Æ har fire fine lænestola

Hentet en sofa hos en kamerat i går. Den er litt sliten, men det er ingen hakk/hull i læret. Skal innfarge eller kjøpe nye sitteputer tenkte jeg. 3000,- er innafor. 191cm bredde. Gedigen kvalitet. Er forøvrig en De Sede DS 2011.

b_prodotti-36149-rel9a755cc0-9a2b-46c1-bd6a-bf84dd35c42d.jpg
 
Litt på siden av temaet i denne tråden, men prøver alikevel.

Har arvet 50/60 talls møbler i eik/teak. I tillegg til affeksjonsverdi er de fra en tid med solid byggkvalitet. De trenger noe overflate vedlikehold. Noen som har erfaring med dette og hvor går man for inspirasjon ? Som en start har jeg vært på YouTube , uten å finne `riktig` kanal, andre steder erfaringer diskuteres ?

Kan selvfølgelig gi jobben til en proff, men spesielt eikemøblene er i så god stand at det er mulig å fikse hjemme.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Litt på siden av temaet i denne tråden, men prøver alikevel.

Har arvet 50/60 talls møbler i eik/teak. I tillegg til affeksjonsverdi er de fra en tid med solid byggkvalitet. De trenger noe overflate vedlikehold. Noen som har erfaring med dette og hvor går man for inspirasjon ? Som en start har jeg vært på YouTube , uten å finne `riktig` kanal, andre steder erfaringer diskuteres ?

Kan selvfølgelig gi jobben til en proff, men spesielt eikemøblene er i så god stand at det er mulig å fikse hjemme.


ta en kikk her:

 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Hei og hå godt folk.
Er det noen som har erfaringer med å handle fra kjellmann.no/ ?

Nå har jeg høstet erfaring som kunde av kjellmann.no.
Stolen som endelig kom i hus er god som gull, men veien dit var vond og stinker av elendig kundeservice.

Vi bor 25 km unna lageret deres. Kjellmann og Bring/posten brukte 12 døgn på få stolen til den lokale post på butikk, ikke til inngangsdøren som jeg har betalt for.
Jeg kunne ha klagd på posten/bring, men det vet jeg ikke siden verken kundeservice, Leveranse og salgskoordinator og E-Commerce Manager hos Kjellmann besvarer henvendelser.
 
Redigert:
Æ har to stygge lænestola!

Noen som kjenner til disse?
Designer/produsent?
Er de verdt å pusse opp?
Ser for meg brunt skinn (lagt ved eksempel).
Vis vedlegg 260378Vis vedlegg 260379
Glad vi ikke kasta disse, men putta noen tusenlapper i saueskinn:
IMG_4621.jpeg
IMG_4622.png


Over til et par andre stoler. På hytta i Mandal har det siden 80-tallet stått et par skinnstoler fra IKEA, ikke spesielt verdifulle, men liker varig design og kvalitet, ref forrige ukes A-magasin til Aftenpoften (våre er ikke Admiral, men Klinte) :
34c884e0-b46f-424c-9028-8837df5c0f5a.jpeg

IMG_4620.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: MrFinale
Noen som har erfaring med spisestolene Lilla Åland fra Stolab? Fikk testet dem i sommer hos Skolo (Norges beste hvetebakst?) etter tur oppe i nord. Alle i følget var svært begeistret over stolenes komfort etter ~3 timer.

Kampanje på dem hos Kjellmann nå, men ble brått usikker på om de faktisk var gode å sitte i eller om øl og pizza etter fjelltur spilte en god rolle.
 
Noen som har erfaring med spisestolene Lilla Åland fra Stolab? Fikk testet dem i sommer hos Skolo (Norges beste hvetebakst?) etter tur oppe i nord. Alle i følget var svært begeistret over stolenes komfort etter ~3 timer.

Kampanje på dem hos Kjellmann nå, men ble brått usikker på om de faktisk var gode å sitte i eller om øl og pizza etter fjelltur spilte en god rolle.

Vi har en Lilla Åland med armlener som hjemmekontor-stol. Har sittet mange timer i den (ikke hver dag og hele dager) og synes den fungerer godt. Det er jo en pinnestol, så man kan jo alltids finne mer komfortable stoler, men en liten pute på setet gjør mye.

Ellers så kan jo øl og pizza etter fjelltur gjøre den vondeste kirkebenk om til en deilig sofa, så sikkert ikke dumt med en ny test i mer edruelige omgivelser :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: raknes
Jeg kommer litt blindt inn her: har overhodet ikke greie på møbler (vi har stort sett handlet på IKEA), det har ikke vært en sfære jeg har brydd meg om. Men: nå blir det en åpning for å lære meg litt, og jeg trenger noen innledende tips på roughly hvor jeg skal begynne å se.

Vi får snart antagelig en ny vinterhage, og jeg fant ut at jeg har veldig lyst på en klassisk "mid century" type lenestol der ute. Noe a la dette:

1706296653162.png


Hvor skal jeg begynne å se, lese og lære? Evt er det noen helt klare merker og modeller jeg bør se på først?
 
Jeg kommer litt blindt inn her: har overhodet ikke greie på møbler (vi har stort sett handlet på IKEA), det har ikke vært en sfære jeg har brydd meg om. Men: nå blir det en åpning for å lære meg litt, og jeg trenger noen innledende tips på roughly hvor jeg skal begynne å se.

Vi får snart antagelig en ny vinterhage, og jeg fant ut at jeg har veldig lyst på en klassisk "mid century" type lenestol der ute. Noe a la dette:

Vis vedlegg 358663

Hvor skal jeg begynne å se, lese og lære? Evt er det noen helt klare merker og modeller jeg bør se på først?

Den stolen ligner Cigaren av Hans J. Wegner. På Finn annonseres ofte fine norske stoler av Rastad Relling, Fredrik Kayser,
Torbjørn Afdal, Sigurd Resell, Bendt Winge mf. Sjekk ut http://www.matslinder.no/
 
Redigert:
Jeg kommer litt blindt inn her: har overhodet ikke greie på møbler (vi har stort sett handlet på IKEA), det har ikke vært en sfære jeg har brydd meg om. Men: nå blir det en åpning for å lære meg litt, og jeg trenger noen innledende tips på roughly hvor jeg skal begynne å se.

Vi får snart antagelig en ny vinterhage, og jeg fant ut at jeg har veldig lyst på en klassisk "mid century" type lenestol der ute. Noe a la dette:

Vis vedlegg 358663

Hvor skal jeg begynne å se, lese og lære? Evt er det noen helt klare merker og modeller jeg bør se på først?
Denne fra Fjordfiesta er ganske lik i designet. Fabrikk på Dokka med utsalg med ujevne mellomrom. Naboen fikk to stoler for 9000kr pr stk for noen år siden
910a8854e001ae69aa0a033c6c9d615f.jpg
 
Ekstrem til salgs.
Special price for deg min venn: 15k
 
  • Liker
Reaksjoner: Ralph
Jeg kommer litt blindt inn her: har overhodet ikke greie på møbler (vi har stort sett handlet på IKEA), det har ikke vært en sfære jeg har brydd meg om. Men: nå blir det en åpning for å lære meg litt, og jeg trenger noen innledende tips på roughly hvor jeg skal begynne å se.

Vi får snart antagelig en ny vinterhage, og jeg fant ut at jeg har veldig lyst på en klassisk "mid century" type lenestol der ute. Noe a la dette:

Vis vedlegg 358663

Hvor skal jeg begynne å se, lese og lære? Evt er det noen helt klare merker og modeller jeg bør se på først?
Det er en god del kule bøker - så anbefaler deg bilbutikker med nerdeavdeling som feks den ene på Paleet i oslo.
Ellers er det jo veldig mye inspo og kunnskap å finne på Instagram.
Det er veldig mye kult i norsk historie som ikke er sååå kjent enda. Av mer kjente gjenopptatte design er krysset en kul og overraskende behagelig stol.
 
Denne fra Fjordfiesta er ganske lik i designet. Fabrikk på Dokka med utsalg med ujevne mellomrom. Naboen fikk to stoler for 9000kr pr stk for noen år siden
Vis vedlegg 358830

Denne er høyt på ønskelista! 9 000 kr må være mange år siden, eller er kan man slumpe til med å finne noe lignende, f.eks. via «utsalget» du nevner nå til dags?
 
Denne er høyt på ønskelista! 9 000 kr må være mange år siden, eller er kan man slumpe til med å finne noe lignende, f.eks. via «utsalget» du nevner nå til dags
Det er 6 eller 7 år siden de fikk tak i de. Én i svart og én i cognac. Da kostet de rundt 25000 veil om jeg ikke tar veldig feil.
Vet ikke hvor ofte de har utsalg, men ta en telefon så får du sikkert svar. Varierer også hva de har på utsalget, men du kan jo være like heldig som naboen her.
Veldig fine stoler som også er gode å sitte i!
 
  • Liker
Reaksjoner: Readerfly
Er det noen her med Dux Jetson 69? Jeg er omtrent en hårsbredd unna å bestille en slik.

Favoritten min er den i lys tekstil og cognac skinn. Jeg synes også den er mer behagelig å sitte i enn de med skinnsete. Det eneste som gjør meg litt betenkt er holdbarheten på tekstil kontra skinn, både slitasje og flekker.
furniture-easy-chair--jetson-match-dakota-24-pie-1-stockholm-design-week-2020.jpg
 
Er det noen her med Dux Jetson 69? Jeg er omtrent en hårsbredd unna å bestille en slik.

Favoritten min er den i lys tekstil og cognac skinn. Jeg synes også den er mer behagelig å sitte i enn de med skinnsete. Det eneste som gjør meg litt betenkt er holdbarheten på tekstil kontra skinn, både slitasje og flekker.
furniture-easy-chair--jetson-match-dakota-24-pie-1-stockholm-design-week-2020.jpg
Jeg er oppvokst med ett par 69 i stoff og skinn. Nakkeputene var sprukne og slitne flere år før stoffet ble slitt. Også sving-sokkelen ble «vinglete» lenge før stoffet var slitt ut. Etter min smak, så kler denne stolen patina ekstremt godt, så mitt råd er å følge lysten og glemme fornuften. En flekk eller to gir bare stolen mer karakter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Deluxe og bangiman