Verket på ditt dykke-ur
Jeg skal kommentere litt det indre på din klokke, nemlig verket. For som du vet, "det er det indre som teller".
Selv om kassen, viserene og skiven ofte kan være spennende å se på, dette med hensyn til farge, kontraster mellom skiver og visere, det er til syvende og sist verket/Caliber som avgjør.
Du lurer sikkert på hva slags verk du kjøpte, med mine 40 års ballast og erfaring har jeg sett mange slike verk. Det verket du har der, heter
Caliber 8021/1 (AB)=BETTLACH=AS EBAUCHES S.A.
Denne Caliberen/dette verket, har blitt brukt av mange andre, "merker" som har "huset" dem med fancy kasser og skivere. Både som dykkeutgave og som ordinær dress-ur utgave. Det som kjennetegner de fleste av dem, de har forniklet messing topp og "lettere" stål baklokk med div logoer og dykker-betegnelser.
Disse verkene angir 23 jewels.
Det er et politelig verk så lenge det varer, ikke noe polerte deler og enkel sammensatt.
Det er nevnt tidligere av acnorway at Sigura har brukt det verket og det stemmer.
For å gjøre det litt enklere for deg har jeg tatt frem eks antall eksemplarer i min beholdning for å vise deg det verket, samt diverse baklokk som ble brukt for å markere dykkerstatus på disse. Det er nå engang slik at de er ikke politelig som dykke-ur, i det noen av disse skriver på skiven at de skal holde vanntette fra 400++ meter.
Noen av dem har dreibar Bezel, andre har en ekstra krone for å dreie og stoppe dem? Osv osv
Mens på din klokke sitter din Caliber som jeg nevnte, bruker Bl.a Sigura det samme ofte med tall 19 for å liksom betegne som sitt "eget Caliber". På en av disse så har jeg tatt av skiven og viserene slik at du kan se hvordan den ser ut under skiven med datoringen osv osv.
Utifra samler-ståsted, som jeg tidligere nevnte på grunn av de fargerike skivene, radiumsvisere og enkelte ganger spennende Bezel, er det alltid interessant å eie en av disse. Da helst i "mint condition".
I fotoalbumet jeg legger til i linken nedenunder, er det også et par bilder som ikke har noe med det temaet vi snakker om angående dykke-ur, det handler om et Breguet lommeur fra et annet forum.
Jeg håper at jeg har belyst litt dine spørsmål
Takker for oppmerksomheten og sier jeg til alle dere Clockoholics, "tikk takk, ja takk, tusen takk".
Ha en god kveld, og husk "klokkene ringer for dere"
Breguet 3 Photos by Clockomaniak1 | Photobucket
Mvh
CLOCKOMANIA K1