Årets badeklokke... Tidssonen skrekkabinett del 1 :)

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
5.101
Sted
Bærum
Alle bør av og til få seg en liten støkk...

Bestevenn sin badeklokke... 50 bar vanntett... En liten forglemmelse.............: Skru heliumsventilen helt igjen før bad.

Dette skal ha skjedd i løpet av juli og min urmakerbenk ble våt i dag.

Ser dere at det som er en nyåpnet klokke (Edox 500 m) som faktisk har synlig vann i seg? Særlig rundt opptrekksaksel (klokken 3 på bildet) ser man det. Jeg tipper at dersom klokken hadde vært kun en kasse uten verk, så var inntil 10% av innholdet vann. Det er mye. Kun noen fuktdråper på skivesiden, noe som viser at man kan bli lurt av og til.

Generelt så har jeg dette inntrykket: Å åpne et baklokk for å sjekke stand, se etter rust osv... Helt greit, men som regel synes JEG (og da basert KUN på egne erfaringer) at det er verst under skiven. Dette er ikke så lett å sjekke. Her var det imidlertid omvendt. Har dog ikke tatt bilde av det, men heller ikke noe synlig rust.


Verket er fortsatt fuktig, og rust synes ikke så godt.
20150806_150333_zpsztrg5rb6.jpg





Titta mamma... En liten bubbla på rotorn :):):)


20150806_150449_zpseaiwvi9c.jpg







20150806_150547_zpsqftx7qi1.jpg


En liten time etter demontering har`n tørka.
20150806_181021_zps788zkyai.jpg




20150806_181034_zpsh7iw6ck3.jpg



20150806_181246_zpsdig6zvbi.jpg



20150806_181307_zpsn1aist9l.jpg




Syden. Juli. Saltvann.

Nesten ikke synlig fra skivesiden. Jeg beklager at jeg ikke hadde et bilde av klokken før demontering, da det nesten ikke syntes at det var fukt (relativt begrep, men dugg på glasset og litt misfarging på skive). Det er først når det får tørke at den sure svien setter inn. Det har vært såpass tett mellom skive og glass, at man ikke kunne "skvulpe" vannet frem mot glasset (hvis dere skjønner) ved hjelp av tyngdekraft. Det at ventilen nå hadde vært skrudd igjen en stund, gjorde nok at det ble et lite "vaakum inn"i den (ren spekulasjon, alle faglige spørsmål om dette rettes til ikkemeg@fåkkenosvar.com) slik at vannet ikke "skvulpet" og forflyttet seg sånn uten videre.

Det morsomme er at jeg er rimelig sikker på at hadde dette vært en se-bort-fra-kostnader-jobb, så kunne man ha reddet så og si alt. Rens i syre, mekanisk fjerning (gnikking) dersom noe hadde gått i dybden (tvilsomt). Et skruehode ramlet riktignok ut når jeg så hardt på det men alikevel...

Dette hadde blitt så utrolig mye kulere dersom det var en reparasjonstråd i forbindelse med det. Slik blir det sannsynligvis ikke, da dette er en god venn. Lønner seg heller å bare bytte verket. Men hadde det ikke vært et vanlig ETA-verk som det finnes muligheter å skaffe, så er det likevel håp...


Men for all del, skrekk og gru.
 
Redigert:
Akkurat DET er faktisk den største utfordringen av dem alle... Jeg vet ikke, foreløpig. Skive er i utgangspunktet noe jeg/man ikke tar på med noe, En forsiktig tørking med noe meget mykt vil vise. Alt annet har en tendens til å ødelegge det. Redial? ;)