40 årskrisetur til Sveits

Medlem
31. juli 2011
Innlegg
3.615
Sted
Sandnes
Jepp. Fruen har tenkt å sende meg til Sveits en langhelg i forbindelse med mine snart 40 år på denne kloden. Dette for at jeg skal gjøre det jeg liker best nemlig å høre min egen stemme prate til henne om klokker.

Alle tips til en enkel og økonomisk edruelig tur mottas med takk. Mitt mål med turen, om jeg for en gangs skyld skifter til noe annet enn Klattermusen buksene mine er å slippe inn hos en AD som har en Fifty Fathoms Bathyscape å vise meg
 
Min erfaring med Sveits/Genève er verken edruelig og langt fra økonomisk positivt... Minnes vagt at overraskelsen var stor da jeg dagen etterpå oppdaget at en Peroni (0,33 flaske) kostet 175 NOK på et utested. Minnes også at jeg stod med 3-4 stk i hånda på flere tidspunkter på denne kvelden.

Innser at dette kanskje ikke hjelper deg stort. Kan forøvrig anbefale å leie bil så du har mulighet til å både oppleve alpene, samtidig som du kan besøke diverse AD'er i Genève. Ellers anbefales også restaurant Le Flacon i Genève, én stjernes michelin-restaurant med ganske edruelige priser.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11 og Preacher
For en helg anbefaler jeg Luzern. Kort togtur fra Zürich. En kjenning som skulle dit et par dager spurte meg om tips og fikk dette svaret på ting å gjøre der:
Gletschergarten & Löwendenkmal (ligger i sentrum men på andre siden av jernbane stasjonen; Kapellbrücke (det er den store trebroen tvers over elven i byen ); Verkehrshaus (museum med alt mulig rundt transport bl. spennende biler - ligger litt utenfor men i gangavstand langs sjøen) En tur langs eller båttur på Vierwaldstätter sjøen er uansett å anbefale; hvis man har litt tid kan man også ta en tur til Pilatus å ta taubanen opp (Pilatus er det store fjellet man alltid har i bakgrunnen i byen)
For klokkeinteresserte er selvfølgelig et besøk i Bucherer butikken(verdens største Rolex forhandler hjemmehørende i Luzern som også har Blancpain) interessant; Chronoswiss er et spennende merke som har flyttet til Luzern. Og så er det Ludwig Oechslin sitt klokkeverksted som ligger i fotgjengersonen. Han lager disse minimalistiske klokkene.

Uansett hva du velger, Sveits er verdt et besøk :)
 
Luzern er flott, kan også kombineres med Engelberg, som er en kort og spennende tur med tannhjulstog unna. Spetakulær skikjøring på Titlis er da også mulig i Engelberg.
Urene til Ludwig Oechslin er grisekule!
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Hvis du vil handle klokke på et mildt sagt litt spesielt sted så har du muligheten til det. Kirchofer har klokkebutikk på Spynxhsen på toppen av Jungfraujuch 3500 meter over havet. Dette skal være verdens høyest belligende klokkebutikk. Men det er ikke billig, alle klokkene der kostet tusner i sveitserfranc. Pluss at du fort må regne minst et par hundre sveitserfranc for å komme dit.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver