3 1/2 år med 14060 på armen

Medlem
2. mai 2011
Innlegg
907
Mitt første men forhåpentligvis ikke siste brukerbidrag her på TS. Beklager på forhånd

I mitt voksne liv har jeg egentlig bare eid 3 klokker. Certina DS Podium (Two Tone) Timex x J.Crew (Nato) og mitt nåværende ur: Rolex 14060.
Den første klokken jeg husker skilte seg ut var Rolex GMT Pepsi, og det var egentlig den som fikk meg til å vurdere en ny klokke. Høsten 2014 fikk jeg tilbud om å kjøpe en slitt Pepsi for 32000kr, men da trengte den litt kjærlighet og jeg takket nei. Uten tilstrekkelig kunnskap om pris, modell og markedet ble det litt for mye risiko for en nybegynner. I samme periode spaserte jeg inn på Lervik Ur hvor de hadde flere Submarinere inne, og de kunne faktisk prøves å kjøpes i butikken. What a time to be alive!

Oppussing av et hus gjorde derimot at dette ble utsatt, og det var ikke før september 2016 at jeg endelig kjøpte en Rolex Submariner 14060 1997 modell med boks og papirer her inne på Tidssonen. Stor stas! Prisen var rett over 40 000kr og alt stemte fra første sekund.

Første bilde av uret på lanken!
C67EF700-74ED-4F57-A75B-5576CFEDE89A.JPG


Siden september 2016 har dette uret vært brukt så og si hver eneste dag, foruten 4 dager på service (takk til Lervik Ur for rask service!) og 2 kvelder hvor det var litt mørke bakgater i Kambodsja og Timex heller fikk være med på tur. Ellers har denne dykkeren badet i Atlanterhavet, Stillehavet, Middelhavet, diverse svenske vann, en sveitsisk innsjø og et par norske vann.

Vi har besøkt Australia, Japan, Usa, Tyskland, Spania, Luxembourg, Hong Kong, Korea, Kambodjsa, Vietnam, Thailand, Singapore, Sveits, England, Sverige, Danmark, Italia, Belgia, Frankrike, Østerrike, Tyrkia, Romania, Svalbard, Gibraltar, Nederland og sikkert et par land til jeg ikke kommer på i farten.

I løpet av disse årene har vi bodd på x-antall hoteller, tatt ca 400 flyturer og møtt en haug med hyggelige mennesker. Det har aldri vært noen problemer med klokken foruten standard vedlikehold. Jeg har ikke polert klokken i mitt eie og ser heller ikke for meg å gjøre det.

Hvorfor skriver jeg alt dette? Jo for i løpet av 4-5 måneder får jeg en helt ny hvit og sort Daytona fra AD, og må ta et veivalg. Skal jeg beholder 14060 eller kjøpe noe helt annet? Personlig ser jeg ikke for meg å ha x-antall Rolexer, det finnes så mye annet spennende der ute. Cartier som merke vokser på meg, det samme gjør IWC Top Gun modellen. Panerai med hvit skive ser lekkert ut, og en eller annen gang vil man jo gjerne prøve AP eller PP. Tråden er egentlig å anse som en oppsummering for å sorte tankene litt. Beholde "den første" for sentimental verdi, eller reinvestere den i noe helt nytt som kan gi fornyet klokkeglede?

Bildekavalkade følger:

11C63AA2-7AA1-4410-AFA4-E11A4844C6CC.JPG

Hyggelig klokkeprat med venner
13D628E6-5D0B-4134-B5BD-ADD9F34141C1.JPG

Møte med en GG her inne.
85C04A88-74B3-4FF8-B56A-C652C49A962A.JPG

På tur i fjellene
852B9CC6-DD1E-4737-8A72-2D5AC2DC7700.JPG

Work work work
498434ED-BED2-4AEB-B2B6-0215788951C4.JPG

Kos på påskefjellet.
34535702-6DA0-40ED-B870-F04C7E5E6323.JPG

Første jul!
DSCF4018.JPG

Bassenget i Palm Springs
IMG_3853.JPG

Sydney i Australia
IMG_4826.JPG

Ut på flytur, aldri sur.
IMG_4830.JPG

Barcelona!
IMG_6941.JPG

Flytoget på vei til eller fra Gardermoen i kjent stil.
IMG_6943.JPG

2 av 3 R på plass i følge @Nicolai i Finansavisen. Rolex og Rimowa går hånd i hånd. Rolls Royce mangler foreløpig.
IMG_6976.JPG

Litt godt i glasset
IMG_7602.JPG

Flotte nyanser om høsten.
IMG_7776.JPG

En liten tur i smøreboden.
IMG_8171.JPG

Toolwatch: Bytte av dekk.
IMG_9216.JPG

Park Hyatt, maks kos for en hotellnerd.
IMG_9588.JPG

Bytte av hjul på Rimowa sleden.
IMG_9673.JPG

Kaffe en tidlig morgen før resten av heimen våkner opp.
IMG_9856.JPG


Takk for titten!
 
