.

Greia med Tag Heuer er at de putter et veldig vanlig urverk, ETA2824 i sine klokker. Disse verkene finner du i klokker som koster langt, langt mindre. Ergo, du betaler veldig mye for merket. Omega derimot lager sine egene urverk. I en nyere Planet Ocean som ikke er chronograph sitter det et 8500-verk.

Hva er budsjettet ditt? Jeg ville tittet på forumet her etter en brukt klokke. Masse for pengene og folk her behandler klokkene sine stort sett bra.

Forøvrig, en klokke med ETA2824 går like i det uendelig som en klokke med Omega 8500, gitt at det får pleie og service når det trengs :)
 
Tag Heuer er vel ikke nødvendigvis noe "dårligere", men Omega og Rolex har jo inhouse urverk. Dette betyr mye, hvertfall for enkelte. Jeg likte heller ikke Rolex så sterkt i starten, men når man har en på hånda, forandrer alt seg. Det gjorde hvertfall det her:) Er det slik at du ikke liker noen Rolex, eller er det submariner du tenkte mest på? Isåfall kan jeg med stor sannsynlighet si at den kommer til å vokse på deg. Selv har jeg ikke hatt noen omega (enda), men jeg synes de har mye fint. Hva med en Aqua Terra med Blå skive, den går til det meste. Den er sporty, litt dressy, ikke for liten, ikke for stor. Du får den også i to størrelser. Selv har jeg falt for Panerai med tiden, og trives der:)


Sist, men ikke minst;
Velkommen til tidssonen, dette blir ikke billig!:p
 
Ser at det nettopp er unboxet et par stykker av blå Aqua Terra, jeg synes den er griselekker:)
 
Omega derimot lager sine egene urverk.

Omega og Rolex har jo inhouse urverk.

Fullt så svart/hvitt er det vel ikke.

Akkurat dette med Omega og inhouse urverk er jo en lang diskusjon, ettersom urverkene deres er jo ikke laget inhouse, men av ETA som eies av samme selskap som Omega. Kaliber 2500 som sitter i f.eks. den "vanlige" Seamasteren er jo basert på ETA 2892. Tag Heuers kaliber 7 er også basert på ETA 2892. Nå er jo kal. 2500 gjort en del mer med enn kal. 7, men de er begge basert på akkurat samme urverk.

Til @Tømmernes - hvis du vil ha TH Aquaracer, så synes jeg du skal kjøpe deg en slik, uavhengig av hva forhandleren mener. For det første er det DU som skal ha klokken, ikke han. For det andre så koster Omegas motsvarighet til Aquaracer det dobbelte. Og for det tredje, så har veldig mange ansatte i klokkeforretninger skremmende lite kunnskap om klokker, og han du møtte i butikken har sannsynligvis ikke så mye greie på dette, og videreformidler nok bare noe han har hørt eller lest et eller annet sted.


EDIT: Pass på at du ikke betaler for mye for den. Her ser du hva de koster på urverket.no, og du bør ikke betale så veldig mye mer.
 
Redigert av en moderator:
Fullt så svart/hvitt er det vel ikke.

Akkurat dette med Omega og inhouse urverk er jo en lang diskusjon, ettersom urverkene deres er jo ikke laget inhouse, men av ETA som eies av samme selskap som Omega. Kaliber 2500 som sitter i f.eks. den "vanlige" Seamasteren er jo basert på ETA 2892. Tag Heuers kaliber 7 er også basert på ETA 2892. Nå er jo kal. 2500 gjort en del mer med enn kal. 7, men de er begge basert på akkurat samme urverk.

Misforstår jeg nå, eller sier du at Omega ikke produserer sine egne verk? Hva med cal. 8500? Verket som sitter i nyere PO og AT?

Caliber 8500 er jo Omegas pride and joy med mange spennende patenter. At ETA og Omega eies av samme selskap stemmer, men at de ikke har et rent inhouse kaliber stemmer nok ikke:) Dette verket produseres av Omega for Omega.

Velkommen til TS og lykke til med jakten!

EDIT:

At Tag Heuer ikke er et "skikkelig" merke er jeg uenig i. I denne sammenhengen er det kvalitetsmessig vanskelig å mene at noe er bedre enn det andre. Hvertfall når man sammenligner disse merkene. Rent teknisk sett er det jo visse forskjeller. Deriblant urverk. Jeg ville som nevnt over sjekket ut Aqua Terra, men hvis det er Tag H Aquaracer du får best følelse av er det den du skal velge. Det er DU som skal ha klokken, og du vil ikke trå feil uansett hva du velger, så lenge det føles riktig for deg.
 
Redigert:
Det meste er vel sagt her, den ene eller andre veien. Men må si meg enig med runes her.
Ja, Rolex og Omega er nok et par hak over Tag (og ikke bare subjektivt heller) Når det er sagt, så er på INGEN måte Tag noe dårlig, og det eneste som betyr noe her er hva du vil ha ...og i allefall ikke hva betjeningen i en eller annen klokkeforetning sier.

En Tag vil fint holde i laaaang tid med lit tender loving care, på lik linje med en Omega eller Rolex.
 
Misforstår jeg nå, eller sier du at Omega ikke produserer sine egne verk? Hva med cal. 8500? Verket som sitter i nyere PO og AT?

Caliber 8500 er jo Omegas pride and joy med mange spennende patenter. At ETA og Omega eies av samme selskap stemmer, men at de ikke har et rent inhouse kaliber stemmer nok ikke:) Dette verket produseres av Omega for Omega.

Jeg sier at de ikke KUN har egenproduserte verk, men at f.eks. 2500 er ETA-basert. Regner med at noen retter meg hvis jeg tar feil, men det er vel kun 8500 og 9300 som kan betegnes som inhouse.

EDIT: Ser at min opprinnelige post var egnet til å misforstå. :)
 
Jeg sier at de ikke KUN har egenproduserte verk, men at f.eks. 2500 er ETA-basert. Regner med at noen retter meg hvis jeg tar feil, men det er vel kun 8500 og 9300 som kan betegnes som inhouse.

EDIT: Ser at min opprinnelige post var egnet til å misforstå. :)

Da er vi enige :)
 
Misforstår jeg nå, eller sier du at Omega ikke produserer sine egne verk? Hva med cal. 8500? Verket som sitter i nyere PO og AT?

Caliber 8500 er jo Omegas pride and joy med mange spennende patenter. At ETA og Omega eies av samme selskap stemmer, men at de ikke har et rent inhouse kaliber stemmer nok ikke:) Dette verket produseres av Omega for Omega.

Velkommen til TS og lykke til med jakten! Jeg ville som nevnt over sjekket ut Aqua Terra:)

Nja, det er faktisk ETA som produserer 8500 for Omega. Det er Omega sitt eget design og sånn sett Omega all the way. Men ETA står for selve produskjonen, på lik linje som Nivarox produserer balansefjærene for Omega. Og som det jo er nevnt her, både ETA og Nivarox eies jo av swatch group, så da kan man jo krangle om hvor mye og hva som er 100% inhouse eller ikke;) jeg vurderer i allefall 8500 og dens medsøstre/brødre av verk som inhouse.

Nick Hayek Jr. snakket forøvrig om akkurat dette (ETA som står for produksjonen av 8500 bla) i et "Omega edition" av WatchTime i 2008

Her er et utklipp av nevnte intervju med Nick Hayek Jr. ...
"This caliber family [8500], which has a 100 percent Omega identity, will ultimately animate nearly all of Omega's mechanical watches, ... ETA maufactured Caliber 8500 under commision from Omega, which also directed and supervised the manufacturing. All of the investments were and still are borne by Omega. Naturally, Omega will continue to collaborate with ETA, and Nivarox will continue to supply the balance-springs. ... We're expanding the premises in Biel: part of the production for Omega - both T1 (assembly of movements) and T2 (encasing the movements into the watches) - will move into those premises."

Men, i god TS ånd har i jo dratt dette greit off topic i horhold til hva trådstarter bad om , hehe.
 
Selvom du ikke liker "Rolex designet", som så mange andre før deg i begynnelsen, inkludert undertegnede.

Så for å spare tid og penger: Kjøp en Rolex Submariner med en gang.
 
Mitt tips er å gå innom de klokkebutikkene du har i nærområdet. Spørr og grav litt, kikk gjerne i kataloger, og handle den klokken du faller for. Det er kjekt å ha en klokke som ikke alle andre har, selv om alle klokkene som blir nevnt her er utrolig flotte klokker.
Om du må bestille denne klokken, så gjør vel ikke det noe?
Det skal ganske mye til å "kjøpe katta i sekken". Det skjer ikke.

Det er hvertfall mitt tips! Sorry for å gå motstrøms her.....
 
Selvom du ikke liker "Rolex designet", som så mange andre før deg i begynnelsen, inkludert undertegnede.

Så for å spare tid og penger: Kjøp en Rolex Submariner med en gang.

Haha, tiltredes.
Inntil for et par måneder siden hadde det ikke streifet meg å engang tenke på Rolex, men er det én klokke jeg vet jeg en vakker dag skal ha nå så er det en Sub.

Men for å komme med noe annet i tillegg, hva med Speedmaster '57? En nydelig oppdatert klassiker med et fantastisk urverk med innsyn. I alle fall en av mine siste forelskelser. Namnam.
OMEGA Watches: Speedmaster '57
http://www.hodinkee.com/blog/hands-...dmaster-co-axial-1957-live-pics-pricing-specs

(Fullstendig uten tanke på om du har noe budsjett her, men det er jo i høyeste grad fullstendig irrelevant. :cool: )
 
Hva med Tudor? Modeller som Pelagos og Black Bay er modeller som er flotte og andvendelige ur. Har selv merket at jeg er meget svak for Black Bay, skiller seg litt ut med rød fargen.
God jakt!:cool:
 
Bare en liten digresjon.

ETA startet jo som et underselskap av Eterna før ETA ble kjøpt opp av Swatch Group. På daværende tidspunkt kunne ETA-verkene Eterna puttet i sine egne ur tiltales som deres in house-verk? Eller blir dette en søkt definering med tanke på at de i størst grad startet selskapet ETA for å selge verk til andre produsenter?

På nåværende tidspunkt kjøper vel dagens Eterna verk av ETA, som jo blir litt ironisk med tanke på historien.

Finnes sikkert en del info med litt googling, men hadde vært morsomt om noen sitter på noen tanker her.