512 vs 210

Medlem
13. okt. 2009
Innlegg
15
Sted
Oslo
Har de gode herrer (det er desverre alt for få kvinner her på forumet...) noen mening om pam 512 vs 210?
Etter å ha sett på 512 og sjekket andre modeller hos Bjerke (de hadde for tiden ingen 512), har jeg konkludert med at Radimir er Panerai-modellen jeg vil ha.Jeg har fått et godt tilbud på en 210. Denne har jeg ikke fått sett på enda da den den befinner seg et godt stykke unna bosted.
Er fullstendig klar over at 512 er en forholdsvis ny modell og at 210 er en som er gått ut av produksjon (men en klassiker?).
Spørsmålene går på:
1. Bærekomfort: Synes 45 mm er helt på kanten av hva mine små håndledd tåler og at 42 passer bedre. Vil en 210 føles større/mindre enn 512?
2: Urverk: 512 er vel et inhouse verk mens 210 har et forbedret ETA. Hva har dette å si for videresalg/bruktverdi?
3: Noe man bør spesielt passe på for en brukt 210 for en som er forholdsvis ukjent med merket og tidligere har vært mest på Rolex, Zenith, TAG og Fortis?
4: Hvordan er bruktmarkedet for 512? Er det noen som vet om noen i markedet? Nytt er jo blitt svindyrt etter kronekursens fall.
 
Det er jo 2 veldig forskjellige ur da.
512 42mm Radiomir "1940 kasse" med solide remfester.
210 45mm Radiomir med de klassiske bøyle remfester.

Personlig liker jeg de klassiske Radiomir modellene langt bedre enn de mer "bastante" 1940 med solide remfester.
Jeg liker også "løk" kronen på Radiomir, mye bedre enn den mer "kjedelige" kronen på 1940 modellene.

Jeg tror at en 42mm Panerai ikke er så lettsolgt som brukt, en Panerai skal liksom være STOR og helst i 47mm etter mitt syn.

Radiomir 45mm vil faktisk oppleves som "mindre" på armen enn det en 1940 I 42mm vil gjøre, dette pga. de massive remfester denne har.

512 har jo kanskje ikke det mest spennende "inhouse" verket fra Panerai, så jeg syntes ikke dette er et sterkt argument ovenfor ETA som er i 210.

Lykke til!
 
Personlig liker jeg 210 veldig godt. Synes du den blir litt stor kan du jo vurdere 337. Radiomir i 42mm og med inhouse-verk.

panerai-radiomir-pam-337-p-999-42mm-watch.jpg
 
Gå for den 210 en du, har hatt den selv å den føles ikke som en 45 mm klokke, den bærer veldig fint på armen.
Den føles mindre enn en Luminor 44mm. Clean og fin skive har den også i rett Panerai ånd.
 
Jeg har hatt PAM210 og kan anbefale den på det varmeste. Og den oppleves som flere allerede har sagt ikke som 45mm.