Å stille en mekanisk klokke

Medlem
7. aug. 2014
Innlegg
374
Sted
Hedmark
I bruksanvisningen for begge Seiko-klokkene mine står det at man bør dra ut kronen for å stille tiden når sekundviseren peker mot 12-tallet, og hvis jeg forstår dokumentasjonen riktig, skal man også trykke inn kronen med sekundviseren i samme posisjon.

Hvor viktig er dette? Det har hendt at jeg har glemt meg, og på den minste Seiko'en er kronen så liten at det hender jeg plundrer litt og sekundviseren har passert 12-tallet før jeg får det til.

Jeg finner ikke noe tilsvarende for Orient, Vostok eller Invicta. Er dette typisk for Seiko-urverk?
 
Du drar ut krona når sekundviseren peker mot tolv fordi det da er enklest å stille minuttviseren helt nøyaktig (dvs du setter den nøyaktig på neste hele minutt). Hvis du for eksempel låser sekundviseren på 22 sekunder over skal det mye til at du klarer å sette minuttviseren helt riktig :)

Edit: Og dette har bare noe for seg for klokker med urverk der sekundviseren faktisk stopper når du drar ut kronen (det er dette som kalles hacking). Jeg har en Speedmaster (som ikke hacker), og selv om det går an å stoppe sekundviseren ved å dra ut krona og vri den ørlite bakover er det ofte jeg ikke gidder å stille denne på sekundet riktig.
 
Redigert:
Dette er vel bare "viktig" for at minuttviseren skal vise riktig minutt nøyaktig i det sekundviseren står på 12, hvis du skjønner hva jeg mener...
 
Puuuh ... Er det bare derfor? Jeg var redd for å skade urverket ved å gjøre feil!

Jeg har i grunnen aldri tenkt over at sekundviseren bør samsvare med minuttviseren, men det er klart at skal man ha det helt nøyaktig så bør den jo det. For meg spiller det ingen rolle.

Takk for raskt svar! En bekymring mindre! :)
 
Hvis du ikke vil skade urverk, husk å ikke stille klokker med dato mellom 20.00-08.00 pga mekanismen for dato kan være igangsatt (selvom det ikke synes)
 
Hvis du ikke vil skade urverk, husk å ikke stille klokker med dato mellom 20.00-08.00 pga mekanismen for dato kan være igangsatt (selvom det ikke synes)

08.00? Dette blir verre og verre, hvis vi diskuterer dette noen år til ender vi opp med et lite vindu rundt lunsjtider der alle WIS'er sitter og febrilsk stiller datoen på klokkene sine :p
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenny1000 og lommebok
Kansje ikke nødvendig, men min lille notis bak øret er at jeg stiller klokken på jobb og hjem men ikke etter middag, haha.
 
Jeg mener på huske at det var mellom 21 og 03 at "dag- og datobytte arbeidet" pågikk!

Holder dette på helt til 08, @Entropy?


:cool:
 
Redigert av en moderator:
Det er vel forskjell fra urverk til urverk, og det er vel heller ikke noe problem å stille klokken på natta, men hurtigsetting av dato er ikke bra.
 
Det er vel forskjell fra urverk til urverk, og det er vel heller ikke noe problem å stille klokken på natta, men hurtigsetting av dato er ikke bra.

Det er slik jeg har forstått det også. Hvis jeg stiller klokka "over et datoskifte" på kveldstid så skrur jeg bare viserne framover, og rører ikke hurtigstillingen av dato. Kan man skade noe ved å gjøre dette?
 
  • Liker
Reaksjoner: Lasertorsk
Det er vel forskjell fra urverk til urverk, og det er vel heller ikke noe problem å stille klokken på natta, men hurtigsetting av dato er ikke bra.

Nettopp, det er det jeg alltid har ment også. Man skal ikke stille datoen mellom 20 og 03 eller deromkring, men det kan da umulig være noe problem å stille timeviseren (framover). Hva gjør man hvis power reserve går ut klokken 23:45?

Nå har vi gått fullstendig OT (men førsteposter har fått svar på spørsmålet sitt) :) Jeg er menigmann, så hvis noen urmakerkyndige kan motsi meg her er jeg takknemlig og nysgjerrig.
 
