Dagens sko!

eZzN1hx.jpg

TLB etter blokking på nye bussveien.

Dagens ny ankommende:

IMG_1032.jpeg

Vil slå et slag for Aurlands skoen her inne.

Tidligere har jeg slått fra meg dette merket, siden jeg kun har sett på deres Wangen modell som blir litt for mye «fotform sko» etter min smak.

Imidlertid re-lanserte de i 2019 et design basert på en lest som de forlot på 1930 tallet. Denne skoen er kalt Buxton etter en av de «Lakse Lorder» som besøkte Aurland på slutten av 1800 tallet.
Lord Buxton – skal ha kommet til skomakerne i Aurland, og bedt om en sko som både var komfortabel å ha på seg, men som også var elegant nok til å ha på seg på hotellet han overnattet i.

Morsomt at denne skoen har påvirket sko-verdenen såpass mye. Både navnet «Penny loafer» og ikke minst «Norwegian welt», har sin opprinnelse fra denne sko modellen.

Skoen har en suveren passform til min fot, men læret som er 2 til 2,4 mm tykt, krever nok tid, for å bli skikkelig inngått.

Hvorfor kjøpe en kopi fra England, USA eller andre land, når originalen er tilgjengelig fra en Norsk produsent (..og som trenger flere support kjøpere, siden de sliter for tiden)?

Servicen er tipp topp med livstidsgaranti, kunden må kun betale for materiell og frakt ved en fremtidig reparasjon, som f.eks. et såle-bytte.
De vedlegger også uten kostnad en ekstra skinn innleggssåle, ment for å tilpasse hvis skoen blir for løs i passformen etter en tids bruk.

Redigert:
Dagens ny ankommende:

Vis vedlegg 435523

Tidligere har jeg slått fra meg dette merket, siden jeg kun har sett på deres Wangen modell som blir litt for mye «fotform sko» etter min smak.

Imidlertid re-lanserte de i 2019 et design basert på en lest som de forlot på 1930 tallet. Denne skoen er kalt Buxton etter en av de «Lakse Lorder» som besøkte Aurland på slutten av 1800 tallet.
Lord Buxton – skal ha kommet til skomakerne i Aurland, og bedt om en sko som både var komfortabel å ha på seg, men som også var elegant nok til å ha på seg på hotellet han overnattet i.

Morsomt at denne skoen har påvirket sko-verdenen såpass mye. Både navnet «Penny loafer» og ikke minst «Norwegian welt», har sin opprinnelse fra denne sko modellen.

Skoen har en suveren passform til min fot, men læret som er 2 til 2,4 mm tykt, krever nok tid, for å bli skikkelig inngått.

Hvorfor kjøpe en kopi fra England, USA eller andre land, når originalen er tilgjengelig fra en Norsk produsent (..og som trenger flere support kjøpere, siden de sliter for tiden)?

Servicen er tipp topp med livstidsgaranti, kunden må kun betale for materiell og frakt ved en fremtidig reparasjon, som f.eks. et såle-bytte.
De vedlegger også uten kostnad en ekstra skinn innleggssåle, ment for å tilpasse hvis skoen blir for løs i passformen etter en tids bruk.
Hvordan opplever du størrelsen? Er du på samme som i engelske sko?

IMG_5619.jpeg

Ønsket en sko som fyller rollen i barnehagelogistikk, vått vær, snø, og på kontoret, uten at den er en boot. Svært fornøyd så langt!

Et par som tidligere bare er prøvd på. Et skikkelig eBay-kupp. 🤩

Edward Green Dover i svart London Grain på 303-lest med Ridgewaysåler. Kun fire snørehull med metallforsterking, noe som skiller seg fra andre Dover. UK 8.5 E.

1000008758.jpg

Årets kjøp ble et par Red Wing 1155 🤠
Egentlig kjøpt for anledninger hvor der serveres øl og spilles countrymusikk og fungerer godt til det, men med den sommeren som har vært i Nordland og Trøndelag har de vært greie å bare smette på seg når hundene skal luftes. Tro det eller ei, men de har også blitt brukt på sauesamling, så litt "alibi" har man. Ikke er de vonde å gå i heller, men jeg velger nok knytesko om jeg skal gå langt. Viktigst er det kanskje at lysten på et par fjonge boots i strutseskinn har dempet seg. Litt.

Hvordan opplever du størrelsen? Er du på samme som i engelske sko?
Jeg skulle visst ha str. 43 i mine Wangen etter tabellen deres. Det går forsåvidt òg, men ikke over tid. Jeg har såpass bred fot at det rett og slett verker i lilletåa etter en stund, selv om jeg ikke gjør noe mer krevende enn å kjøre bil. Litt leit, siden Wangen skal være den litt bredere lesten, men er man først vanskapt skal det ikke være lett å finne sko som passer. Så det blir 45, som er det jeg ellers bruker i sko, og da kan jeg bruke en litt tykkere sokk om jeg vil.

Takk! Har nettopp lest om at de sliter økonomisk. Lurer på om jeg skal kjøpe meg et par Buxton til, selv, mens jeg kan og for å støtte dem. Det hadde de fortjent. Jeg har bunadskoen og er ekstremt fornøyd, bruker 44 mot normalt 43,5. Synes ikke de er verre å gå inn enn engelske sko, heller tvert imot.

Hvis det er som du sier at omsåling kun koster frakt + materialer, så er det et enormt gode (som gikk meg hus forbi) og som alene kan forsvare kjøpet. Gitt at de ikke går under, da, selvfølgelig.

Edit: strengt tatt tror jeg at jeg heller ville brukt en standard svart Buxton loafer som bunadsko, enn de horrible alternativene som pushes i elendig lær med tinnspenner og donaldduck-passform.

• Liker
Reaksjoner: guardsmansshoes
Takk! Har nettopp lest om at de sliter økonomisk. Lurer på om jeg skal kjøpe meg et par Buxton til, selv, mens jeg kan og for å støtte dem. Det hadde de fortjent. Jeg har bunadskoen og er ekstremt fornøyd, bruker 44 mot normalt 43,5. Synes ikke de er verre å gå inn enn engelske sko, heller tvert imot.

Hvis det er som du sier at omsåling kun koster frakt + materialer, så er det et enormt gode (som gikk meg hus forbi) og som alene kan forsvare kjøpet. Gitt at de ikke går under, da, selvfølgelig.

Edit: strengt tatt tror jeg at jeg heller ville brukt en standard svart Buxton loafer som bunadsko, enn de horrible alternativene som pushes i elendig lær med tinnspenner og donaldduck-passform.
Jeg har Buxton i oak og vurderer som deg å kjøpe bunadskoen som vel er en svart Buxton med spenne? Har du et bilde av hvordan de funker til strømper og knikkers?

Fra baksiden av den pamfletten som fulgte med skoene:

IMG_1035.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Edward
Jeg har Buxton i oak og vurderer som deg å kjøpe bunadskoen som vel er en svart Buxton med spenne? Har du et bilde av hvordan de funker til strømper og knikkers?

Ja, det er en svart Buxton med rem til spenne i stedet for "penny keeper". De har blitt latterlig dyre, jeg kjøpte mine for 2 år siden til temmelig nøyaktig halvparten av hva de koster nå. Men du kan spare 10 % ved å abonnere på nyhetsbrevet deres.

Jeg har langbukser og får ikke tatt noe bilde med strømper. Har et gammelt bilde, se nedenfor.

Hvilken bunad har du? Jeg har gråtrøye fra Telemark og ville nok kjøpt dufsesko i denne prisklassen.
12741.jpg

• Liker
Reaksjoner: guardsmansshoes
Ja, det er en svart Buxton med rem til spenne i stedet for "penny keeper". De har blitt latterlig dyre, jeg kjøpte mine for 2 år siden til temmelig nøyaktig halvparten av hva de koster nå. Men du kan spare 10 % ved å abonnere på nyhetsbrevet deres.

Jeg har langbukser og får ikke tatt noe bilde med strømper. Har et gammelt bilde, se nedenfor.

Hvilken bunad har du? Jeg har gråtrøye fra Telemark og ville nok kjøpt dufsesko i denne prisklassen. Vis vedlegg 435772
Jeg har herrebunad fra Nordland og Troms som har blå hvitspraglede knestrømper i ull. Det blir nok nettere med Buxton enn med de Klaveness tanksene som jeg har nå. Får teste i stua hjemme med de brune Buxton for å vurdere hvordan det vil passe. 😊

Får teste i stua hjemme med de brune Buxton for å vurdere hvordan det vil passe.

Feel free til å poste bilder her i "dagens sko". Jeg har lyst på helt vanlige svarte Aurlands med gummisåler til regnværsbruk til bunaden, og er ganske fargeblind, så det hadde vært greit å se. :)