42mm / 44mm Panerai?

Medlem
27. aug. 2013
Innlegg
157
Sted
Lillestrøm
Får nok delte tilbakemeldinger om dette - meeen hvilke 42 eller 44mm Panerai er å anbefale? Har relativt smale håndledd og tenker at en modell med en smalere kasse som ikke bygger alt for mye vil passe mitt håndledd bedre.
42 mm og 44 mm Panerai er etter hva jeg har skjønt litt «fy fy», men nå er det mine penger som skal svis av:cool: Har videre lyst på en modell som innehar noe av «Panerai identiteten», bare ikke på 47mm. Vurderer 620, liker at den har bla. microrotor.

Tips tas i mot med stor takk.
 
Glem alt maset om genuint Panerai-DNA, men husk samtidig at det er artig med en Panerai med litt genuint Panerai-DNA. :p

47mm er ikke for alle. Selv hatt mange modeller i 47 og 44mm, og har vel landet på 44mm. Manuelle modeller med Bettarini-kasse på 44mm tror jeg nesten må passe enhver, som vil ha Panerai da. For vil du ha liten klokke er det jo ikke en Panerai du skal se etter....;)

Due-modellene har jeg ikke erfaring med. Pene de og, passende for mindre armer har jeg forstått. Men lite DNA....o_O
 
  • Liker
Reaksjoner: trqen og Callahan
Jeg synes nå du skal gi F.. i hva andre synes, ta deg en tur til Bjerke i Oslo hvis det ikke er for langt fra bopel. Tar du turen så snakk med Snorre, Bjerke har mange fine litt mindre Panerai som du kan prøve. Du vil sikkert finne et fint eksemplar som du liker, dette er det viktigste. Og ja, slå til og kjøp en Panerai.
Tom
 
Som @Hvermansen sier så er nok bettarini-kasse rette for deg, har selv relativt tynne håndledd, men er meget fornøyd med min Panerai 590.
 
  • Liker
Reaksjoner: trqen
44 føles ikke så brutalt som det høres ut, men det utvilsomt en klokke med attitude. Du merker at du har den på armen og det er hele poenget i mine øyne. Men som nevnt i tråden over så gå for den du trives best med og liker best. IMO skal panerai være enten 44 eller 47, det et da den kommer best til sin rett. Men det er det garantert flere meninger om :)
 
47mm er heller ikke så brutalt som det høres ut som. Kom innom og hent speedyen, så kan du prøve både 44 og 47;)
 
  • Liker
Reaksjoner: trqen
Får nok delte tilbakemeldinger om dette - meeen hvilke 42 eller 44mm Panerai er å anbefale? Har relativt smale håndledd og tenker at en modell med en smalere kasse som ikke bygger alt for mye vil passe mitt håndledd bedre.
42 mm og 44 mm Panerai er etter hva jeg har skjønt litt «fy fy», men nå er det mine penger som skal svis av:cool: Har videre lyst på en modell som innehar noe av «Panerai identiteten», bare ikke på 47mm. Vurderer 620, liker at den har bla. microrotor.

Tips tas i mot med stor takk.

Først og fremst synes jeg du skal kjøpe den modellen du liker best. Det sagt, Panerai er og skal være store klokker – og jeg synes det er noe estetisk «galt» med proporsjonene på 42mm.

Jeg har hatt Luminor 1950-kasse i 44mm, Luminor i 44mm og Radiomir 1940 i hhv. 47 og 45 mm. Sistnevnte er på hånden i dag, PAM572:

572.jpg


For meg ble dette den perfekte Panerai, masse DNA i utseendet, se blant annet denne artikkelen; http://paneraiworld.blogspot.no/2013/08/

1940s-Vintage-Panerai-6154.jpg


Klokken har sandwich dial, relativt enkel layout og et nytt og spennende urverk som er mer presist enn de andre Panerai-urverkene jeg har hatt. Størrelsen oppleves omtrent som Panerais 44mm-kasser, med unntak av tykkelsen - 572 er meget slank :)

Les om modellen her;

https://www.ablogtowatch.com/panera...matic-pam572-watch-new-p-4000-movement-hands/

E957B519-3310-41A3-B2BE-F978E7D658BE.jpeg


14D460E9-85CA-4A5A-B958-D7F49045EB14.jpeg


Skulle jeg hatt en ny Panerai til i dag hadde jeg gått for en Luminor 1940 med de nye kassene, altså modellene som begynner på «01», eksempelvis PAM01351. Kassen fremstår som bedre proporsjonert på de nye modellene, og ligger i hvert fall godt på mine håndledd.

Jeg skulle gjerne hatt en 47 mm, typisk 0372 eller 01389 – men jeg synes dessverre 47mm blir for stort :( Kan legge til at jeg ikke har spesielt tynne håndledd heller :eek:
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: trqen og Hvermansen
Får nok delte tilbakemeldinger om dette - meeen hvilke 42 eller 44mm Panerai er å anbefale? Har relativt smale håndledd og tenker at en modell med en smalere kasse som ikke bygger alt for mye vil passe mitt håndledd bedre.
42 mm og 44 mm Panerai er etter hva jeg har skjønt litt «fy fy», men nå er det mine penger som skal svis av:cool: Har videre lyst på en modell som innehar noe av «Panerai identiteten», bare ikke på 47mm. Vurderer 620, liker at den har bla. microrotor.

