Solgt '66 Rolex Submariner 5513 gilt

Medlem
3. april 2014
Sted
Viken
02.jpg

Atter en gang må jeg innse at det er lettere å kjøpe klokker enn å kvitte seg med dem, og atter en gang har jeg flere klokker enn forsvarlig i forhold til kontoen :(. Dermed ser jeg meg dessverre nødt til å lufte denne gamle skjønnheten for salg.

Merke, modell og år:
Rolex 5513 fra 1966. (Serienummer 1410xxx)

Spesifikasjoner:
Modellnummer: 5513
Verk: Rolex cal 1520
Kassediameter: 40mm uten krone
Avstand mellom lugs: 20 mm
WR: 20 ATM / 200m (Trykktestet i vår til 100m ???)

Beskrivelse og tilstand:
Skiven
er det spesielle med denne klokken. Gilt, stardust, tropical, meters first - mange fine beskrivelser :). Men skiven har også noen skvanker. Den har litt chipping noen steder langs kanten av skiven. Se bilder. Muligens spor etter en uforsiktig urmaker en gang i årenes løp.
Forøvrig hadde lumestoffet på indeksene begynt å falle av så flere av markørene var helt hvite, uten lumestoff på. Tidligere eier (en av tidssonens vintage eksperter), sendte klokken til Steven Hale i London for å relume skiven, og forøvrig ta full gjennomgang og service på urverket. Resultatet er nydelig, og kan fort lure en til å tro at lumen er original. Det nye "lumestoffet" lyser forøvrig ikke, så ikke noe "give-away" der :). Skiven er ikke "repainted" eller fikset på noen annen måte. Kun nytt lumestoff. Steven Hale anbefales forøvrig av RSC UK til å fikse vintage Rolex, så dette er en seriøs aktør!

Kassen har naturlig nok sine bruksspor og har nok vært polert opp gjennom årene. Men den er kraftig og ikke overpolert. Etter servicen i UK ble glasset byttet til en NOS superdome hos urmaker Lian i Trondheim, som også trykktestet klokken.

Urverket ble servet i august 2017 hos Steven Hale og fungerer som det skal og holder tiden meget bra.

Lenke: Klokken kommer på en Rolex US C&I rivet lenke i meget god stand, og som akkurat passer mitt 18,5 cm håndledd. Jeg har også en veldig bra 93150 som evt kan kjøpes til klokken i tillegg.

Dokumentasjon og historikk:
Jeg kjøpte klokken av GG her inne på TS tidlig i vår. Klokken kommer uten annet tilbehør enn dokumentasjon fra Steven Hale på service, samt at jeg mener jeg har trykktestdokumentasjonen fra Lian i fbm bytte av glass.

Annet:
Spesiell vintage sub! Ser nesten ut som en 300K sub, men koster bare brøkdelen :). Bør oppleves IRL. Skiven er helt magisk når lyset treffer den og gilt-teksten skinner som gull, og den blanke skiven skinner med et skjær av brunt. Helt unikt!!

Sted:
Ås eller Oslo. F2F eller sending i posten.

Pris eller bytteverdi:
Hadde lumestoffet vært originalt på denne klokken, og hadde ikke skiven hatt noe chipping langs kanten, ville en gilt, tropical, stardust 5513 kostet opp mot 250-300K. Men heldigvis for prisen (;)) har denne de to nevnte skavankene som trekker prisen betraktelig ned. Så da lander vi på 95K. (Evt tillegg om du skal ha 93150-lenken også.)
Standard TS-oppgjør: Betaling på konto før sending, evt straksbetaling ved F2F.
Jeg har mange Good Guy-referanser fra tidligere handler, og tenker å fortsette den gode trenden.
04.jpg
06.JPG
08.JPG
10.jpg
12.jpg
14.jpg
16.jpg
18.jpg
20.JPG
22.JPG
24.JPG
28.jpg