gratien er et familieeid champagnehus og kjelleren er driftet av fjerde generasjon med familien Jaeger. Det er kanskje også derfor kjelleren føles både intim og personlig, med anekdoter om hver årgang og på løpende bånd. Besøket blir avsluttet med en smaking av litt utvalgte årganger og historier om en spekkhoggersafari i Lofoten fra representasjonsansvarlig. Etter noen timer takker vi for oss og går ut i gatene fylt opp av entusiasme for god vin og godt selskap, og setter oss i bilen på vei mot vår egentlige destinasjon.

Vis vedlegg 409148

Ankomst champagne - vi ankommer hotel Le Marius i Les Riceys etter et kort opphold i Epernay hos Alfred Gratien. Som navigatør er heldigvis ikke promille et punkt man trenger å bekymre seg for, så etter 5-6 glass med cuvéer tilbake til herrens år 1997 var stemningen unektelig god. Når man ankommer Les Riceys begynner et tema å gjøre seg klart, Morgans. På årets utgave av the Hannibal er en tysk Morgan-klubb sterkt representert, så den store variasjonen må kanskje vente til vi kommer lengre inn til alpene. Men vi noterer oss en nydelig Lancia og en svært bøllete Porsche 930 Turbo som årets naturlige konkurrenter.

Vis vedlegg 409150
Vis vedlegg 409151
- en ekstremt pen Lancia kjøpt som vrak og nøysomt restaurert av en Nederlandsk 28-åring. Etterfulgt av 2 Morgans bare eiere av en Morgan vil kunne se forskjell på.

Det er nå kanskje på tide å gi en introduksjon til det første av årets to billøp: The Hannibal. Som navnet kanskje tilsier er dette et løp gjennom alpene som over 3 dager tar oss på kryss og tvers gjennom franske, italienske og sveitsiske alper (med en svipptur innom Monaco påstås det). Siden man kjører på til dels krevende og ikke minst offentlige veier er dette ikke et «løp» i den forstand av at høyest fart betyr noe, men mer som en slags bilbasert orientering hvor god navigering blir det utslagsgivende. Løpet utfolder seg da slik at man på morgenen får utdelt et kart med en liste over fjellpass (Col, Colle, pass, kjært barn har mange navn) som man gjerne drar kjennskap på fra Tour De France og Giro De Italia. Det siste punktet på listen er neste hotell hvor middagen blir satt som en naturlig tidsfrist for oppmøte. Målet blir altså å plukke med seg flest mulig av disse passene innenfor den gitte tiden, og dette skal selvsagt dokumenteres med bilder av skilt eller relevante monumenter. Den første dagen starter altså i Le Riceys og skal avsluttes ved utsikt over Genèvesjøen, på veien venter et tyvetalls ikoniske fjellpass og vindistriktene Champagne, Burgund og Jura…

Med dette tenker jeg at første del av dette reisebrevet, og takker for oppmerksomheten til dem som skulle ha kommet seg helt ned hit.

Vis vedlegg 409153
Takk for et flott reisebrev, jeg ser fram til fortsettelsen!

• Liker
Reaksjoner: Lemen
Del to: første løpsdag

*del tre er postet noen hakk under*
*del fire er postet under*

Vi møtes tidlig på Hotel Le Marius for frokost og dagens briefing. Kart blir utdelt og vi kan få studert dagens rute som vil ta oss fra et hektisk Champagne midt i årets innhøsting til Crozet med utsikt over Genèvesjøen. Ruten for første dag er delt inn i 12 checkpoints som alle må dokumenteres, og er som arrangøren forteller designet for å få vist fram det han mener er de flotteste essensielle stoppene på ruten. At det også gir deltagerne en mulighet til å bli bedre kjent med navigering og ruteplanlegging før vi går dypere inn i alpene med mer krevende terreng og mer obskure destinasjoner er også en fordel.

R1-04181-004A.jpeg

- jeg kan ikke nekte for at en Lancia Fulvia nå er på toppen av ønskelisten min..

Rekkefølgen for starten blir utdelt basert på en vurdering av bilens tilstand, antall hestekrefter og hvorvidt sjåfør og navigatør har erfaring fra lignende løp. Dette betyr at en Lancia Fulvia med sine illsinte 85 hestekrefter og ungt uprøvd mannskap starter først, en Alfa 1600 kjørt av en 80 år gammelt østerriksk ektepar starter som nummer to etterfulgt av Morgans på løpende bånd. Til sist vil årets tyske bidrag starte. Nest sist en Porsche 930 Turbo rattet av to engelsk kamerater som definitivt vant førsteplass i baren kvelden før, og til slutt undertegnede i 911en.

R1-04179-028A.jpeg

- To Morgans og en kirke. Onde tunger vil ha det til at alle 3 ble designet samtidig.

Fra et konkurranseperspektiv er det åpenbart ikke gunstig å starte over 1 time etter første bil, men vi tar dette med knusende ro. Det må også nevnes at både sjåfør og navigatør er enig om at årets prioritet ikke er å vinne The Hannibal (det gjorde vi tross alt i fjor), men heller nyte landskapene i større grad og faktisk få tatt litt kvalitetsbilder. Vi tar oss derfor tiden til å finstudere kartet, ta en ekstra espresso og fylle strategisk opp hanskerommet med noen ekstra ruller film til kameraet. Denne planen varer akkurat til vi hører den engelske Porschen fyre opp motoren og suse ut av byen. Da blir vi fort enig om at det hadde vært litt festlig å forbikjøre samtlige biler før lunsj..

R1-04181-008A.jpeg

- vår nærmeste konkurrent flyr ut av byen og alle våre ambisjoner om en rolig dag blir kastet på dør..

Vi suser ut fra Champagne gjennom Burgund inn i Jura. I løpet av kort tid ser vi den svært velproporsjonerte hekken til en 930 Turbo og jakten er i gang i det vi beveger oss over en skogkledd ås. De har åpenbart flere hestekrefter enn oss, men vi har fordelen av dårlig vurderingsevne og ungdommelig overmot. Etter det som føles som en liten evighet med katt og mus smetter vi forbi på en innersving og ser for første gang det som snart skal bli et velkjent syn: en hvit Porsche i speilet. De påfølgende timene tar vi igjen de andre konkurrentene via gode rutevalg og ren blæredisiplin. Vi ankommer det obligatoriske lunsjstoppet en god halvtime før neste bil som skal vise seg å bli vår argeste konkurrent den neste uken, en nydelig Morgan Roadster rattet av en sjarmerende sørafrikansk duo vi skulle bli godt kjent med gjennom løpet.

R1-04182-035A.jpeg

- Jakten er i gang

Lunsjen som grunnet den berømte franske kundeservicen ble utelukkende flytende («we no serve food outside when overcast oui, you can wait 2 hours for food inside oui”) blir avsluttet. Og vi løper tilbake mot bilen for å være først ut av byen. Vi setter oss i bilen, vrir nøkkelen i tenningen og blir møtt av øredøvende stillhet. Startmotoren ser ut til å ha latt seg inspirere av de franske omgivelsene og har valgt å gå ut i streik. Heldigvis får vi dyttet bilen ut fra parkeringsplassen og får ved hjelp av 4 konkurrenter rullet bilen i gang. Ironisk nok har også Porsche 930 fått samme problem med startmotoren så spydigheter om tysk byggekvalitet kommer på løpende bånd fra Morgan-eierne i det de suser ut av byen.

R1-04182-033A.jpeg

- det jaktes videre gjennom svingene.

Vi tar oss sammen og blir enig om at vi kan komme rundt dette problemet om vi bare ikke stopper bilen mer i dag (og om vi må stoppe parkere i nedoverbakke) og setter dermed av gårde i et forsvarlig men raskt tempo. Det som følger er vinranke på vinranke, lykkelige kuer, tette skoger og ankomst til tom parkeringsplass på hotellet i Crozet. Vi noterer oss at 12 av 12 poster ble funnet og at vår totale kjøretid i dag var 5 timer og 17 minutter, dagens sisteplass fant i kontrast kun 10 av 12 poster på 9 timer og 30 minutter.

R1-04182-004A.jpeg

R1-04181-021A.jpeg

- parkeringsplass ved kveldens hotell og en Morgan som ankommer lunsj.

En felles middag følger og det gir oss en mulighet til å bli bedre kjent med de andre deltakerne. Det er stort aldersspenn med yngste deltager på 21 og eldste deltager på 81, men alle har en felles interesse i bil og pittoresk omgivelse så samtalen flyter godt. Vi blir sittende sammen med en deltager som vi også konkurrerte mot i fjor. En eldre engelsk herremann som nå i pensjonisttilværelsen bruker tiden sin på å kjøre motorsykkel på the Isle of Man og å reparere bord- og veggur som hobbyurmaker. Han kjørte ut i en sving i fjor og endte opp med å måtte pensjonere farkosten sin (det er definitivt ikke en bil eller en motorsykkel, men det kommer vi mer inn på når dag 2 utfolder seg), så i år er han tilbake med ambisjoner om å fullføre begge løp og renvaske sitt navn som sjåfør. Det eneste problemet han har i år er navigasjonen, så vi blir enig om at jeg skal stille opp som co-pilot for han påfølgende morgen og gi han en innføring i ruteplanlegging og gjennomføring. I det jeg legger meg den kvelden reflekterer jeg litt over hvor lurt det er å sette seg inn i en engelsk dødsfelle bygget i et skur og kjørt av en mann som i fjor kjørte ut av en sving på dag to. Mye taler i mot det, men han har i det minste en 100% fungerende startmotor.

R1-04176-017A.jpeg

- et lite hint til farkost for dag 2

Redigert:
Deilig tekst til morgenkaffien!
Humor. Cliff-hangere. Driv. Interessant.
Mye god turinspirasjon her.

• Elsker
Helt topp dette.
Du har åpenbart (i alle fall for meg) et talent for fotografering. Kan du si litt om utstyr osv?

• Elsker
Helt topp dette.
Du har åpenbart (i alle fall for meg) et talent for fotografering. Kan du si litt om utstyr osv?
Hei! Det var utrolig hyggelig å høre. I år ble det tatt med to 35mm filmkameraer. Hovedkamera var et Contax G1 med 35 og 90mm objektiv og reservekamera var et kompakt Olympus Mju II. All film var Portra 400 og det er ikke gjort noe mer med bildene i år enn å scanne negativene! :) Synes prosessen med film er veldig behagelig siden den tvinger deg til å ta det litt mer med ro og vurdere alle motiv nøye (i skarp kontrast til å fylle et minnekort med 1.000 bilder om dagen og titte løpende på en skjerm hele dagen..). Minuset er selvsagt prisen og det unektelig upraktiske steget med å få ting fremkalt og scanner ;)

Redigert:
Helt strålende. Kjempegod tekst, stemningsfulle bilder og morsomt konkurransekonsept, det gir akutt lyst til å prøve noe lignende!

• Elsker
Del tre: Andre løpsdag - jeg er for gammel for trehjulssykkel.

*del 4 ligger under*

Den andre løpsdagen starter hvor den første slutter på et hotell i Crozet med utsikt over Genèvesjøen. Det er tatt en mindre gjennomtenkt beslutning om at jeg skal være co-pilot og navigatør for vår engelske venn (Jezza) beskrevet over, og nå skal man i ilden. Det er på dette tidspunktet aktuelt å beskrive dagens kjøretøy, en tungt modifisert Triking.

R1-04182-000A.jpeg

- tre hjul og sommerbrun engelskmann

En Triking er som alle vet et en moderne utgave av Morgans bil med tre hjul produsert av Triking Cyclecars, kjærlighetsbarnet til en tidligere Lotus-ingeniør ved navn Tony Divey. Journalisten Andrew English i The Telegraph har beskrevet denne skapningen og følelsen av å sitte på i den bedre enn jeg noen gang kan gjøre så jeg velger å sitere han direkte her:

«The intimacy is both profound, delightful and, for the claustrophobic, disturbing. Everything is so contiguous with the driver; you could have sex at a greater distance than this."»

R1-04182-006A.jpeg

- stort smil og taktisk valg av brune bukser en tidlig morgen.

Mot alle mine instinkter og til tross for alt jeg vet om Trikings og sjåføren trer jeg meg ned i farkosten og blir umiddelbart informert om at setebeltet er dimensjonert for mer rotunde individer enn undertegnende, så det vil være mest til pynt på denne turen. Det er på dette tidspunktet verdt å nevne igjen at Jezza kjørte ut i en sving på dag to av fjorårets løp. Det er dermed med en rask telefon til min kone med påminnelse om at jeg elsker henne, og at i gode og onde dager også betyr meg i rullestol, vi setter av gårde fra hotellet på dag to..

R1-04182-008A.jpeg

- det skal bli betraktelig mer alpint de kommende dagene og timene.

I dag har løpets arrangør lagt inn 14 pass eller severdigheter og det blir mer og mer alpint på vei mot vårt endestopp i Embrun. På listen over pass finner vi blant annet Col du Télégraph, Col d’Iozard og Col du Galibier som bør være kjente navn for alle med en forkjærlighet for åletrang lycra og TV-sendinger som varer hele dagen. Vi snakker med andre ord hårnålssvinger noen tusen meter over havnivå og på en solskinnsdag som dette kanskje noen av verdens flotteste utsikter. Og dette skal da gjennomføres på tid, i en trehjulssykkel og sammen med en mann som tidvis lar seg lamslå av rundkjøringer.

R1-04182-007A.jpeg

R1-04176-024A.jpeg

- oppildnet av mitt gode selskap og vissheten om at all navigering nå var delegert vekk førte raskt til en mer bråkjekk engelsk sjåfør. Her kanaliseres den indre Spitfire-pilot i rask jakt på en tysker.

Når vi nærmer oss lunsj har vi tilbakelagt noen hundre kilometer. Vi har taklet hårnålssvinger, tett skog, hull og humper i veibanen og vi har nesten fungerende ryggrader. Opplevelsen av å sitte på i en Triking har vært utrolig spennende, men for alltid gjort meg mer takknemlig for biler med fire hjul og polstrede seter. Vi gjør derfor et strategisk bytte og jeg er tilbake i 911en for å sørge for å navigere oss smidig gjennom de mer krevende passene som venter på dagens andre halvdel.