Redigert:
Takk for tankene. :)

Ref. "...eller reinvestere den i noe helt nytt som kan gi fornyet klokkeglede?" Svaret er enkelt dersom du ikke føler klokkeglede lenger. Personlig tror jeg imidlertid du gjør en tabbe dersom du selger den.
 
  • Liker
Reaksjoner: Risti4life og darkcho
Takk for tankene. :)

Ref. "...eller reinvestere den i noe helt nytt som kan gi fornyet klokkeglede?" Svaret er enkelt dersom du ikke føler klokkeglede lenger. Personlig tror jeg imidlertid du gjør en tabbe dersom du selger den.

Mulig litt klønete formulering av meg, men jeg har godt med klokkeglede enda. Spørsmålet er mer om jeg kan få det enda mer moro med en Drive de Cartier, Tank eller IWC Top Gun Miramar? Time will show :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Jeg tror du vil angre hvis du selger den. Det er ikke en selvfølge at man får fornyet klokkeglede i en ny klokke. Hvertfall ikke når det er en Submariner som skal erstattes!

Jeg var selv i tilsvarende posisjon med min 116610LV da jeg fikk min 16500LN og vurderte at det kunne bli litt meget med både en Hulk og en Daytona. Jeg valgte å beholde Hulken sammen med Daytona og opplever å bruke begge urene like masse, og at se utfyller hverandre bra :)
Dersom du har muligheten ville jeg beholdt suben sammen med Daytona.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Flott innlegg. Selvsagt beholder du den. Som nevnt av andre vil den utfylle Daytona mv. Dessuten er Submarineren en allsidig og fin reiseklokke. Jeg veksler tilsvarende en del mellom Omega Seamaster og Speedmaster.
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Takk for innholdsrikt innlegg! Denne har vært med på veldig mye, og jeg hadde ALDRI solgt den hvis du ikke må selge. Har selv en hvit 116500LN som brukes mye, men den kunne aldri vært min eneste klokke. Den brukes riktig nok mest, men er ikke like lettlest som de andre klokkene mine. Dessuten hender det at jeg kjenner på "datosug", men det er nok ikke et savn for din del som er vant med 14060 ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Takk for flott innlegg og fine bilder! :) Bildene illustrerer med all tydelighet at Suben går til alt. Kan jo ikke selge den da!
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Supert bidrag!
Jeg har en forkjærlighet for Daytona og eid mange versjoner. For meg - den ultimate allrounder.
Men så har jeg også alltid savnet en Submariner.
Min anbefaling er å beholde 14060 (ModernVintage) om du har mulighet. Gi det noen måneder og «cash in» en bra gevinst om du ikke føler for å bruke den lenger.
Husk at man sjelden får kjøpt tilbake sin første Rolex;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og darkcho
Artig og interessant å lese din reise. Jeg ville beholdt Suben om man har finansiell mulighet. En slik kjærlighet og glede er ikke ofte man opplever. Synd om reisen må slutte her.
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
For et flott bidrag til TS! Jeg kan bare gi ekko av de andre her inne: Ikke selg den med mindre du må. Du kommer til å angre.
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Godt bidrag:) Med så mye dere har opplevd sammen, vil du angre om du lar den gå. Selvom en ny daytona i praksis tåler det samme som denne, vil de nok likevel finne vært sitt bruksområde.
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Tidlig morgen før andre er våknet ... klokken ni?!
Du er åpenbart velsignet på flere fronter.
Takk som deler:)
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Flott bidrag. Har selv vurdert å selge min Sub 116610LN til fordel for noe nytt, men jeg tror jeg fort ville angret. Jeg ville helt klart beholdt suben om jeg var deg, og heller spart for a realisere nye klokkedrømmer. Ingen klokkesamling er helt komplett uten en svart sub etter min mening.
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho