Året var 1928

Medlem
1. aug. 2015
Innlegg
224
Sted
Norge
Denne går ut til de som liker historie, og som kan hjelpe meg med å legge en liten brikke i historiens puslespill.

1928, året da Mikke Mus gjorde sin debut i den første tegnefilmen, Steamboat Willie. Året Alexander Flemming oppdager penicillin, og Volvo lager sine første busser og lastebiler.

Her hjemme er hovedoverskriftene at Roald Amundsen dør i en flystyrt i søken etter oppdagerkollega Umberto Nobile, og at Oslos T-bane åpnes.

Selv er jeg verken født eller påtenkt, da det dette er nærmere 60 år før min tid.

Likevel er jeg ute etter et ur fra nettopp 1928. Et ur som kan sies å være «det riktige uret å eie fra 1928». Enten fordi det har en historisk sammenheng med produksjon/popularitet - eller av andre interessante grunner som knytter årstallet 1928 til et spesielt ur.

Hvilket ur fra 1928 bør man eie?
 
1928 passer med "Oldemor...."
Dette blir spennende. Jeg kan lite om vintage, men i 1928 var det et år siden Patek Philippe hadde lansert sitt armbåndsur med calender.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Jeg har min bestefars Longines fra 1928/29. Jeg burde kunne min historie bedre, men det var vel rundt slutten av første verdenskrig armbåndsur ble allemanseie for menn. Før det var det ansett som mer feminint, og de fleste menn brukte lommeur. Så hva som blir riktig og ikke kan vel diskuteres, men med tanke på herremoten rundt den tiden er vel en type dressklokke som min under eller en militærklokke/field watch ganske "riktig".
FullSizeRender2.jpg
 
Umiddelbart tenker jeg Cartier Tank.

Hvis du tenker spesifikt 1928, innovasjon og dette klassiske designet kan kanskje en Cartier Tank a Guichet være noe å vurdere?

Webp.net-resizeimage-55-579x600.jpg


Fra Watchworld:

... the unorthodox design goes back three years earlier to 1928 when the watch was created with a jumping hour in response to a growing interest in timepieces with a numerical display. Unlike modern jumping hour and minute watches — think the A. Lange & Söhne Zeitwerk — the Tank á Guichet doesn’t even have a visible dial.

Ganske spesiell, og kanskje ikke noe for enhver smak. Hvis ikke hadde jeg uansett vurdert en Tank, spesielt i forhold til koblingen mot første verdenskrig, de første stridsvognene og videre til en ikonisk modell som selges den dag i dag.

Også var det prisen og sjeldenheten da.:)
 
Artig oppgave.

Du må nok belage deg på A) å bruke mye penger i søken etter noe originalt og kurant (fra AP, PP, JLC eller Cartier) eller B) kjøpe et lommeur. På dette tidspunktet hadde Ikke alle produsenter helt kommet frem til det vi ser på som den moderne klokken. Håper du liker "tonneau"-kasser og katedralvisere! ;)

Innenfor rimelighetens grenser ville jeg søkt etter noe fra Elgin. Eller Hamilton. De var store på denne tiden og spekteret av modeller var bredt. For å se hva du har å velge mellom kan det være smart å søke litt på de sveitisiske auksjonshusenes kataloger: https://catalog.antiquorum.swiss/en/lots?q=1928

Du spør etter kjente klokker fra 1928? Tja. Det uret fra 1928 som man virkelig burde eie er her:

1589957981405.png

Men denne monopusheren fra Patek er på topplisten over dyreste klokker ever. Se så pen da gitt :)
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro og Grendel
Jeg har min bestefars Longines fra 1928/29. Jeg burde kunne min historie bedre, men det var vel rundt slutten av første verdenskrig armbåndsur ble allemanseie for menn. Før det var det ansett som mer feminint, og de fleste menn brukte lommeur. Så hva som blir riktig og ikke kan vel diskuteres, men med tanke på herremoten rundt den tiden er vel en type dressklokke som min under eller en militærklokke/field watch ganske "riktig".
Vis vedlegg 196673
Nydelig klokke! Ser at mange av de som ikke er lommeur eller 'tank'-formet er i den gaten der. Både Longines, Rolex, m.fl. har noen fine i den sjangeren. Bruker du den jevnlig, eller er det mest hvile og lufting ved større anledninger?
 
Ganske spesiell, og kanskje ikke noe for enhver smak. Hvis ikke hadde jeg uansett vurdert en Tank, spesielt i forhold til koblingen mot første verdenskrig, de første stridsvognene og videre til en ikonisk modell som selges den dag i dag.

Også var det prisen og sjeldenheten da.:)
Pris og sjeldenhet henger ofte sammen ja :) Rå variant - den hadde jeg faktisk aldri sett før.
Hva er koblingen mellom Tank og stridsvogn? Er det så obvious som det låter (at begge hører til i en krig), eller er det en annen link jeg burde kjenne til?
 
Pris og sjeldenhet henger ofte sammen ja :) Rå variant - den hadde jeg faktisk aldri sett før.
Hva er koblingen mellom Tank og stridsvogn? Er det så obvious som det låter (at begge hører til i en krig), eller er det en annen link jeg burde kjenne til?

Kasseformen er formet som en «tank»:

Louis Cartier, the founder of the brand, invented the Cartier Tank in 1917. It is the brand's most iconic model. The Tank's name and design pays homage to the Renault FT-17, a French tank used during the first World War. The watch somehow manages to be both rectangular and square, borrowing lines from its namesake.
 
Hva med å se til Tyskland?
I følge monochrome watches var Junghans verdens største klokkeprodusent i 1903.
Om de var det fortsatt i 1928 vet jeg ikke, men jeg regner med at de fortsatt var store om ikke annet.
Da er det kanskje mulig å finne enten noe gammelt eller en reissue av noe slag...?

Så ikke noe konkret fra meg altså, men kanskje et sted å lete :)
 
Kasseformen er formet som en «tank»:

Louis Cartier, the founder of the brand, invented the Cartier Tank in 1917. It is the brand's most iconic model. The Tank's name and design pays homage to the Renault FT-17, a French tank used during the first World War. The watch somehow manages to be both rectangular and square, borrowing lines from its namesake.

Dette bildet forklarer det litt:

1590062110224.png


Jeg har forøvrig gjort et skikkelig dypdykk i Cartier og Tanks historie i morgendagens Finansavisen Premium ;)
 
Nydelig med gamle annonser @chronometer ! Hadde jeg hatt pengene, hadde jeg nok ønsket en Atmos sentralt passert i stuen. Hadde jeg hatt pengene OG landet på armbånd - hadde det blitt en AP.

Nok elemenering for i dag.

Tenker at vi (i alle fall) har følgende aktuelle alternativer fremdeles:
- Cartier Tank
- Army/field av noe slag
- Annet, feks Rolex, Longines, Elgin, mfl.

Jeg savner dog DEN ene med en perfekt historie for mitt subjektive valg...
 
Nydelig klokke! Ser at mange av de som ikke er lommeur eller 'tank'-formet er i den gaten der. Både Longines, Rolex, m.fl. har noen fine i den sjangeren. Bruker du den jevnlig, eller er det mest hvile og lufting ved større anledninger?
Takk for det! Den har stor affeksjonsverdi såklart. Brukes kun i spesielle anledninger, som egentlig er litt synd. Har en submariner som fungerer som beater da jeg synes Longinesen er litt skjør (ikke vanntett eller støtsikker). Det er i og for seg ganske ironisk ettersom den overlevde fem år på armen til en krigsseiler som ble torpedert, og videre et helt tjenesteliv i marinen. Jeg må ha moderne Rolex for å føle at jeg skal kunne sykle trygt over brostein i Oslo. Go figure.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Pippen