2011 Rolex prisliste for Norge, har noen? Kunne noen lagt den ut her?

Rolex vs AP? Nja.....

Prisene øker med ca 8% i Danmark fra i morgen.

Ellers så synes jeg ikke prisene til Rolex er spesielt avskrekkende, for et stålur tilsvarende SubC så må du fra f.eks AP ut med 100k, det samme gjelder GO, og IWC.

Rolex SubC vil om 7-8 år være priset til 98k eller mere, det lover jeg dere ;)

Rolex skal bli enda mere eksklusivt, og det gjør de med å forfine klokkene og med å øke prisene. De er allerede i et segment hvor det skal være dyrt, og jo dyrere jo bedre...

Regards :)
AW

Det blir ikke riktig (etter min mening) å sammenligne AP og Rolex. Rolex som brand er uten tvil meget stort, men når det gjelder kvalitet på urverk, eksklusivitet og ikke minst antall klokker produsert så kan man og bør man ikke sammenligne AP og Rolex, nettopp derfor en stor prisforskjell. Antall SUB Rolex produserer på et år tilsvarer antall tilsvarende AP på kanskje 15-20 år :) Brands som AP, JLC, VC, Breguet er kjent for sine utrolige urverk og meget begrenset antall klokker hvert år, og helt naturlig høyre pris, men ja 100K for en tilsvarende AP er heller ikke riktig :)
 
En Submariner 16610 kostet i 1999 23k, en økning i forhold til dagens pris på over 100% på litt i overkant av 10 år, og dette er ikke pølsevev!

Fremover vil de garantert "gire opp" prisøkningene for å tilpasse seg pris segmentene til andre sammenlignbare merker (merker som ligger milevis under Rolex i merkevare verdi, som AP og IWC etc).

Mulig vi i fremtiden dersom trøkket er der i markedet at de vil ha 2 prisøkninger i året... Kanskje tilsammen 10% ett år, 15% neste årene osv... At en submariner 116610 koster rundt 100K om iallefall 6-7 år er jeg ganske trygg på. Husk at et sportsur som nye SD koster rundt 70k allerede i dag..

AW :)
 
En Submariner 16610 kostet i 1999 23k, en økning i forhold til dagens pris på over 100% på litt i overkant av 10 år, og dette er ikke pølsevev!

Inflasjon spiller også inn her :).

23k i 1999 penger er tilsvarende rett under 29k i dagens penger eller en inflasjon på ca 25,9%.

Det gjør hele regnestykket litt mer komplekst å regne ut nøyaktig, men kjapt regnet skal den med inflasjon og 1 x % i året koste rett under 50k i dag.

Fremover vil de garantert "gire opp" prisøkningene for å tilpasse seg pris segmentene til andre sammenlignbare merker (merker som ligger milevis under Rolex i merkevare verdi, som AP og IWC etc).

Nå skal ikke jeg hevde at jeg kan mer om markedsføring enn Rolex (for hey, det kan jeg overhodet ikke - jeg kan nesten ikke noe om det overhodet faktisk), men jeg tror det er å strekke det langt å si at Rolex overhodt kan komme opp på det nivået AP er.

IWC er en annen sak, men AP tiltaler en vesentlig mer kjøpesterk gruppe enn Rolex.

Merkevaren rolex er muligens mer verdifull i ren gjenkjennelse (garantert mer verdifull) av både produkt(er), logo og navn men rolex spytter ut så vanvittig mange produkter (enheter) per år at det åpenbart kun er en illusjon at rolex er ekslusivt.

Rolex er kostbart (dyrt? tja), ikke ekslusivt eller sjeldent. En gammel milsub er sjelden og kostbar av en grunn, en Sub til 50k er, vel, en sub av mange til 50k.

Jeg tror ikke rolex kan med de volumene de opererer med noen sinne få samme "nivå" som AP. Det lar seg bare ikke gjøre. Mye fordi produktene er i en annen klasse. Koster plutselig en daytona det samme som en AP Chrono vil ikke daytona være verdt det du betaler. Produktet er masseprodusert og kostbart, ikke håndlaget og sjeldent.

Then again, det er jo derfor merkevaren Rolex er verdifull, de kan ta seg betalt det de gjør og fortsatt selge produktene sine.

Mulig vi i fremtiden dersom trøkket er der i markedet at de vil ha 2 prisøkninger i året... Kanskje tilsammen 10% ett år, 15% neste årene osv... At en submariner 116610 koster rundt 100K om iallefall 6-7 år er jeg ganske trygg på. Husk at et sportsur som nye SD koster rundt 70k allerede i dag..

AW :)

Om en sub koster 100k om 6-7 år vil en AP koste tilsvarende mer.

Produktet er bare ikke verdt en dobling i pris (inflasjon ikke tatt med i regnestykket - om krona tryner vil jo ting forandre seg drastisk).

Jeg synes jeg virker veldig anti-rolex her, det er ikke tilfellet, jeg synes bare at en kunstig prisstigning på 5% i året kanskje er litt drøy i forhold til hva du får. Om en sub går opp til 100k i morgen er den ikke ekslusiv eller spennende for meg lenger, da er den bare overpriset og masseprodusert ;).
 
Jeg synes jeg virker veldig anti-rolex her, det er ikke tilfellet, jeg synes bare at en kunstig prisstigning på 5% i året kanskje er litt drøy i forhold til hva du får. Om en sub går opp til 100k i morgen er den ikke ekslusiv eller spennende for meg lenger, da er den bare overpriset og masseprodusert ;).

Litt av det samme problemet som Bang & Olufsen har hatt, spør du meg.... Håper Rolex har litt mer is i magen og ikke tenker så kortsiktig. Men det hjelper på bruktprisene ettersom produktene holder seg godt i pris grunnet stadige prisøkninger, dermed er det enklere å forsvare et kjøp grunnet en noenlunde stabil "verdi."


Christian
 
100% enig med ChristianN

Rolex uten tvil er verdens mest kjent og likt klokkemerke, men kom igjen folkens, Rolex og Breguet eller AP? Det blir å sammenligne Mercedes med Bugatti, ja Mercedes er kanskje verdens beste og mest kjent "masse produsert" bilmerke, men ingen Bugatti ;) Dem har eksklusive modeller som SL, SLR og McLauren men "still ain't no Bugatti". Jeg er uenig i Rolex sin kunstige pris stigninger, det hadde vært riktig å kun øke pris mer enn normalt på eksklusive modeller i sin sortiment for å da konkurere mer med "hardcore watch makers som AP og JLC enn å øke like mye for alle modeller. Men selv det hadde vært dumt da Rolex lager ikke en eneste komplisert urverk i nærheten av det nivå AP, JLC eller Breguet gjør.

Fakta: Rolex lager 750.000 klokker per år
AP lager 26.000 ;)

I rest my case
 
Grunnen til at Rolex øker prisene har ingenting med eksklusivitet eller posisjonering i forhold til "bedre" merker og gjøre... I motsetning til mange andre merker er ikke Rolex sine beste kunder WIS og entusiaster, det er helt vanlige folk som vil ha en klokke som holder litt og kun har hørt om Rolex, i tillegg til de som kjøper seg et statussymbol. For folk som kjøper én klokke hvert 20. år har dette ingenting å si.

Uten å ha belegg for denne påstanden tipper jeg at 95% av alle som vurderer en ny Rolex ikke vil vurdere en AP, IWC eller en JLC uavhengig av pris, spørsmålet er hvor lenge de må spare til Rolexen.

Rolex øker prisene fordi de kan, så lenge de selger såpass med klokker hvert år er det ingen grunn til å stoppe prisøkningen.
 
Interessant diskusjon dette:)

Tenkte jeg kunne si hva jeg mener også;)

Som noen har nevnt har Rolex økt prisene med rundt 5 % i året i alle fall de siste 30 årene. Hvis etterspørsel etter luksusklokker holder seg, dvs at man ikke får noe ala quartz-krise.., så tror jeg at Rolex kan opprettholde den årlige pristigningen mer eller mindre.

For det første bør de reelle prisene kunne holde seg, dvs. at de stiger med inflasjonen, og de fleste sentralbankene har inflasjonsmål i området 2-2,5%. Grunnen til at jeg tror at Rolex prisene så kan stige med mer enn gjennomsnittlig inflasjon er at kjøpekraften til de potensielle kundene antakelig vil stige mye mer. Antall milliardærer, millionærer osv. stiger jevnt hvert år (ja, med unntak av i finanskrisen), som vil si at mulig kjøpergruppe blir større og rikere.

Så er det klart at prisene på Rolex må vurderes relativt til konkurrentene, og det er nok naturlig at de andre klokkeprodusentene øker prisene en del også, men historisk har mange merker ikke økt like mye som Rolex.

Noen nevner IWC, AP, JLC, som konkurrenter, men jeg tror det er mer relevant å nevne Omega, Tag Heuer med flere, da dette er mer velkjente merkevarer for de fleste, og antakelig et nærmere alternativ i den gjennomsnittlige Rolexkunde sin beslutningsprosess.

Ellers er det jo vanskelig å vurdere Rolex sin langsiktige strategi. Det er jo ikke sikkert at det primære målet er å øke eller opprettholde volumene... Og for brukt- og vintagemarkedet er det jo bra at prisene øker jevnt. Det er jo noe av hovedgrunnen til at en Rolex godt kan stige i pris.

Forøvrig, da Royal Oak ble introdusert i 1972 kostet den visstnok over 10 ganger så mye som Submariner, mens nå ligger den på rundt det dobbelte..
 
Grunnen til at Rolex øker prisene har ingenting med eksklusivitet eller posisjonering i forhold til "bedre" merker og gjøre... I motsetning til mange andre merker er ikke Rolex sine beste kunder WIS og entusiaster, det er helt vanlige folk som vil ha en klokke som holder litt og kun har hørt om Rolex, i tillegg til de som kjøper seg et statussymbol. For folk som kjøper én klokke hvert 20. år har dette ingenting å si.

Uten å ha belegg for denne påstanden tipper jeg at 95% av alle som vurderer en ny Rolex ikke vil vurdere en AP, IWC eller en JLC uavhengig av pris, spørsmålet er hvor lenge de må spare til Rolexen.

Rolex øker prisene fordi de kan, så lenge de selger såpass med klokker hvert år er det ingen grunn til å stoppe prisøkningen.

Meget fornuftige ord Mogens, som man sier kun Rolex er Rolex.
Velkjent selv for andre enn oss her på "asylet".:p
 
Man må også huske at rolex har svært høye salgskostnader, de bruker dobbelt så mye på markedsføring som klokkemerke nr2(breitling) . Jeg hørte for mange år siden at de brukte en milliard på markedsføring og det er jo noen som må betale for det. Det som virkelig hadde vært interesant å vite er hvor mye en submariner koster og produsere :) jeg kjenner urbransjen litt og vet hva enkelte rolex deler koster i inkjøp og det er ikke avskrekkende :)
Men i bunn og grunn priser de vel produktet så høyt de mener er forsvarlig i forhold til kundene.
 
Det som virkelig hadde vært interesant å vite er hvor mye en submariner koster og produsere :) jeg kjenner urbransjen litt og vet hva enkelte rolex deler koster i inkjøp og det er ikke avskrekkende :)
Men i bunn og grunn priser de vel produktet så høyt de mener er forsvarlig i forhold til kundene.

Uten at jeg vet; tror du hadde blitt skuffet hvis du hadde fått vite selve produksjonskosten, den er nok ikke avskrekkende høy, men som det nevnes her, markedsføring koster, og dette må prises inn i tillegg til utviklingskostnader mm. Mange som skal ha sin del av kaka på et sluttprodukt som koster f eks 50 lapper, produksjonskostnaden er nok en brøkdel av dette....


Christian
 
Man må også huske at rolex har svært høye salgskostnader, de bruker dobbelt så mye på markedsføring som klokkemerke nr2(breitling) . Jeg hørte for mange år siden at de brukte en milliard på markedsføring og det er jo noen som må betale for det. Det som virkelig hadde vært interesant å vite er hvor mye en submariner koster og produsere :) jeg kjenner urbransjen litt og vet hva enkelte rolex deler koster i inkjøp og det er ikke avskrekkende :)
Men i bunn og grunn priser de vel produktet så høyt de mener er forsvarlig i forhold til kundene.

Ryktebørsen sier at marginen til Rolex er ca 25% og at marginen hos AD er ca 40%.

Så kan du regne litt selv på hva hele apparatet koster dem.

Jeg ville blitt overrasket om en klokke i rene deler etter at utviklingen av en ny produksjonslinje er tatt ut av regnestykket koster stort mer enn en tusenlapp eller to.

Det er jo basically bare litt stål :p.
 
Det geniale for rolex sin del er at de oppdatterer modellene sine svært skjelden, utvikling er en stor kostnad for en produsent, tenk på hvor stor andel det må være av prisen på en JLC i forhold.
 
Hørte at nye sub LN koster nå hele 61.000, og GMT II 59.800,- da Rolex har kanskje igjen økt sine prisen med 5%, stemmer dette? 2011 prislite for Norge hadde vært perfekt å legge ut her om noe har mulighet :)

Jeg har funnet en amerikansk prisliste (skal til texas i mars).. og med dagens valutakurs (5,70) så sparer man fort 10000 på en Date-Just II, 116333.

Er det noen fordeler ved å kjøpe i Norge?
 
Jeg har funnet en amerikansk prisliste (skal til texas i mars).. og med dagens valutakurs (5,70) så sparer man fort 10000 på en Date-Just II, 116333.

Er det noen fordeler ved å kjøpe i Norge?

De 10k du sparer kalles mva når du krysser grensen ;)

Det er flere fordeler med å handle i Norge, blant annet knyttet til garanti, samt det å bygge forhold til norsk AD :)
 
De 10k du sparer kalles mva når du krysser grensen ;)

Det er flere fordeler med å handle i Norge, blant annet knyttet til garanti, samt det å bygge forhold til norsk AD :)

Ja der har du et poeng ja... selv med moms så sparer man et par tusen ettersom $ lav, noen som vet om det er MVA på disse tingene i USA? Evt. hvis man bruker Global Refund - får man noe igjen da?
 
Sales Tax legges alltid på i ettertid i USA så vidt jeg har forstått og er individuelt fra stat til stat.

En kamerat var gansek irritert på det i sommer når alt han så kostet ca 25% mer enn "sticker price" pga sales tax og annet dill som havnet på regningen når man stod i kassen.

Så kort oppsummert, skulle jeg kjøpt ny rolex ville jeg hentet den selv og satset på litt smugling i egen person eller kjøpt den hos AD i norge ;).
 
Sales Tax legges alltid på i ettertid i USA så vidt jeg har forstått og er individuelt fra stat til stat.

En kamerat var gansek irritert på det i sommer når alt han så kostet ca 25% mer enn "sticker price" pga sales tax og annet dill som havnet på regningen når man stod i kassen.

Så kort oppsummert, skulle jeg kjøpt ny rolex ville jeg hentet den selv og satset på litt smugling i egen person eller kjøpt den hos AD i norge ;).

Her inne oppfordrer vi ALDRI noen til å krysse grensen uten å betale mva :)
 
Joda, staten tjener mer enn nok fra før - de er bare i manko fordi de ikke kan disponere pengene sine ;).

Jeg er mer i tvil rundt konseptet fordi skal jeg støtte en AD vil jeg mye heller støtte en lokalt. Deilig å ha dem der når det skjer noe og flott å ha muligheten til å se og prøve ting lokalt :).
 
Joda, staten tjener mer enn nok fra før - de er bare i manko fordi de ikke kan disponere pengene sine ;).

Jeg er mer i tvil rundt konseptet fordi skal jeg støtte en AD vil jeg mye heller støtte en lokalt. Deilig å ha dem der når det skjer noe og flott å ha muligheten til å se og prøve ting lokalt :).

Som sagt: Her inne oppfordrer vi ALDRI til å ta inn klokker uten å betale mva.

Det er dessuten meget fornuftig å støtte de lokale AD'ene :)