3255-urverket i flere modeller?

Medlem
19. okt. 2011
Innlegg
5.367
Når tror dere vi får se Rolex sitt nye 3255-urverk i flere av deres modeller, og ikke minst hvilke tror dere får oppgraderingen først? Kan det for eksempel tenkes at Rolex snart faser ut det gamle 3135 verket som sitter i blant annet Submariner og DJ med et basert på den nye "basen" de utviklet til 3255?

Omega på sin side har lagt veldig mye ressurser inn i utvikling av urverk de siste årene, hvor det seneste eksempelet er deres nye METAS-sertifiserte kaliber 8900 som ble lansert på årets Baselmesse. Dette legger selvsagt et press på Rolex. Jeg mener, hvor lenge vil de tillate at noen av deres mest ikoniske og bestselgende klokker leveres med teknisk underlegne urverk sammenlignet med Omega?

Rolex er jo kjent for å gjøre forandringer like sakte som en isbre forflytter seg, men det er jo mulig at en oppgradering på denne fronten nå kan komme raskere enn vi aner hvis det blir litt konkurranse. Utviklingen av 3255 urverket viser jo at ting er i gang...

Hva tror dere? Basel 2016 blir spennende... :)

 
Redigert:
At Rolex sine verk er teknisk underlegne Omegas er jeg ikke så helt sikker på. På papiret virker kanskje Omegas sine verk svært imponerende, men i praksis ikke så overlegent. Heller tvert imot. Watchguy har nettopp demontert et 8500 verk, og virker vel noe mer reservert. At Omegas siste verk tåler en trillion gauss får så være, men i det virkelige liv har det mindre betydning. For meg er det viktigere at verket er stabilt i det å holde tiden, samt at de er slitesterke, og der er vel Rolex godt innenfor. (Min kaliber 3136 ligger på -1,5 sek, og har gjort det de siste 10mnd).

Likevel kommer nok 3255 verket til å flyte over i andre "rimeligere" modeller også. Basel 2016 er nok et hett tips...
 
Om de begynner utvidelsen allerede neste Basel, noe jeg føler ikke er helt usannsynlig, så lurer jeg på hvilke modeller som får det først. Submariner kan jo ikke få et nytt og oppgradert urverk uten at SD som er dyrere og mer avansert også får oppgraderingen. Og har først Suben fått så må jo nesten Datejust også få. Sånn sett er det er jo mulig at det kommer et lite skred av oppgraderte versjoner av disse klokkene på samme tid.

På den andre siden kan de jo bestemme seg for å gjøre utvidelsen sakte over flere år, så det blir en litt tricky bestemmelse om man planlegger kjøp nå. Skal man vente på versjonen med det nye urverket, eller slå til og kanskje få en av de siste produserte av den gamle typen?
 
Redigert:
Ja, du har et poeng. Ser for meg at de dyreste modellene får oppgraderingen først. Rolex har helt sikkert en plan, som vi "forumtroll" har liten eller ingen påvirkning på. Uansett er Rolex sine urverk stabile verk, så om man venter på nytt eller kjøper nå, får man vurdere selv. Kommer det nye urverket i alle modeller som kan ta i mot det neste år, kan vi helt sikkert vente et kraftig prishopp.;)