Tips tas i mot med stor takk.
Drit i hva folk sier om 47mm er det eneste rette. Kjøp den du liker og du føler deg komfortabel størrelsemessig med. 620, 1312, 1392, 512. Jeg personlig digger 1392 med 42mm og smalere kasse. Dette blir nok min neste PAM da jeg allerede har 44mm og for meg så blir 47mm uaktuelt så sant ikke 721, 605 dukker opp. Da skal jeg til nøds klare størrelsen.
 
Jeg synes nå du skal gi F.. i hva andre synes, ta deg en tur til Bjerke i Oslo hvis det ikke er for langt fra bopel. Tar du turen så snakk med Snorre, Bjerke har mange fine litt mindre Panerai som du kan prøve. Du vil sikkert finne et fint eksemplar som du liker, dette er det viktigste. Og ja, slå til og kjøp en Panerai.
Tom
Hør hør!
 
  • Liker
Reaksjoner: trqen
Er enig med de som råder deg til å gi f... i hva andre mener.
Det er ditt hånledd og dine penger, så kjøp det DU blir glad av.

Når det er sagt, så må det være lov å "arrestere" de som hevder å finne "Panerai DNA" i ALLE Panerai sine mange modeller - NEI!
Dessverre har det kommet mange mindre vellykkede modeller derfra også.

Hva som er en Panerai med riktig DNA er vel egentlig veldig greit definert av CLUB PANERAI, de lister opp de modeller som er "innafor" HER.

Finner du ikke ditt ur på lista, så betyr jo ikke det at ditt ur ikke også er dritkult og grisefint!;)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: trqen
Er enig med de som råder deg til å gi f... i hva andre mener.
Det er ditt hånledd og dine penger, så kjøp det DU blir glad av.

Når det er sagt, så må det være lov å "arrestere" de som hevder å finne "Panerai DNA" i ALLE Panerai sine mange modeller - NEI!
Dessverre har det kommet mange mindre vellykkede modeller derfra også.

Hva som er en Panerai med riktig DNA er vel egentlig veldig greit definert av CLUB PANERAI, de lister opp de modeller som er "innafor" HER.

Finner du ikke ditt ur på lista, så betyr jo ikke det at ditt ur ikke også er dritkult og grisefint!;)
Så ikke min 0048 på lista. Men trendene er soleklare på nedadgående størrelse på ur...
Siterer en urmaker "stekepanner kjøper du på jernia"
 
  • Liker
Reaksjoner: Lilac og trqen
Beklager å hijacke tråden, men jeg synes denne PAM-jungelen er litt vanskelig og det synes som at den del sitter med litt kunnskaper. Hvilke alternativer finnes om man skal oppfylle disse kravene:
* Stål
* Helst 42mm, men la oss si jeg kan gå 44/45mm (Luminor/Radiomir)
* Sandwich
* Automatikk (manuell kan gå dersom 8days)
* Sekundviser

Se bort i fra den nye 01392 forløpig.
 
  • Liker
Reaksjoner: trqen
Beklager å hijacke tråden, men jeg synes denne PAM-jungelen er litt vanskelig og det synes som at den del sitter med litt kunnskaper. Hvilke alternativer finnes om man skal oppfylle disse kravene:
* Stål
* Helst 42mm, men la oss si jeg kan gå 44/45mm (Luminor/Radiomir)
* Sandwich
* Automatikk (manuell kan gå dersom 8days)
* Sekundviser

Se bort i fra den nye 01392 forløpig.

Ja, det er riktig, selv for mange Paneristi kan denne jungelen være ganske så innfløkt.....

Prøv denne "Find Your Panerai" linken, muligens den gir deg svar..

http://www.panerai.com/en/search.html

Lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: trqen
Beklager å hijacke tråden, men jeg synes denne PAM-jungelen er litt vanskelig og det synes som at den del sitter med litt kunnskaper. Hvilke alternativer finnes om man skal oppfylle disse kravene:
* Stål
* Helst 42mm, men la oss si jeg kan gå 44/45mm (Luminor/Radiomir)
* Sandwich
* Automatikk (manuell kan gå dersom 8days)
* Sekundviser

Se bort i fra den nye 01392 forløpig.
Trenger ikke mye kunnskap for å legge inn egne ønsker i Panerai sin utmerkede "watch finder", det er bare snakk om å "gidde" det:
http://www.panerai.com/en/search.html

EDIT, Der kom Charles meg i forkjøpet.
 
  • Liker
Reaksjoner: trqen og BRIO1368
Beklager å hijacke tråden, men jeg synes denne PAM-jungelen er litt vanskelig og det synes som at den del sitter med litt kunnskaper. Hvilke alternativer finnes om man skal oppfylle disse kravene:
* Stål
* Helst 42mm, men la oss si jeg kan gå 44/45mm (Luminor/Radiomir)
* Sandwich
* Automatikk (manuell kan gå dersom 8days)
* Sekundviser

Se bort i fra den nye 01392 forløpig.

190, 233, 512, 572, 682

337, litt kort PR, ellers oppfyller den kriteriene.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=106337700
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: trqen