1.gangskjøper og trenger hjelp

Medlem
13. juli 2015
Innlegg
5
Sted
Bergen
Hei.
Jeg skal kjøpe meg en "skikkelig" klokke for første gang. Jeg tenker å bruke ca. 20 000kr på en klokke som ikke er mekanisk. Den kan gjerne være automatic, kinetic, solar eller helt vanlig kvartz. Den trenger heller ikke å være ny.

Hvilke klokker foreslår dere og hvilke nettsider bør man kjøpe fra?



PS.
Noen som har erfaring med kjøp av klokker i Filippinene? Billigere? Garanti osv...
 
Hei.
Jeg skal kjøpe meg en "skikkelig" klokke for første gang. Jeg tenker å bruke ca. 20 000kr på en klokke som ikke er mekanisk. Den kan gjerne være automatic, kinetic, solar eller helt vanlig kvartz. Den trenger heller ikke å være ny.

Hvilke klokker foreslår dere og hvilke nettsider bør man kjøpe fra?



PS.
Noen som har erfaring med kjøp av klokker i Filippinene? Billigere? Garanti osv...

En "skikkelig" klokke som ikke er mekanisk? Ehh........? :eek:
 
  • Liker
Reaksjoner: Newbie
"En "skikkelig" klokke som ikke er mekanisk? Ehh........?"

Vel, jeg tenker å kunne bruke den til hverdagen, og da vil jeg ikke ha en klokke som bygger så sykt mye og som veier 1 kg :p

Jeg vet at de mekaniske er bedre sånn sett, men ikke til mitt bruk.
 
Som vanen er her på Tidssonen foreslår jeg noe som er litt over budsjettet ditt: En Grand Seiko quartz. Fantastisk finish og nøyaktig til under 10 sekunder pr. år. Det finnes flere varianter av dem; bilder yter dem ikke rettferdighet, men her er ett:

sbgx061_a_1024x1024.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
At en klokke er mekanisk er vel strengt talt en forutsetning for at den skal kunne kalles automatisk...Er det slik at du ikke vil ha manuell klokke som du må trekke opp, eller at du ikke vil ha hverken det eller automatisk, som drives av bevegelse? Du finner både tynne og lette klokker uavhengig av type urverk;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Swearengen
Folkens!!! Ønsk nå denne mannen velkommen og tenk litt. Han vil ikke ha en mekanisk(opptrekk). Han skriver jo at automatik er greit. Om han ikke vet forskjellen, la oss forklare han det og heller lede han mot en mekanisk, men automatisk.. Naturligvis i 20k klassen er det det han skal ha.. Kan jeg få foreslå en Longines eller en Nomos. Bang for the buck og lekre klokker. Om du vil ha battery, så trenger du neppe betale 20k. Da ville jeg lagt 3-5k på en Certina el Longines.
 
Hvis det er det beste svaret du har til en førstegangskjøper så er det kanskje bedre å holde kjeft?
Jeg syns poenget ditt er fint, men språkbruken unødvendig.
I forlengelsen av dette følger jeg @Timekeeper sin anmodning.
Velkommen til et fint sted å være for alle former for klokkeinteresserte:)

Til emnet: sjekket ut Seiko Astron?
Dødstøffe. Koster omtrent 20-25'.
Breitling har og også noen fiffige og attraktive batteriklokker i denne prisklassen.
Eller en Rolex Datejust Quartz er heller ikke å forrakte, dog for de spesielt klokkeinteresserte:)
 
Hei.
Jeg skal kjøpe meg en "skikkelig" klokke for første gang. Jeg tenker å bruke ca. 20 000kr på en klokke som ikke er mekanisk. Den kan gjerne være automatic, kinetic, solar eller helt vanlig kvartz. Den trenger heller ikke å være ny.

Hvilke klokker foreslår dere og hvilke nettsider bør man kjøpe fra?



PS.
Noen som har erfaring med kjøp av klokker i Filippinene? Billigere? Garanti osv...

Jeg anbefaler deg å kikke på kjøp/salg delen her på forumet. Der er det mye fine automatiske klokker til salgs.
Jeg syns poenget ditt er fint, men språkbruken unødvendig.
I forlengelsen av dette følger jeg @Timekeeper sin anmodning.
Velkommen til et fint sted å være for alle former for klokkeinteresserte:)

Til emnet: sjekket ut Seiko Astron?
Dødstøffe. Koster omtrent 20-25'.
Breitling har og også noen fiffige og attraktive batteriklokker i denne prisklassen.
Eller en Rolex Datejust Quartz er heller ikke å forrakte, dog for de spesielt klokkeinteresserte:)

Det er helt sant, Genta. My bad.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Hvis du ønsker en quartz er jeg stor fan av Grand Seiko, men prøv også å lese deg opp på Seiko sine Spring Drivemodeller. Mye fint, og mye stygt der. Men bunnsolide klokker med flott finish.

Hvis du kan la deg friste utpå en mekanisk klokke dukket denne opp på brukt'en i dag: http://www.tidssonen.no/forum/threads/sinn-856-utc.35675/ Er stor fan av SINN, og denne har både flott finish, fornuftig vekt og størrelse, bra urverk og det rette genene. Mitt drømmeur for reiser.

Har akkurat handlet et annet ur, siden jeg gikk lei av å vente på en brukt UTC :) Der hadde jeg uflaks som vanlig.

-frank-
 
Med det budsjettet der, så går det jo også an å splitte opp? En Longines Legend Diver til rundt 12-14k brukt, og kanskje en Tissot Visodate til rundt 3k, og da er det fortsatt penger igjen til en billig quartz du kan bruke når du er redd for å bruke en av de to andre. Alternativet, som jeg er overrasket over at ingen har anbefalt, er Tudor Black Bay. Mye deng for krona, og en klokke som kan brukes til det meste.

Og før eller siden, så ender du opp på Speedy- og/eller Sub-kjøret, selvfølgelig. Snakker av erfaring! :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Newbie og westmouth
En seiko skx007 til aktiviteter, og en ny longines legende diver eller brukt omega seamaster til hverdagsbruk og finstasen.

Velkommen skal du være.
Dersom du ikke vil bli alvorlig miljøskadet og bruke de neste år på noen vanvittig nerdete nettsider, anbefaler jeg deg å løpe til nærmeste Urmaker, kjøpe klokken du liker og aldri returnere til denne siden.

Lykke til;)
 
Hvis du absolutt må ha batteri (grøss...) i klokken din hva med en modell med superquartz fra breitling?
Disse har et spektakulært prisfall, så hvis du finner en på bruktmarkedet er det bare å slå til.

asset-version-af30c0652a-m7836622-bd39-105w-m20ba1.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta