Ødelagt krone?

Medlem
1. sep. 2015
Innlegg
14
Sted
Råde
Hei!

Kjøpte i går en brukt 2014, Sea-Dweller 4000. En nydelig klokke, perfekt balansert! :) MEN... Prøver nå å få stilt den uten hell. Klarer kun å stille datoen som skal ligge på "spor" 2 og finner ikke "spor" 1 hvor klokken skal kunne stilles. Prøvde selvfølgelig ikke dette hos selger i går. Er det kronen som er ødelagt, eller er det jeg som kløner? Har en Submariner som jeg stiller tiden på uten problem.
 
Forstår jeg deg rett i at etter du har skrudd ut kronen slik at den er i den nøytrale posisjonen hvor den kun kan trekkes opp, så klarer du bare å trekke den ut ett hakk til herfra, til posisjonen for å stille dato? Det neste hakket for å stille tiden er ikke mulig å nå?

I og med at du allerede gjør dette på en Submariner så er vel brukerfeil lite sannsynlig. Om du må bruke en mendge makt som føles unaturlig så ville jeg stoppet og heller levert den inn til en urmaker for en sjekk. Om det er noe feil er det sikkert en lett og relativt kjapp ting å fikse.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Du skrur ut kronen, da kan den trekkes. Neste hakk er dato og siste er klokke. Samme som på Submariner.

Ser Kohe var før meg. Men ikke bruk særlig mer makt enn du pleier på sub, ta en tur til AD, den har jo garanti om noe er galt og ikke skjev krone grunnet slag.
 
Korrekt @Kohe321 . Veldig irriterende med ny klokke! Blir vel en tur innom urmaker, da. Noen idé om pris på ny krone om det er der feilen ligger?
 
Korrekt @Kohe321 . Veldig irriterende med ny klokke! Blir vel en tur innom urmaker, da. Noen idé om pris på ny krone om det er der feilen ligger?

Er ikke helt sikker, men vil tippe at prisen på en ny krone ligger på 7-800kr? Men, jeg tviler nesten på at kronen er problemet, om den bare lar seg skru ut og inn uten problemer så kan det neppe være noe feil med den. Jeg tipper at det er noe som har kilt seg fast i verket på innsiden som forhindrer tidsjustering-mekanismen å "klikke på plass" i tannhjulene slik de skal. Om dette er tilfellet er det bra du ikke brukte for mye makt, og bør være en rask ting å fikse for en god urmaker.

Forhåpentligvis er det ingenting som trenger å byttes ut, og at det heller bare er snakk om å få åpnet den opp og rettet opp i det som er feil.

Lykke til! Hold oss oppdatert på hva som var årsaken :)
 
Redigert:
Dette går helt sikkert under garantien uansett, ville ikke bekymret meg for pris.
 
Jeg tok sjansen på å ta i litt ekstra. Det funka. Men den var uansett unormalt hard -mye hardere enn suben, så det blir nok å ta en tur til urmaker for en liten sjekk. Takk for hjelp! Fantastisk forum med mye kunnskapsrike, hjelpsomme folk :)