Æsj, omtrent det svaret jeg var redd for. Tusen takk.
Har allergi mot båter som ikke sitter i vannet når jeg svinger. Vokst opp med GH11, så godt vant. Yamarinen er som limt til vannet. Med 60HK har jeg 10-20 HK mer enn "normalt" for båden, samt at jeg har vattet opp med fullt putesett, tøtsj-kartplotter og teak-dørk. Så ift størrelsen er den littegrann eksklusiv og voldsomt praktisk.
Det jeg er ute etter er rett og slett en større båt som tåler sjø bedre, både gir mindre sprut og slag. Samt litt mindre følsom på hvor folka sitter i båten. Tenker Brig E6 ville gjort susen, men hvis jeg først skal opp til 20 fot er det mye fine skjærgårdsjeeper å velge mellom, eks Nordkapp 605, Askeladden C61, Finnmaster S6 +++.
Med maksbegrensing ca 5m er det ikke så mye å velge mellom. Er en del modeller, men i en rimeligere og lavere kvalitetsklasse (Sting, HR, Uttern, Theri, Bella, etc), men mest problematisk er at planløsningene ikke er top-notch. Få S og BR i denne prisklassen har sosiale soner (gjerne solseng) i baugen. Kone og kids digger og sitte foran solskjermen.
Uttern T53 ser bra ut og har fin planløsning, men når jeg ser på relativt nye Uttern er ofte den fake teaken falma og klistremerker på sidene i på vei til å løse seg opp / ekstremt falma. Urk. Hadde S55 en gang, praktisk og gyselig, som er å kjøre en overmoterisert pram uten v-bunn. Noen som vet om T53 er like horribel i sjøen som sin forgjenger? Og om deres gator-dekk er bedre enn "plastikk-teaken"?
Vis vedlegg 433327
Tar gjerne i mot andre tips også!