Ødelagt speilrefleks

Medlem
30. okt. 2010
Innlegg
1.272
Mitt kjære nikon-kamera fikk et heller ublidt møte med parketten. Nå er det løse deler i både hus og i linse. Motor på linse kjører heller ikke. Hva gjør jeg nå. Kjøpe alt nytt eller levere inn til fix. Kamera var i sin tid billig d40 kit, men har vært en trofast følgesvenn.

Noen gode tips, evt hva som er bra av greie kamerapakker for tiden?
 
Hei.

Det mest fornuftige vil nok være å levere det inn til verksted for en vurdering. Det lønner seg nok ikke å reparere men, da får man i det minste dokumentasjon på hva fagfolk verdivurderer dette til og du kan benytte forsikring på det.


Jeg har ikke prøvd det selv, men har veldig troen på Nikon 1.

http://interfoto.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=34212
 
Kjøp en brukt D40. D40 var, og er fortsatt, bra med kamera for pengene. Kanskje du da har penger igjen til en 18-200. Dessuten er det greit med et kamara du kjenner fra før.
 
Tilsvarendes modell nå til dags er jo Nikon D3100.
Koster 3995,- hos Elkjøp/Lefdal
Høyere oppløsning, større skjerm, mer fokuspunkter, raskere seriebilder.

Så har du jo Canon Eos 1100d til 3499,- Som er det rimeligste speilreflekskameraet til Canon.
 
Skeptisk til om det lønner seg å reparere, det er gammelt og nye kameraer vil ofte være bedre.


De fleste kameraene i denne klassen er bra. Velg et som du kommer til å ta med deg rundt; tenk over hva du brukte det gamle til.

Ikke la deg blende av at zoomen har et enormt område. Små zoomer har ofte bedre skarphet og er mindre og lettere å ta med.

Ikke legg for stor vekt på piksler og billedbrikker. Det meste er mer enn bra nok til vanlig bruk. Velg det som ligger bra i hånden din.