R1-04182-017A.jpeg

- Sør Afrikanerne ankommer lunsj og jeg kan skimte et sårt savnet passasjersete i bakgrunnen

Resten av dag to flyr forbi i rasende fart. Å navigere personer på sykkel, motorsykkel, gående og bobiler på smale veier og bratte bakker begynner å bli rutine. Helt til vi møter en landcruiser i motgående fartsretning og tre sykkelister i krabbegir i en nærmest vertikal bakke på smal vei. Manøveren blir plutselig komplisert og bilen kveles til tross for heltemodig innsats fra sjåfør. Jeg vil her minne dem som leste del to av denne sagaen om startmotoren vår, eller kanskje mangelen på startmotor er mer nøyaktig. Nøkkelen vris panisk i tenningen, ingenting skjer. Vi begynner å trille bakover og må nå forsøke på en så god som mulig måte å få bilen ut i veikanten. Heldigvis er det ikke hundrevis av meter med bratt skråning på utsiden av veien som vil ta livet av oss. Vi greier til slutt å navigere bilen helt ut på kanten og har nesten fått den snudd, men her stopper det. Vi vet at bilen kan trilles i gang, men én person vil aldri greie å få trillet bilen i oppoverbakke, to personer vil kanskje få det til men da vil tenningen bli et problem. Heldigvis kommer en reddende engel i form av en italiener i en gammel Defender. Han spør aldri om vi trenger hjelp, han konstaterer at vi gjør det. Med mye banning og ikke rent lite svette får vi snudd bilen nedover og tyngdekraften tar over. En panisk sprint og jeg er også inne i bilen og vi har kraft igjen. Nå gjenstår det bare ett lite problem: vi kjører i feil retning. Heldigvis kan man løse det meste her i livet med en brekksladd og litt jokking. Vi er tilbake i konkurransen igjen og resten av turen mot hotellet preges av nydelige fjell og nesten euforisk stemning over at også dette løste seg.

R1-04178-001A.jpeg

R1-04176-022A.jpeg

- på vei utfor en fjellside i en 911 er det en trøst at man har fått sett så mange flotte og lykkelige kyr de siste timene. De lager også flotte minnesmerker her i alpene.

Vi befinner oss nå i Embrun og dag to er avsluttet. Vi har funnet en hammer og en jekk, og har slått sammen våre fire fungerende hjerneceller for å gå løs på en førti år gammel startmotor. Blir det egentlig en dag tre? Eller er de resterende reisebrevene våre fra bassengkanten?

R1-04177-0035.jpeg

Redigert:
Helt strålende. Kjempegod tekst, stemningsfulle bilder og morsomt konkurransekonsept, det gir akutt lyst til å prøve noe lignende!

Løpet arrangeres heldigvis et par ganger i året, så om du skulle få lyst til å teste det ut i 2026-sesongen er det bare å gi meg en lyd så skal jeg få videreformidlet litt kontaktinformasjon! Ikke umulig vi drar tilbake et tredje år for å forsvare æren også ;)

.... ''Heldigvis kan man løse det meste her i livet med en brekksladd og litt jokking.''

Helt fantastisk, dette må vi få mer av.

Tusen takk! Det er godt å se at livsvisdommen fra ungdomsårene fremdeles er gjeldene nå 15 år senere :cool:

Del tre: Andre løpsdag - jeg er for gammel for trehjulssykkel.

Den andre løpsdagen starter hvor den første slutter på et hotell i Crozet med utsikt over Genèvesjøen. Det er tatt en mindre gjennomtenkt beslutning om at jeg skal være co-pilot og navigatør for vår engelske venn (Jezza) beskrevet over, og nå skal man i ilden. Det er på dette tidspunktet aktuelt å beskrive dagens kjøretøy, en tungt modifisert Triking.

Vis vedlegg 409235
- tre hjul og sommerbrun engelskmann

En Triking er som alle vet et en moderne utgave av Morgans bil med tre hjul produsert av Triking Cyclecars, kjærlighetsbarnet til en tidligere Lotus-ingeniør ved navn Tony Divey. Journalisten Andrew English i The Telegraph har beskrevet denne skapningen og følelsen av å sitte på i den bedre enn jeg noen gang kan gjøre så jeg velger å sitere han direkte her:

«The intimacy is both profound, delightful and, for the claustrophobic, disturbing. Everything is so contiguous with the driver; you could have sex at a greater distance than this."»

Vis vedlegg 409236
- stort smil og taktisk valg av brune bukser en tidlig morgen.

Mot alle mine instinkter og til tross for alt jeg vet om Trikings og sjåføren trer jeg meg ned i farkosten og blir umiddelbart informert om at setebeltet er dimensjonert for mer rotunde individer enn undertegnende, så det vil være mest til pynt på denne turen. Det er på dette tidspunktet verdt å nevne igjen at Jezza kjørte ut i en sving på dag to av fjorårets løp. Det er dermed med en rask telefon til min kone med påminnelse om at jeg elsker henne, og at i gode og onde dager også betyr meg i rullestol, vi setter av gårde fra hotellet på dag to..

Vis vedlegg 409244
- det skal bli betraktelig mer alpint de kommende dagene og timene.

I dag har løpets arrangør lagt inn 14 pass eller severdigheter og det blir mer og mer alpint på vei mot vårt endestopp i Embrun. På listen over pass finner vi blant annet Col du Télégraph, Col d’Iozard og Col du Galibier som bør være kjente navn for alle med en forkjærlighet for åletrang lycra og TV-sendinger som varer hele dagen. Vi snakker med andre ord hårnålssvinger noen tusen meter over havnivå og på en solskinnsdag som dette kanskje noen av verdens flotteste utsikter. Og dette skal da gjennomføres på tid, i en trehjulssykkel og sammen med en mann som tidvis lar seg lamslå av rundkjøringer.

Vis vedlegg 409239
Vis vedlegg 409247
- oppildnet av mitt gode selskap og vissheten om at all navigering nå var delegert vekk førte raskt til en mer bråkjekk engelsk sjåfør. Her kanaliseres den indre Spitfire-pilot i rask jakt på en tysker.

Når vi nærmer oss lunsj har vi tilbakelagt noen hundre kilometer. Vi har taklet hårnålssvinger, tett skog, hull og humper i veibanen og vi har nesten fungerende ryggrader. Opplevelsen av å sitte på i en Triking har vært utrolig spennende, men for alltid gjort meg mer takknemlig for biler med fire hjul og polstrede seter. Vi gjør derfor et strategisk bytte og jeg er tilbake i 911en for å sørge for å navigere oss smidig gjennom de mer krevende passene som venter på dagens andre halvdel.

Vis vedlegg 409248
- Sør Afrikanerne ankommer lunsj og jeg kan skimte et sårt savnet passasjersete i bakgrunnen

Resten av dag to flyr forbi i rasende fart. Å navigere personer på sykkel, motorsykkel, gående og bobiler på smale veier og bratte bakker begynner å bli rutine. Helt til vi møter en landcruiser i motgående fartsretning og tre sykkelister i krabbegir i en nærmest vertikal bakke på smal vei. Manøveren blir plutselig komplisert og bilen kveles til tross for heltemodig innsats fra sjåfør. Jeg vil her minne dem som leste del to av denne sagaen om startmotoren vår, eller kanskje mangelen på startmotor er mer nøyaktig. Nøkkelen vris panisk i tenningen, ingenting skjer. Vi begynner å trille bakover og må nå forsøke på en så god som mulig måte å få bilen ut i veikanten. Heldigvis er det ikke hundrevis av meter med bratt skråning på utsiden av veien som vil ta livet av oss. Vi greier til slutt å navigere bilen helt ut på kanten og har nesten fått den snudd, men her stopper det. Vi vet at bilen kan trilles i gang, men én person vil aldri greie å få trillet bilen i oppoverbakke, to personer vil kanskje få det til men da vil tenningen bli et problem. Heldigvis kommer en reddende engel i form av en italiener i en gammel Defender. Han spør aldri om vi trenger hjelp, han konstaterer at vi gjør det. Med mye banning og ikke rent lite svette får vi snudd bilen nedover og tyngdekraften tar over. En panisk sprint og jeg er også inne i bilen og vi har kraft igjen. Nå gjenstår det bare ett lite problem: vi kjører i feil retning. Heldigvis kan man løse det meste her i livet med en brekksladd og litt jokking. Vi er tilbake i konkurransen igjen og resten av turen mot hotellet preges av nydelige fjell og nesten euforisk stemning over at også dette løste seg.

Vis vedlegg 409250
Vis vedlegg 409249
- på vei utfor en fjellside i en 911 er det en trøst at man har fått sett så mange flotte og lykkelige kyr de siste timene. De lager også flotte minnesmerker her i alpene.

Vi befinner oss nå i Embrun og dag to er avsluttet. Vi har funnet en hammer og en jekk, og har slått sammen våre fire fungerende hjerneceller for å gå løs på en førti år gammel startmotor. Blir det egentlig en dag tre? Eller er de resterende reisebrevene våre fra bassengkanten?

Vis vedlegg 409251
Du skriver godt, dette er bedre enn hva vi ser fra noen kjente internasjonale klokke websider. Jeg gleder meg til fortsettelsen.

• Elsker
Tredje løpsdag, i dag skal det avgjøres

Vi er nå kommet til den tredje dagen i vår alpine odyssé. Vi har lagt bak oss sidesprang med eldre britiske herremenn og vi har én gang for alle etablert at en bil skal ha fire hjul og holdes på veien. Så her gjøres det åpenbart intellektuelt nybrottsarbeid. Vi er også på den siste og avgjørende dagen av The Hannibal og har regnet oss fram til at vi leder på tid totalt med god margin, men ligger én topp bak den overraskende andreplassen. Hvordan en nydelig men anemisk Lancia Fulvia kan ligge én topp foran en fullblodshest fra Stuttgart aner vi ikke, men vi mistenker at dette har med kreativ Col-føring. Vi må altså i dag ikke bare kjøre fortest, men også plukke minst to sjekkpunkter mer enn bilene på andre og tredjeplass.

R1-04181-032A.jpeg

-930 Turbo, en tidlig Kardashian når det kommer til bakende på bil. Bak en mer smekker og petite 911.

Over de siste dagene har også turen utviklet seg enormt sosialt, og vi er som ungdommer på leirskole, utrolig tett om enn midlertidig. Den kvinnelige sørafrikanske duoen har virkelig våknet konkurransemessig og kniver nå tett i tett i toppsjiktet i sin Morgan Roadster med kallenavnet «Sally». Som nevnt i avsnittet over er de unge mennene fra Nederland i verdens peneste Fulvia også i full blomst, og begynner å bli i overkant eplekjekke til å ha 85 hestekrefter og en bil som hoster i høyden. Sist av våre nærmeste konkurrenter har vi den engelske duoen i en Porsche 930 Turbo, som ikke bare holder oss smurt med hvit Burgund om kveldene, men som også har gjort noen brekksladder som gir lettere klamme truser i hele forsamlingen.

Resten av plasseringene trenger vi ikke gå nærmere inn på, men flere har reflektert over hvor merkelig det er at nasjonen bak konseptet «blitzkrieg» kan være så treige bak rattet på sine tyskregistrerte Morgans. Uansett, vi setter av gårde med blod på tann for å sikre en seier.

R1-04181-022A.jpeg

- det jages i toppsjiktet fra start. Vi har kommet oss forbi men blir aldri helt klar i bakspeilet.

R1-04181-017A.jpeg

- pen langt i fra og så videre. Definitivt penest i speilet.

Løpet utvikler seg og vi er tettere på våre konkurrenter enn noen gang. Det gjøres forbikjøringer i høyt tempo og det knives inn i hårnålssvinger (selvsagt på en forsvarlig og fartstilpasset måte). Det regnes ut ruter underveis og vi kalkulerer oss frem til en optimal rute som vil gi oss et overtak i tolvte time. Det er også her Porschen virkelig skinner, etter en hammermassasje av startmotoren er den plutselig helbredet og kjører som aldri før. Vi har også fått med en passasjer i baksetet. På grunn av flom og jordskredfare har trehjulingen fra dagen før kastet inn håndkleet, men siden en dag på hotellet med tyskere er en skjebne verre enn døden har eieren bestemt seg for å sitte på med oss for å se hvordan det skal gjøres. Vi blir belønnet for den ekstra vekten med en konstant strøm av morsomme anekdoter og betraktninger, så dette vil jeg si var verdt 70 ekstra kilo på bilen.

R1-04180-0020.jpeg

- en følelse av landskap. Og lett refleksjon over at dette er en åttisone.

Vi kommer tilbake til middagen som for anledningen holdes midt i fjellene med minutter igjen på klokken. Vi har sneket oss forbi veisperringer, forsert militærveier nok best egnet for beltevogner og gjort flere trafikkvurderinger som ikke tåler dagens lys. De andre bilene begynner også å komme inn og vi utveksler noen notater. «tjue pass greide vi» og «vi noterer oss tjueto» er tilbakemelding fra våre to nærmeste konkurrenter. Vi smile bråkjekke tilbake og sier at det er søte resulterer i det minste, men sniker oss raskt tilbake til bilen for å gjøre en kontrolltelling av papirarbeidet og dokumentasjonen. Alt må gjennom en verifisering, bilder og GPS-koordinater skal sjekkes. Men vi tror at selv bildene tatt i tett tåke bør bli godkjent.

R1-04177-0011.jpeg

- jeg trekker tilbake det jeg sa tidligere om at en Fulvia er øverst på ønskelisten. Jeg vil ha denne.

Tjuefire pass. Vi greide tjuefire pass innenfor tiden. Vi har dermed sikret oss seieren i The Hannibal. Nå venter en hviledag langs bassenget og en titt på våre nye tilreisende konkurrenter for hovedløpet 12/12. Kan man greie dobbel pallplass? Kan man ta dobbelt gull? Eller vil vi som han med pålimte fjær i gresk mytologi krasje brutalt og fatalt i en rus av hybris.

R1-04177-0033.jpeg

- en parkeringsplass litt utenom det vanlige.

Dette var da avsluttende del i sagaen om The Hannibal. Siste del av reisebrevet vil handle om selve hovedløpet og hvordan dette gikk for de involverte. Tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger til nå, det er ekstra gøy å amatørmessig skrible og fotografere når responsen er så god.

R1-04178-030A.jpeg

- takk for all oppmerksomhet så langt.

Redigert:
Jeg har til nå definert meg som ikke-bilinteressert. Men nå er jeg ærlig talt ikke så sikker lenger. Jeg koser meg med disse tekstene, og ikke minst bildene.

Dette er langt fra amatørmessig. Nydelig flyt i teksten, godt språk og ikke minst spenning og humor. Har ledd høyt flere ganger. Tusen takk!

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Genta og Lemen
Er spørsmål. Kanskje du har nevnt det, men spør allikavel: hvilke(n ) klokke var med på turen?

• Liker
Er spørsmål. Kanskje du har nevnt det, men spør allikavel: hvilke(n ) klokke var med på turen?
IMG_6617.jpeg

I år ble det en Porsche Design Ocean 500 av IWC, det føltes som et naturlig valg og den kan ha blitt kjøpt nesten utelukkende for turen.. Må dog ærlig innrømme at jeg tidvis tittet ned på håndleddet og fikk begrepet «full kit wanker» fremst i pannebrasken der jeg satt i Porschen. Men man skal tross alt ikke ta seg selv for seriøst :mrgreen:

Redigert:
Vis vedlegg 409290
I år ble det en Porsche Design Ocean 500 av IWC, det føltes som et naturlig valg og den kan ha blitt kjøpt nesten utelukkende for turen.. Må dog ærlig innrømme at jeg tidvis tittet ned på håndleddet og fikk begrepet «full kit wanker» fremst i pannebrasken der jeg satt i Porschen. Men man skal tross alt ikke ta seg selv for seriøst :mrgreen:
+1!

Siste del: 12/12 The Alpine Challenge - Hovedløpet

Vi har nå kommet til selve hovedretten i vår fortelling, eller kanskje desserten, det kan man selv bestemme. Løpet «12/12 The Alpine Challenge» som har lokket oss helt fra vestligste ring 3 og hele veien til de høyeste alper. Vi skal gjennom tolv timer med intens kjøring (og en obligatorisk lunsj?), bruke alt vi har lært over de forrige dagene til en siste heroisk innsats. Det er ingen ruteforslag eller hjelp fra arrangørene. Kun et kart og en liste over tredve høye fjellpass eller dype kløfter.

R1-04178-019A.jpeg

- det er unektelig vakkert her oppe. Spesielt når veien er så bred.

Vi starter som hver dag i det siste har gjort. Med en kopp kaffi, kart og notatblokk. Vi har fått utdelt kartet vårt ti minutter før vår offisielle starttid og ser ned på klokken tikke sakte men sikkert mot startskuddet. Vi studerer kartet nøye. Alle punktene er i en tusen kilometers radius, så vi slår raskt fra oss tanken om å krysse av alle tredve. En annen utfordring er den obligatoriske lunsjen servert mellom tolv og to. Hvordan skal man best legge opp ruten slik at man om en halv dag er på riktig sted til riktig tid? Google Maps konsulteres, vårt første ruteforslag skal ta fjorten timer og det er uten lunsjen. Tilbake til tegnebrettet. Vi ser på klokken igjen og ser at vi burde vært i bilen for noen minutter siden. Her må man holde hodet kaldt. Noen må ekstra minutter i bilen og litt høyere fart betyr ingenting om ikke navigasjonen er perfekt. Til slutt finner vi et forslag og synkroniser opp kartene våre. Vi løper til bilen og vrir nøkkelen i tenningen…. Bilen starter. Det skulle da tatt seg ut om startmotoren skulle bli et problem i denne delen av fortellingen også?

R1-04181-030A.jpeg

- jeg legger inn en 930 her, bare siden jeg er forelsket, men må dessverre meddele at bilen måtte trekke seg før hovedløpet..

Timene flyr av gårde og det gjør vi også. Vi kan formelig lukte en pallplass og er proppfull av motivasjon etter forrige løp. Men terrenget blir mer og mer alpint i takt med at vi presser bilen mer og mer. Veiene blir smalere. Autovern blir først byttet ut med gjerder av gammel planke. Så blir de gamle plankene til en enkel snor fra pinne til pinne. Så forsvinner snoren. For dem med mastergrad i helse, miljø og sikkerhet kunne man kanskje trodd at denne gradvise nedtrappingen i sikkerhetstiltak betyr en nedtrapping i risiko, men dette er alpene. I takt med at veiene blir smalere og barrierene forsvinner blir det potensielle fallet bare lengre og lengre. Vi befinner oss plutselig i en desperat jakt på tre ekstra poeng: Colle de Fauniera, Colle d’Esischie og Colle Valcavera.

R1-04180-0022.jpeg

R1-04180-0009.jpeg

- vi beveger oss høyere og høyere opp. Og veiene blir smalere. Nederst en Morgan til lunsj.

Disse tre punktene ligger i de Cottiske Alper og ligger i Piemonte. Jeg liker Piemonte godt. Eller jeg liker å drikke god vin og spise god mat i Piemonte. Jeg er derimot ikke spesielt i glad i Piemonte når jeg kjører litt for fort på det som minner om et hjortetråkk. Jeg ser ut vinduet og konstaterer at hjulet er centimeter fra kanten. Jeg kan også forsiktig estimere at det er to hundre meter rett ned. Jeg er ikke sikker på om Porschen ville oppnådd terminalfart før vi traff steinene under, men det ville uansett blitt den høyeste farten vi har oppnådd siden autobahn. Jeg tar av meg setebelte og informerer så pedagogisk jeg makter til sjåføren at jeg vil hoppe ut om jeg aner noen fare. Jeg har faktisk for mye å leve for til å bli en permanent del av Porschens inventar, alt på grunn av en medalje i plastikk i et obskurt løp ingen noen gang har hørt om. Dette er ikke mitt stolteste øyeblikk, men jeg er på dette punktet fristet til å traske videre til fots og finne et terapidyr jeg kan kose med.

R1-04180-0027.jpeg

- det er et rikholdig utvalg terapidyr også i høyden. Her kan sikkert NAV ta noen notater.

Før jeg rekker ta en beslutning kommer en Defender i motgående fartsretning. Vi kjører så langt vi kan inn mot fjellveggen og capsen faller av i det den møter en stein. Defenderen kryper mot oss og vi legger oss helt hjul mot hjul, speilet vårt lager en forferdelig lyd når det dras langs hele siden på bilen. Denne situasjonen ville nok resultert i skrik og skrål på en tilfeldig parkeringsplass. Men her tror jeg alle har nok med å holde lukkemuskelen under kontroll og bilen på den lille veien vi har. Jeg tenker i mitt stille sinn at jeg kanskje heller skal begynne med strikking eller akvarellmaling.

R1-04180-0026.jpeg

- vi tenker tilbake på lykkeligere tider. Som da jeg møtte ku i tåke.

Etter det som føles som fire dager er Defenderen forbi og vi kan fortsette ferden. Stemningen i bilen er like deler trykket og lettet. Vi har nå heldigvis bare ett pass til fra listen å krysse av her oppe før vi kan bevege oss nedover. Vi krysser det av og begynner nedover. Det viser seg at det finnes en annen vei opp hit, den er dobbelt så bred og det er ingen tåke. Som navigatør burde jeg sikkert begått harakiri etter denne lille blemmen, men jeg er som det ble sagt i min siste medarbeidersamtale immun mot selvkritikk.

R1-04180-0019.jpeg

R1-04178-027A.jpeg

- en typisk åttisone øverst på den italienske siden. Under ser man byen Ilonse i Alpes Maretimes et olympisk steinkast fra Nice.

Vi er nå helt på oppløpssiden. Vi suser tilbake mot hotellet i Embrun og prøver desperat og legge til noen siste stopp. Vi kan kanskje rekke Col d’Iozard? Vi har førti minutter til rådighet, Google Maps estimerer at det vil ta førtifire. Normalt vil vi kjøre inn fem til ti minutter på et slikt estimat på den tiden, men havner vi bak en campervan er vi fortapt. Kommer man tilbake etter fristen er man automatisk diskvalifisert. Kartene konsulteres igjen. Vi lander på Col de Vars. Vi har dagslys og bred nok vei der til å forbikjøre eventuelle hindringer. Vi har en halv tank igjen på bilen så vi kjører turtallet opp mot den røde linjen og sladder gjennom svingene. Fjæringen høres ut som en gammel feltseng og vi har snart skrapet bort halve understellet. Men motoren lager en fantastisk lyd og vi fyker mot toppen.

R1-04180-0033.jpeg

- kart konsulteres i det månen står høyt og vi er helt på oppløpssiden.

Vi kommer tilbake til hotellet med god margin. Papirarbeidet skal nå gjøres. GPS-koordinater hentes fra bildene tatt av sjekkpunktene. Vi teller antall pass. Tjueto. Dårligere enn tidligere dager, men med mer krevende kart og Cols kan det godt hende det holder. Sekretariatet skal gjennomgå alle resultatene og vi skifter raskt til middagsantrekk. Vi setter oss ned til middag med våre konkurrenter og diskuterer dagen. Alle er strålende fornøyd men slitne. Tre retter forsvinner ned i et rasende tempo og vinen forsvinner raskere enn den stakkars kelneren kan fylle opp. Plutselig er det medaljeseremoni og en etter en blir våre argeste konkurrenter ropt opp. Tredjeplass til våre nye venner i Fulviaen. Andreplass til damene i Sally. Førsteplass til… to enkle sjeler i en sliten 911.

R1-04176-035A.jpeg

Men man kan ikke hvile på laurbærene. Jeg har et fly fra Malpensa tidlig morgenen etter, så vi tar en ekstra øl med oss for returen til hotellrommet. Vi skåler i hagen på veien bort til rommet og gratulerer hverandre med dobbel førsteplass. Så setter vi alarmen til fire på morgenen og sjekker kartet. Bare fire timer til Malpensa? På motorvei? Det er jo i den store sammenhengen ingenting. Kanskje vi tar en ekstra topp på veien?

Med dette takker jeg for meg og erklærer årets reisebrev fra alpene for ferdig. Jeg takker igjen ydmykt for alle gode tilbakemeldinger og for at så mange har tatt seg tiden til å lese røverhistorien min.

Redigert: