2254.50 eller 2255.80???

Medlem
15. des. 2012
Innlegg
180
Med mindre Omega lanserer noe nytt, fett og relativt billig i Basel, tenker jeg på å skaffe meg en av de gamle Seamaster pro. klokkene. Valget står mellom den "vanlige" svarte (2254.50) og Electric blue (2255.80). Ingen av klokkene virker spesielt lette å få tak i, og begge er ganske stivt priset om dagen, den svarte (kallenavn??) kanskje en tanke dyrere. De må man jo fort ut med 15k for her på sonen. Men det får vel stå til, hvis jeg finner et fint eksemplar. Kanskje blir det handel på ebay eller chrono24. Litt vanskeligere da siden man ikke kan prøve klokkene. Jeg har jo for så vidt hatt en av disse på hånda før, men det var den svarte, og nå lurer jeg på om Electric blue frister litt mer. Den har jeg aldri sett "live", og jeg lurer på om blåfargen kan bli litt mye i det lange løp. Den ser jo veldig "elektrisk" ut på noen bilder.
Er det noen medasylanter som har eid begge? Erfaringer? Hva ville dere valgt???



 
  • Liker
Reaksjoner: Trixxuz
Jeg sto i samme dilemmaet som deg, og endte opp med denne! 2230.50 "non-ac"

IMG_3003.jpg


Sverdvisere er veldig pent! :)
 
Har hatt disse to:


Jeg ville valgt den sorte. EB er fin klokke men, med den polerte bezelen blir det litt mye bling. Da jeg bestemte meg for å selge en av de to, falt valget på EB.
 
EB er også den eneste av dem (sort og hvit) som har datohjul som bryter helheten...
 
Redigert:
Skal du bruke denne klokken som en slags allrounder eller i rotasjon med andre ur? Jeg har selv en EB og er veldig fornøyd, men den kunne nok ikke vært eneste i boksen. Blåfargen varier fra herlig elektrisk til dyp mørkeblå, alt ut i fra vinkel og lys. Med blankpolert bezel kan den nok virke litt blingy, men du demper den fort ned ved hjelp av nato eller andre remmer. Jeg kan fort bruke min en liten uke i strekk, men må ærlig innrømme at det er godt å putte på en litt mer diskret klokke også av og til.

Nu vel. Intensjonen min var uansett aldri å ha denne som et hverdagsur, men som en frekk og frisk sommerklokke. En oppgave den håndterer, svært, svært bra i mine øyne:cool:

I solskinn er den helt rå!

6D654E3C-EC96-4987-8726-5BF2E976991B_zpsijtno77r.jpg


I skarpt "persiennelys" er skiveteksturen helt vanvittig!

C3NM4xF.jpg


I dempet "flyvindubelysning" er den mer anonym;)

8FD6F53E-1934-4B7B-9AC5-E23E37B63675_zps6rnekcvh.jpg


Ønsker deg lykke til med valget! Det er flotte klokker begge to. Selv om jeg kanskje synes den sorte er litt kjedeligere er den nok det tryggeste alternativet. Tror ikke du skal slite med å selge noen av de uansett, så du kan jo gå for første som dukker opp:mrgreen:

Det riktige er selvsagt å eie begge to.. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Trixxuz
Har hatt begge og som det sies over, 2255 er mer dressy og gjør mer av seg, mens 2254 er allrounderen og tidløs. Jeg hadde sterkt vurdert den 2254 som ligger på k/s :)
 
Får si som andre her: EB er en fantastisk lekker klokke, men 2254 er en bedre allrounder (og også en fantastisk lekker klokke, IMHO). Jeg er veldig glad i min. For å sitere avataren:

2013-09-01192228_zpse3ce5206.jpg
 
Hallo gutter,

Tusen takk for gode innspill. Jeg klarer fremdeles ikke helt å bestemme meg, men er i grunnen enig i alt dere har påpekt.
2254.50 vil være et sikrere valg med hensyn til anvenlighet, og det er vel mindre sjans for at jeg blir lei av den. Dessuten har jeg også et ønske om å bare ha en klokke som kan brukes til alt, og det ekskluderer vel kjapt Electric Blue. Men klarer jeg det? Har nå en Damasko DA47 og en Sinn 857 UTC S, og i tilfelle de blir værende kunne en blå klokke snike seg fin inn mellom en svart og en hvit en. Samtidig synes jeg klokker hører hjemme på armen og ikke i en skuff, så da lever drømmen om "den ene" videre..

Egentlig har jeg lenge vært på utkikk etter en 2254.50, men ble for en liten stund siden interessert i en blå klokke. Uret som trigget interessen var IWC's Mark xvii «le petite prince».



Den vanlige utgaven av mark xvii synes jeg er grei nok, men det er det hele. Jeg har ikke tenkt til å bruke nesten 40k på et ur uten noen spesielt tiltalende trekk.
«Le petite price» var noe helt annet – flott blåfarge, finere font på tallene og sekundviseren var artig. Selvfølgelig er denne klokka enda dyrere enn den vanlige utgaven, og med et opplag på bare 1000 enda vanskligere å få tak i.
Men tanken på en blå klokke hadde satt seg fast. Da tenkte jeg at Electric blue kanskje kunne slå to fluer i en smekk – tidløs Omega diver med sverdvisere og blå klokke.
Som flere av dere har påpekt blir klokka for mye "bling" på lenke, men nato, gummi eller skinnreim fungerer den vel bra. Noe bildene dine beviser, Marius. Jeg fant også et bilde med skinnreim på nettet som jeg ble fascinert av:



Ja, ja, hvem vet. Ikke lett å bestemme seg for noe. Bra poeng med hvitfargen på datoskiven. Synes det ødelegger litt. Nå viste det seg jo også at Omega faktisk lanserte noe nytt og fett på Baselmessen. Det nye Seamaster 300 skulle jeg gjerne hatt. Billig var den dog ikke.

Takk for tips om klokken som ligger ute på KS. Dere synes ikke den er litt gammel?

Det er forresten noen fine klokker dere har:) Kunne gjerne hatt en av dem.
 
Electric blue er en sommerklokke. Bling som i Breitbling. Men bevares, den er flott. Hvis man liker den voldsomt blanke bezelen.

2254 går til alt - akkurat som en Sub. Også til dress. Hvis man ikke er like opptatt av etikette som @Hopalong og meg:p
 
Redigert av en moderator:
2255 kan moddes med matt bezel-insert, da blir den "blinget ned" litt :)

Evt. blå bezel fra en annen Seamaster. Ikke feil det heller :)

868475d1352165611-electric-blue-change-2255-80-imageuploadedbytapatalk1352165607.286323.jpg


That said, jeg har en 2255, og syns den er fantastisk fin, spesielt på mesh, lenke og Admiralty Grey NATO ;)

IMG_0532.jpg


sea.jpg


IMG_0120.jpg
 
^2254 bezel på en 2234.50 er jo litt kult - og vil man ha det mer sparkly så setter man GW sin bezel på 2234.50.

Suppa koker, baby. :)

DSC03719.jpg


DSC03720.jpg
 
Selfølgelig kan man argumentere med at 225480 er en bedre allrounder, og at 225580 er for blingy osv osv...

men det koker alt ned til dette:

22558000.jpg


Se på den skiven da gutter!!!

Jeg var selv ca. en halv cm ifra å kjøpe en 2255.80 til 13k, og angrer litt da jeg ser bilder av den. (var litt B/P hore at the time)