Ønsker råd ang. etterfortolling av Rolex Submariner

Medlem
7. sep. 2018
Innlegg
4
Sted
Oslo
Har kjøpt en Rolex Submariner 114060 "no date" fra 2013 privat i Sverige til 60 000 NOK. Jeg takserte den og prisen ble da satt til 63000. Har funnet ut i ettertid fra sertifikatet at klokken er "italiensk", selv om han har kjøpt den i butikk i Sverige.

Klokken må altså momses (så jeg kan forsikre den), og med den svenske nyprisen blir det da en ekstra utgift på 13000. Selger har tilbudt seg å ta den tilbake om jeg ønsker det da den er lett å omsette i Sverige.

Spørsmålet mitt er da om totalprisen på 73000 er akseptabel for en slik klokke? Den er i veldig god stand og er i utgangspunktet fornøyd med den, men nypris er jo tross alt 66500. Skjønner at prisen på bruktmarkedet er høyere pga lange ventelister hos forhandlere, men vil gjerne ha råd fra dere :)
 
Redigert:
Har kjøpt en Rolex Submariner 140610 "no date" fra 2013 privat i Sverige til 60 000 NOK. Jeg takserte den og prisen ble da satt til 63000. Har funnet ut i ettertid fra sertifikatet at klokken er "italiensk", selv om han har kjøpt den i butikk i Sverige.

Klokken må altså momses (så jeg kan forsikre den), og med den svenske nyprisen blir det da en ekstra utgift på 13000. Selger har tilbudt seg å ta den tilbake om jeg ønsker det da den er lett å omsette i Sverige.

Spørsmålet mitt er da om totalprisen på 73000 er akseptabel for en slik klokke? Den er i veldig god stand og er i utgangspunktet fornøyd med den, men nypris er jo tross alt 66500. Skjønner at prisen på bruktmarkedet er høyere pga lange ventelister hos forhandlere, men vil gjerne ha råd fra dere :)
Tja, det er vel en fair pris med tanke på dagens markedspris. Men, det er tross alt opp til deg å vurdere om det er verdt de ekstra tusenlappene for å ikke stå på venteliste.
 
Hvis det ikke er mulig å oppdrive en tilsvarende klokke noe særlig billigere enn 73000 uten å stå på venteliste så er det verdt det for min del ja. Hva med service, er det noe jeg bør ta med i beregningen? Den er 5 år gammel, han som takserte den mente det burde man gjøre.
 
Du må nok belage deg på å betale det på bruktmarkedet. Men du kan nok finne nyere eksemplar brukt i Norge til samme pris. Uten servicebehov.
 
Hvis det ikke er mulig å oppdrive en tilsvarende klokke noe særlig billigere enn 73000 uten å stå på venteliste så er det verdt det for min del ja. Hva med service, er det noe jeg bør ta med i beregningen? Den er 5 år gammel, han som takserte den mente det burde man gjøre.
Om den ikke har vært på service siste 5 år ville jeg ha sendt den inn, ja.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Er ombyggingssalg på Bjerke i Bergen, kanskje du kan komme unna med en ny klokke på tilbud?

Utover dette tipset kan jeg ikke gi deg råd, men sympati i et vanskelig dilemma. Tror kanskje jeg ville betalt mva for å beholde som er enkleste vei til mål (en flott forsikret 114060 på hånda). Samtidig kan du levere den tilbake å kjøpe en "norsk" brukt til omtrent like mange penger.... Det ville jeg nok gjort ja:) Hvis ikke Bjerke Bergen kan hjelpe da?
 
Sendte akkurat en Mail til DNB forsikring å spurte om dette og fikk til svar at det hold med et takserings bevis. Og ble tipset av kundebehandler i DNB at en urmaker i Drammen på Bragernes tror jeg ( husker ikke navn) gjør dette
 
Sendte akkurat en Mail til DNB forsikring å spurte om dette og fikk til svar at det hold med et takserings bevis. Og ble tipset av kundebehandler i DNB at en urmaker i Drammen på Bragernes tror jeg ( husker ikke navn) gjør dette

Jeg også har DNB forsikring. Fikk riktig nok forsikret den etter å ha taksert klokken, men som nevnt over her så vil de kreve dokumentasjon på mva hvis jeg skulle benytte den. Så det er derfor jeg er her :)

Kan ikke finne noe særlig bedre kjøp av 114060 i samme tilstand ved første øyekast på finn ihvertfall, så lurer på om jeg bare skal svelge denne kamelen. Har lite lyst å ta den av hånda :p
 
Men man trenger jo ikke å si at den er fra utlandet da. Kan man ikke bare si at den er kjøpt privat i Norge av en som ikke kunne stille med noe papirer eller info hvor klokken kommer i fra
 
Men man trenger jo ikke å si at den er fra utlandet da. Kan man ikke bare si at den er kjøpt privat i Norge av en som ikke kunne stille med noe papirer eller info hvor klokken kommer i fra
Hvis du har kontrakt på at du har kjøpt klokken brukt i Norge skal det være nok. Men viktig å få det avklart slik at du vet det hensyntas.
 
Ok da lager man bare en kontrakt med en kompis så er saken løst.

Helt for jævlig at man må operere i uten for lovens regler for å få få seg en flott klokke uten å betale mva
 
Ok da lager man bare en kontrakt med en kompis så er saken løst.

Helt for jævlig at man må operere i uten for lovens regler for å få få seg en flott klokke uten å betale mva

Nå er det å innføre klokker og annet uten å betale mva strengt tatt også å operere utenfor lovens regler. Og hvor klokt det er å drive forsikringsbedrag og dokumentforfalskning for å spare noen skarve tusen kan sikkert også diskuteres
 
Jeg brukte forsikring på en klokke fruen mistet i gulvet. Da den var brukt tok de utgangspunkt i "bruktpris". Jeg opplevde denne som raus og takket ja. Egenandel ble trukket fra og penger overført. Ikke spørsmål om dokumentasjon. Riktig nok en rimeligere klokke.

I forhold til det du skriver over her om at du ikke ble opplyst om det av han du snakket med. Oppgjør og rådgiver er to forskjellige avdelinger. Å forvente at en som selger alle forsikringer skal kunne alle vilkår og alle oppgjørsregler er urealistisk Oppgjørsavdelinger er spesialiserte på fagområder .Det er ikke vanlige forsikringsrådgivere.
Men som hovedregel skal du ikke tjene penger på forsikring og det forutsettes at du har vært lovlydig i utgangspunktet
 
73k er jo en høy pris for en alminnelig fin hvermannsenklokke, men den speiler vel omtrent markedsprisen.

Interessant at Rolex-entusiaster blir fanatiske gjerrigknarker når det er snakk om bruktpriser, prisjusteringer og servicekostnader.

Det vris og vendes på hundrelappene, begås straffbare moms-unndragelser og spekuleres for å spare en tusenlapp eller tre. Noe veldig lite luksuriøst over det.

Menmen: På seg selv kjenner man andre. #rolexfanboy
 
Dette er jo nå blitt en gammel tråd, men siden andre har svart «sent» slenger jeg meg på.
Har du fremdeles mulighet til å få returnert den - så gjør det.

En 2013 modell av et standard ur som fremdeles kan fås over disk er IKKE verdt premium - uansett. Kanskje en helt ny uten «ventetid» er det, men ikke en halvgammel brukt, helt vanlig no-date.

Det kan nå også se ut som om «ventetidene» er i ferd med å reduseres drastisk - basert på utpakinger her inne og varsler om at nytt Rolex «kommer raskere enn forventet» utsagn i flere salgsanonser den siste tiden.