15000 kroner avsatt til innkjøp av en ordentlig klokke

[nerd]Jo, det er det. Ja, man befinner seg stort sett i fri fall i en omgivelse også i frifall. Nei, det er ikke derfor de valgte Speedmaster. Jo, automatiske verk fungerer i frifall, det er treghetsmoment ikke tyngdekraft som virker på rotoren[/nerd].


Takk for den teoretiske innføringen Anders - mitt innspill var ment i overført betydning - at med klokkens historie har den bevist seg som et tidløst stil ikon, ikke påvirket av tyngdekraften... som trekker så mange klokker ned til jorden der de blir glemt når de nye modeller kommer.
 
Tusen takk for alle forslag! Jeg ser at dere til tross for min noe rotetete fremstilling har kommet med gode forslag!

Et spørsmål: Hva er veiledende pris på en IWC Portuguese? Jeg tenker da på de "enkleste" automatic og chronographvariantene?

Den rimeligste Portuguese med stålkasse er en kronografvariant til 55K.
 
Igjen, tusen takk for gode tilbakemeldinger. Dette var faktisk veldig hjelpsomt - ikke minst med tanke på at jeg har fått en realitetsorientering om hva som faktisk er mulig å få tak i, innenfor den rammen jeg opererer med.
 
Spennende å lese alle svarene som kommer til trådstarter, jeg er og på jakt etter noe til rundt 15k. IWC Mark XVI virker å være vanskelig å få tak i?
Lykke til med jakten:)
 
Takk for den teoretiske innføringen Anders - mitt innspill var ment i overført betydning - at med klokkens historie har den bevist seg som et tidløst stil ikon, ikke påvirket av tyngdekraften... som trekker så mange klokker ned til jorden der de blir glemt når de nye modeller kommer.

Aha :) Da er jeg jo helt enig!
 
I denne prisklassen ville jeg tatt en titt på Frederique Constant.
Ellers synes jeg personlig av IWC mark xvi er en de penere klokkene du får tak i, spørsmålet her blir bare om du får tak i en som har riktig prislapp ;)