114060 vs. Black bay blue - et dilemma

Medlem
28. jan. 2016
Innlegg
25
Sted
Oslo
Det startet for et drøyt år siden. Klokkeinteressen kom som en kule ut av intet, og jeg ble umiddelbart bitt av basillen. Et par uker senere hadde jeg plutselig en Black Bay Blue på lanken - merkelig det der...
Et fantastisk flott ur i mine øyne som virkelig har gitt meg smell for pengene :)
y2X7WuL.jpg


"Jeg skal aldri eie en Rolex" sa jeg til min bror, og supplerte for sikkerhets skyld med "I hvertfall ikke en sub. Alle har den".

Lite visste jeg på det tidspunktet at det kun skulle gå snaut to måneder før jeg brått hadde supplert med en 114060. Hvordan? Godt spørsmål, det bare skjedde. Åpenbart en forelskelse jeg har fornektet.
4JwlViw.jpg


Så da satt jeg plutselig der med to fantastiske ur. Månedene gikk og jeg var strålende fornøyd. Men...Én dag slo det meg. En tanke som jeg skulle komme til å angre på; hvis jeg skulle solgt en av dem, hvilken skulle det vært? Dette har skapt hodebry verdig nok til å stjele nattesøvnen.

To ur som på mange vis er forskjellige, men samtidig så like på mange andre måter. De blir rett og slett for like for meg. To ur jeg definitivt ville hatt i min samling, hadde den bare vært større. :D

Så da er mitt dilemma; Jeg trenger større variasjon. Hva skal ut og hva skal inn? Kanskje jeg skal flippe begge mot det jeg vil kalle avkommet til disse to, nemlig BLNR, bare fordi jeg rett og slett ikke klarer å la ett av urene gå? Eller noe annet Rolex/Tudor?:D Kanskje jeg skal selge alt og begynne med frimerker i stede?

Håvard søker ekspertise fra TS' dilemmakontor :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kroger
Dump 114060 og behold Tudoren.

Har hatt begge to, og synes 114060 er kjedelig (stilren?) i forhold til Tudoren. Imidlertid så er Tudoren alt for tykk til IKKE å benytte med stållenke, så jeg hadde med lenke.
 
  • Liker
Reaksjoner: HavardH
Noen påstander fra min side, men om de gjør valget enklere vet jeg ikke:

-Man angrer ofte senere på salg av sin første ordentlige klokke.
-Man angrer garantert på salg av sub-C, og kjøper den tilbake minst en gang.
-Man angrer sener ofte generelt på salg av Rolex, ene alene pga. prisstigning.

Konklusjon:
Behold begge, og spar/prioriter til neste klokke.
Eventuelt basert på personlig preferanse; Selg Tudor, behold sub. Kjedelig, men den er likevel magisk hver gang man har hatt noe pause fra den. Dvs. du trenger uansett en klokke til for å få max utbytte av den, og jakten på noe nytt er også halve moroa...

Men bare så det er sagt, BLNR er en super klokke. Skulle jeg kun hatt to klokker i samlingen, hadde kanskje blitt en vintage sub og BLNR. Men som eneste klokke er jeg høyst usikker, tror kanskje jeg hadde gått for Sub-C.

Hvilke andre ur har du, eller har du tenkt å ha, om du skal ha flere i samlingen?
 
Har hatt begge og solgt de, gå for noe som ikkje alle andre har f.eks en Blancepain fifty fathoms om det er dykkerklokke du ønsker deg. Rolex og lillebroren er rett og slett litt kjedelig, men for all del fine klokker og svært lett omsettelige.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84 og HavardH
Jeg ville valgt noe med dato.
Sub med dato eller GMT-Master er to fine alternativer. Dersom du velger ny Rolex ville jeg solgt den gamle Rolex. Tudoren blir en god variant å ha i tillegg.

Dersom du ikke går for å skaffe ny Rolex så ville jeg så absolutt beholdt den Rolex du har. Det vil si jeg hadde solgt Tudoren. Rolex er en fantastisk klokke!

Lykke til med valget.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: HavardH
Noen påstander fra min side, men om de gjør valget enklere vet jeg ikke:

-Man angrer ofte senere på salg av sin første ordentlige klokke.
-Man angrer garantert på salg av sub-C, og kjøper den tilbake minst en gang.
-Man angrer sener ofte generelt på salg av Rolex, ene alene pga. prisstigning.

Konklusjon:
Behold begge, og spar/prioriter til neste klokke.
Eventuelt basert på personlig preferanse; Selg Tudor, behold sub. Kjedelig, men den er likevel magisk hver gang man har hatt noe pause fra den. Dvs. du trenger uansett en klokke til for å få max utbytte av den, og jakten på noe nytt er også halve moroa...

Men bare så det er sagt, BLNR er en super klokke. Skulle jeg kun hatt to klokker i samlingen, hadde kanskje blitt en vintage sub og BLNR. Men som eneste klokke er jeg høyst usikker, tror kanskje jeg hadde gått for Sub-C.

Hvilke andre ur har du, eller har du tenkt å ha, om du skal ha flere i samlingen?

Disse tankene vil jeg langt på vei påstå at jeg deler med deg. Jeg har "bare" tre ur - disse to og en Padi som brukes i de anledninger hvor jeg har planer om å opptre barnslig og uansvarlig:D
Å beholde begge og spare til neste hadde definitivt vært å foretrekke ja, men som student så må jeg nok innse at samlet verdi på disse tre er basicly det som kommer til å utgjøre klokkekontoen i et par år til uten betydelige nye innskudd...

Og der treffer du forsåvidt litt hva jeg tenker da alternativet fort blir å være énklokkemann. Således utelukker det fort fristende alternativer som Hulk etc., da den i mine øyne ikke er "kjedelig nok" til å være min eneste. Så jeg ser hva du mener ang. sub-c vs. BLNR. Kanskje en BLNR kombinert med noe så enkelt som en Visodate el. kunne vært en god greie :) hmm...
 
Og takk for mange gode svar fra dere! Forsåvidt sant det som blir nevnt her med at begge urene er enkle å flippe så "angreknappen" aldri er langt unna, hvilket er en beroligende tanke. Konklusjonen er vel da at jeg rett og slett bare må prøve litt av hvert...uffameg:D. SD4K, GMT2 Ln/Blnr, Sub-c date er alle ur som står på listen over godsaker jeg kunne tenkt meg, så jeg får kanskje bare begynne å flippe og prøve meg litt frem:rolleyes:
 
Du og jeg er ett @HavardH ! Akkurat som deg kjøpte jeg Tudor BB (Black) som min første ordentlige klokke i fjor. Det er en fantastisk klokke hvor man får mer for pengene sammenlignet med storebror (lengre gangreserve f.eks). Men lysten etter å prøve sub tok meg til slutt, og jeg byttet den mot en 14060. Hvor enn fantastisk Tudoren er må jeg si at jeg ikke angrer på det byttet. Kanskje er det det at 14060 kler mine slanke håndledd bedre, men jeg synes også den var lettere å bli glad i. Dette er jo 100% subjektivt, men jeg ville ha solgt Tudoren og heller beholdt 114060 og spart litt til og kjøpt BLNR. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: HavardH