Ønsker råd ang. etterfortolling av Rolex Submariner

Medlem
7. sep. 2018
Sted
Oslo
Har kjøpt en Rolex Submariner 114060 "no date" fra 2013 privat i Sverige til 60 000 NOK. Jeg takserte den og prisen ble da satt til 63000. Har funnet ut i ettertid fra sertifikatet at klokken er "italiensk", selv om han har kjøpt den i butikk i Sverige.

Klokken må altså momses (så jeg kan forsikre den), og med den svenske nyprisen blir det da en ekstra utgift på 13000. Selger har tilbudt seg å ta den tilbake om jeg ønsker det da den er lett å omsette i Sverige.

Spørsmålet mitt er da om totalprisen på 73000 er akseptabel for en slik klokke? Den er i veldig god stand og er i utgangspunktet fornøyd med den, men nypris er jo tross alt 66500. Skjønner at prisen på bruktmarkedet er høyere pga lange ventelister hos forhandlere, men vil gjerne ha råd fra dere :)

Redigert:
Har kjøpt en Rolex Submariner 140610 "no date" fra 2013 privat i Sverige til 60 000 NOK. Jeg takserte den og prisen ble da satt til 63000. Har funnet ut i ettertid fra sertifikatet at klokken er "italiensk", selv om han har kjøpt den i butikk i Sverige.

Klokken må altså momses (så jeg kan forsikre den), og med den svenske nyprisen blir det da en ekstra utgift på 13000. Selger har tilbudt seg å ta den tilbake om jeg ønsker det da den er lett å omsette i Sverige.

Spørsmålet mitt er da om totalprisen på 73000 er akseptabel for en slik klokke? Den er i veldig god stand og er i utgangspunktet fornøyd med den, men nypris er jo tross alt 66500. Skjønner at prisen på bruktmarkedet er høyere pga lange ventelister hos forhandlere, men vil gjerne ha råd fra dere :)
Tja, det er vel en fair pris med tanke på dagens markedspris. Men, det er tross alt opp til deg å vurdere om det er verdt de ekstra tusenlappene for å ikke stå på venteliste.

Hvis det ikke er mulig å oppdrive en tilsvarende klokke noe særlig billigere enn 73000 uten å stå på venteliste så er det verdt det for min del ja. Hva med service, er det noe jeg bør ta med i beregningen? Den er 5 år gammel, han som takserte den mente det burde man gjøre.

Du må nok belage deg på å betale det på bruktmarkedet. Men du kan nok finne nyere eksemplar brukt i Norge til samme pris. Uten servicebehov.

Hvis det ikke er mulig å oppdrive en tilsvarende klokke noe særlig billigere enn 73000 uten å stå på venteliste så er det verdt det for min del ja. Hva med service, er det noe jeg bør ta med i beregningen? Den er 5 år gammel, han som takserte den mente det burde man gjøre.
Om den ikke har vært på service siste 5 år ville jeg ha sendt den inn, ja.

• Liker
Reaksjoner: Genta
Er ombyggingssalg på Bjerke i Bergen, kanskje du kan komme unna med en ny klokke på tilbud?

Utover dette tipset kan jeg ikke gi deg råd, men sympati i et vanskelig dilemma. Tror kanskje jeg ville betalt mva for å beholde som er enkleste vei til mål (en flott forsikret 114060 på hånda). Samtidig kan du levere den tilbake å kjøpe en "norsk" brukt til omtrent like mange penger.... Det ville jeg nok gjort ja:) Hvis ikke Bjerke Bergen kan hjelpe da?

Sendte akkurat en Mail til DNB forsikring å spurte om dette og fikk til svar at det hold med et takserings bevis. Og ble tipset av kundebehandler i DNB at en urmaker i Drammen på Bragernes tror jeg ( husker ikke navn) gjør dette

Sendte akkurat en Mail til DNB forsikring å spurte om dette og fikk til svar at det hold med et takserings bevis. Og ble tipset av kundebehandler i DNB at en urmaker i Drammen på Bragernes tror jeg ( husker ikke navn) gjør dette

Jeg også har DNB forsikring. Fikk riktig nok forsikret den etter å ha taksert klokken, men som nevnt over her så vil de kreve dokumentasjon på mva hvis jeg skulle benytte den. Så det er derfor jeg er her :)

Kan ikke finne noe særlig bedre kjøp av 114060 i samme tilstand ved første øyekast på finn ihvertfall, så lurer på om jeg bare skal svelge denne kamelen. Har lite lyst å ta den av hånda :p

Men man trenger jo ikke å si at den er fra utlandet da. Kan man ikke bare si at den er kjøpt privat i Norge av en som ikke kunne stille med noe papirer eller info hvor klokken kommer i fra

Men man trenger jo ikke å si at den er fra utlandet da. Kan man ikke bare si at den er kjøpt privat i Norge av en som ikke kunne stille med noe papirer eller info hvor klokken kommer i fra
Hvis du har kontrakt på at du har kjøpt klokken brukt i Norge skal det være nok. Men viktig å få det avklart slik at du vet det hensyntas.