Man skal ikke stille klokka bakover i den perioden der dato skiftes, ingen problem å stille den framover. Har du en perpetual kalender og må stille den bakover slik at du går "tilbake" i tiden forbi kl 02.00 er det bare å sende klokka til urmakeren for service dessverre. Men som mange andre så rører jeg ikke klokka mellom 22 og 02, og det med god margin. Så nåre man reiser til USA og skal stille klokka tilbake med 6 til 8 timer, så må man tenke på det og ofte må man gjøre enten før man reiser eller vent til man er der litt før man kan stille klokka. Alternativt, thanks god for GMT.
 
Når jeg kjøpte min SMP hos Thorbjørnsen i Stavanger sa han at man alltid skulle stille bakover, dette for å unngpå "luft" som han kalte det, regner med at det er snakk om eventuell slakk de forskjellige tannhjulene imellom? Er dette gjengs prosedyre?
 
Luft?

luften kan nok være "spark" eller bevegelsen mellom videregående og hjulene. Stiller du minutt viseren og sekund viseren riktig kan sekundviseren bevege seg litt før minutt viser beveger seg. Flyttes minutt viser litt tilbake nøytraliseres dette. Har jeg hørt. Egentlig har jeg aldri opplever dette.

:cool:
 
Hm. Jeg tror jeg gjør som mange andre, og lar være å stille klokka mellom 2200 og 0300. Jeg må ha hatt flaks som ikke har ødelagt noe hittil.

Den nyeste klokka mi har stoppet omtrent klokka 1200 i natt, jeg ser at dato er skiftet, men ikke dag. Så nå har jeg bare fått den i gang uten å stille den. Det er vel det beste? I fall jeg skulle slumpe til å skru feil vei eller noe?

Watchwinder til jul, tror jeg!
 
Håper det ikke er noe problem at jeg bumper denne tråden.

Jeg har to mekaniske klokker, en Omega Planet Ocean 8500 og en Rolex "Hulk".
I offisiell video for PO'n så sies det at man kan justere klokken både "clockwise" og "counterclockwise" for minuttviser, samt timeviser. Om man ønsker å stille dato bakover, skru timeviser "counterclockwise". Det strider vel mot en del av det som skrives i denne tråden. Kanskje greit at man inkluderer hvilke klokker man tar utganspunkt i, når man bastant sier at en klokke ikke skal stilles "counterclockwise".

Ref :


For Hulken, så virker det som at dato skifter på "sekundet" når minuttviser/timeviser passerer 00:00. Er det da noe problem hva som gjøres utenom dette tidspunktet? Hva er det som skulle foregå i tidsrommet mellom 20:00 og 02:00?
Finner faktisk ingen manualer eller lignende på nett for dette(?) Dokumentasjonen ligger i boksen og ligger godt arkivert hjemme, ikke lett tilgjengelig, nederst i våpenskapet :rolleyes:

Kort sammendrag.
Min ene mekaniske klokke går produsenten ut og demonstrerer hvordan man kan stille klokken "begge veier" (Omega PO 8500).
For min andre klokke vet jeg ikke om man kan stille klokken bakover (Rolex 116610LV). Kan man?
 
På tross av hysteriske WIS'er er det fullt mulig å stille klokken både forover og bakover uansett tid på døgnet.
Har aldri hatt noen problemer med det på noen av klokkene jeg har hatt.
Mener å ha lest et sted at urverk helst skal stilles fremover av en eller annen grunn jeg ikke husker, men ingen av mine klokker har tilsynelatende tatt noen skade av dette.

Hurtigstilling av dato derimot bør ikke gjøres når klokken står mellom kl 21 - 03 som nevnt tidligere i tråden.
Om dette gjelder alle urverk er jeg ikke kjent med, men dette er vel strengt tatt ikke et veldig stort problem.
 
  • Liker
Reaksjoner: lommebok
Uansett når jeg endrer dag/dato på min Automatic så endrer den seg kl 12.00, blir gal, må justere den hver dag.
Jeg er helt fersk på klokkefronten, har begynt med en Seiko SKX 009.

Tips og råd til å stille klokken riktig tas imot.
 
Den skal endre dag/dato klokka rundt tolv midnatt, så da går SKX'en din 12 timer feil. Still klokka 12 timer frem, så vil den skifte når viserne passerer midnatt (+/- et par timer). Pass på å ikke stille selve datoen mellom 21-03 som nevnt over, da kan du risikere å herpe dato-komplikasjona ;) Kos deg med SKX'en din, en klassiker :)
 
Still dag/dato til «i går» og stil klokken fremover til dato endrer seg til i dag, og videre frem til riktig tid. Da skal dato skifte kl 24.00
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj