Dagens ny ankommende:
Vis vedlegg 435523
Vil slå et slag for Aurlands skoen her inne.
Tidligere har jeg slått fra meg dette merket, siden jeg kun har sett på deres Wangen modell som blir litt for mye «fotform sko» etter min smak.
Imidlertid re-lanserte de i 2019 et design basert på en lest som de forlot på 1930 tallet. Denne skoen er kalt Buxton etter en av de «Lakse Lorder» som besøkte Aurland på slutten av 1800 tallet.
Lord Buxton – skal ha kommet til skomakerne i Aurland, og bedt om en sko som både var komfortabel å ha på seg, men som også var elegant nok til å ha på seg på hotellet han overnattet i.
Morsomt at denne skoen har påvirket sko-verdenen såpass mye. Både navnet «Penny loafer» og ikke minst «Norwegian welt», har sin opprinnelse fra denne sko modellen.
Skoen har en suveren passform til min fot, men læret som er 2 til 2,4 mm tykt, krever nok tid, for å bli skikkelig inngått.
Hvorfor kjøpe en kopi fra England, USA eller andre land, når originalen er tilgjengelig fra en Norsk produsent (..og som trenger flere support kjøpere, siden de sliter for tiden)?
Servicen er tipp topp med livstidsgaranti, kunden må kun betale for materiell og frakt ved en fremtidig reparasjon, som f.eks. et såle-bytte.
De vedlegger også uten kostnad en ekstra skinn innleggssåle, ment for å tilpasse hvis skoen blir for løs i passformen etter en tids bruk.