70-talls Omega Seamaster med integrert lenke

Medlem
20. april 2018
Sted
Bergen
Jeg har klart å falle for denne kasse/lenke-formen der senterleddet er en del av klokken, og lenkelåsen er så liten og smal at den nærmest forsvinner i lenken. Nå må jeg selvsagt ha en slik...

Omega har jo integrerte lenker som svinger vegge veier, men jeg ønsker info/tips/råd om disse modellene der urkassen er "han" hvis det er lov å si.

Har denne kasseformen et eget navn?

Har Omega flere modeller enn de to jeg har bilde av? Vet du får begge med ulike farger på urskiven.

Jeg leste noe et sted om at produsenten av den kassen som er brukt i Seamaster Cosmic-modellen under gikk konkurs midt på 70-tallet så alle Cosmic av den typen er fra 1974. Men så er jo nesten samme greien tilbake mot slutten av 70-tallet, i hvert fall med "baby ploprof" i 1979 og kanskje mer.

Seamaster 120 "baby ploprof", ref 166.251
1000009535.jpg

Seamaster Cosmic, ref 166.196 (blå urskive: 166.195):
1000009539.jpg

1000009542.jpg
(bilder uærlig og urederlig stjålet fra gamle annonser funnet på nettet)

Redigert:
Den så meget elegant ut. Veldig 70 (?) talls. Hade en IWC 3228 som hadde lignende kasse/lenke, men den ble litt mer bøs. Usikker på om jeg har sett andre Omega med samme, men Tissot har vel en del som kan ligne?

1770999265528.png

1770999338051.png

Den så meget elegant ut. Veldig 70 (?) talls. Hade en IWC 3228 som hadde lignende kasse/lenke, men den ble litt mer bøs. Usikker på om jeg har sett andre Omega med samme, men Tissot har vel en del som kan ligne?

Vis vedlegg 421281
Vis vedlegg 421282
Takk for innspill! Definitivt likheter med den Tissoten, de to har jo vært i seng med hverandre lenge. Men denne fra Omega virker mer chunky i leddene.

...dvs nå kom jeg over denne, litt annerledes lenkelås men kanskje den kan stille kløen:

• Liker
Reaksjoner: andres
Du kan lese mer om Omega 166.0195 and 166.0196 (det er den du har vist bilde av) her:

Fratello

Vedlegg

• 10000130123.jpg
    10000130123.jpg
    118,2 KB · Visninger: 0
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: hgnubel
For å samle litt info her for min egen del og til andre som lurer, "case by Chatelaine who went bust in 75": https://x.com/hairspringwatch/status/1746885155799609614

Kasseform og lenke finnes også som Quartz med "tv-dial" (gode nærbilder av lenkelås og -innfesting): https://marketplace.watchcharts.com...196-0090-396-0857-vintage-rare-watch-cal-1342
Chatelaine og chatelain fru Blom.. lynrask googling leder meg til chatelain.ch som nå er en del av Chanel og visstnok har laget fine ting av metall inkludert lenker og urkasser siden 1947. At det var noen i den bransjen med det navnet som gikk konkurs i 1975 finner jeg ikke spor av. Men navnet betyr visst noe slikt som på godt bergensk heter dingeldangel, altså noe pynt som kan henge og dingle.. så kan jo ha vært flere med lignende navn i ca samme fagfelt :unsure:

I tillegg til Omega, ble Chatelaine-lenken brukt av Longines, Eterna, JLC, Zenith, Zodiac, Favre-Leuba, osv. Ofte "jewelry lock", men ikke alltid.

• Liker
Reaksjoner: hgnubel
I tillegg til Omega, ble Chatelaine-lenken brukt av Longines, Eterna, JLC, Zenith, Zodiac, Favre-Leuba, osv. Ofte "jewelry lock", men ikke alltid.
Har du noen bilder, linker, modellnavn eller referansenr blir jeg veldig glad :D jewlery lock er også et begrep jeg ikke finner noe særlig om med googlesøk.

Den typen lås jeg viste frem i første post har jeg faktisk hatt på en rimelig/enkel tissotlenke selv, men den kjøpte jeg for 25+ år siden som uoriginal erstatning for lenken på en billigklokke så vet lite om den ut over at urmakeren hadde den på lager og slipte endlinks ned fra 19 til 18mm mens jeg ventet. Låsen blir omtalt som "simple diver extension" i en video jeg så av baby ploprof, siden den kan låses både på første og andre pinne. Men tror ikke jeg ville brukt den slik..

Bakgrunn: Det begynte å klø litt etter noe nytt for noen dager siden og jeg søkte litt rundt etter artige/ikoniske/pene vintageklokker uten mål og mening.. så hadde fruen satt på Golden vs Facebook fra NRK en kveld, og der gikk Johan b.la. med det som må være en "baby ploprof" med "dressy dial" og sliten/ødelagt bezel som han har postet på klokkeriet. Men den lenken altså, den var seriøst kul.

Det er kanskje Omega som ligger mitt hjerte nærmest, men nå takket være marius82 og google har jeg også funnet flotte Zenith, Zodiac og JLC som alle tre er merker høyt på listen og som jeg ikke har hatt før. Første Zodiac jeg fant var til og med astrographic som jeg har siklet på varianter av før, vil helst slippe å måtte reparere en slik men de er definitivt kule. Hos JLC har jeg hittil bare funnet master-quartz og quartz er ikke like gøy i min bok selv om det er JLC. Men er på sporet av noe her nå 🤩

Google er bedre kilde enn meg, men Longines hadde en modell som heter Admiral med Chatelaine-lenke, if memory serves. Her er et eksempel på Zodiac som jeg fant på noen sekunder:

Zodiac

Som nevnt, var det mange som brukte lenker og urkasser fra dette mystiske Chatelaine-selskapet som det er vanskelig å finne mye informasjon om. Jeg vet fordi jeg har vært nede i samme rabbit hole som deg. Det at man kan lukke lenken på to måter, er nyttig. 90% av tiden passer lenken meg bra, men hvis det er veldig varmt, har jeg den på den andre "pinnen" i kortere perioder. Det ser ikke så bra ut, men er behagelig.

1000013058 (1).jpg
1000013055 (1).jpg
1000013056 (1).jpg