4 sec for fort

Medlem
6. jan. 2009
Innlegg
52
Sted
Trondheim
Heisann, vet at temaet har vært streifet innom tidligere, men spør likevel...

Min submariner går 4 sekunder for fort i døgnet sånn cirka. Og dette selv om den er på andre dagen av power-reservern sin. Har også prøvd å variere stilling på den om natta, men den går altså 4 sek for fort i døgnet.

Er dette en lett sak for urmakeren å stille? Eller er det stor sjans for at han treffer slik at den da går 2 sek for sakte?
 
Jeg tror jeg ville latt den i fred ja :) Fort gjort å ta for mye i.

Jeg må innrømme at jeg skifter klokke på hånda så ofte at jeg sjelden får tid til å plages av små avvik, både innenfor og utenfor COSC intervallet ...
 
Hei,
det er selvsagt litt rart og merkelig at en såpass dyr og sofistikert klokke ikke er det engelskmannen kaller "a good time-keeper". Men slik er det altså med de fleste Rolexmodeller. Du skal vite at 4 sek/døgn faktisk ikke er veldig mye, selv i kronometersammenheng. Det er litt i overkant av det akseptable, javel, men her gjelder det å ikke bli hysterisk.....
Jeg hadde min Explorer II inne noen ganger for justering, men fikk beskjed om at den klokken rett og slett ikke klarte å gå riktigere enn at den fortet ca 2 minutter per mnd. Det er omtrent 4 sek. per dag. Vi snakker tross alt om et mekanisk verk, som til tross for optimalt opptrekk takket være automatikken, også har litt friksjon og usymetrisk fjær og balanse.
 
min gmt master II har gått 2 sekunder for fort siden jeg stilte den 29.mars klokken 1800! Fire sekunder pr. dag er altfor mye, jeg hadde blitt gal :mrgreen: :D