- Medlem
- 6. des. 2013
Man gjør seg noen refleksjoner når det er over 90K i prisforskjell på disse to…
Redigert:
Velkommen tilbake. Folka er like gale. Produktene noenlunde de samme, men litt bredere utvalg og man har følgelig flere valgmuligheter. For 10 år siden slapp produsentene nye klokker i tidsbatcher gjennom året, mens nå slippes det nye modeller praktisk talt nesten hver dag. SoMe som plattform for produktene og opplevelsene har økt signifikant - og det har også prisene. Lykke til nå en dekade senere.Hei, gjenoppdager denne hobbyen etter gode 10 års pause. Hva tenker dere er de største endringene på den tiden?![]()
Usj… et litt for oppvekkende innlegg. Det finnes jo ingen objektive eller rasjonelle grunner for en slik pris-differanse, annet enn at Omega har en sjuk fortjeneste.![]()
Man gjør seg noen refleksjoner når det er over 90K i prisforskjell på disse to…
Vis vedlegg 428939
Vis vedlegg 428940
Sånn er det jo med alt her i verden.@Gin og @Raniets - Jeg tror ikke netto fortjeneste for Omega er så mye større en Certina, da Omega har utgifter til brand ambasadors, champagne, MET-galla shit, verdens omspennende tyngre markedsføring, øvrige kjendiser og influencere som skal snakke om nye klokker på eksotiske lokasjoner, osv. osv. Certina gir noen skarve kroner til skilpadder...
Så, dette med "luksusvarer" betyr bare at man betaler for andres champagne og fester - fremfor kanskje det man trodde man gjorde opp mot produktet og dets særegenheter/kvalitet.
Nå liker jeg begge klokkene svært godt isolert sett, men innimellom gjør man seg sine refleksjoner over en del pretensiøshet innen klokkeverdenen. Løsningen, for meg i alle fall, er å være klar over mye bullshit og leve med det, og fokusere mer klokken isolert sett som objekt på armen, selv om den er vedheftet en omfattende champagneavgift.
Ser jeg brukte ordet «fortjeneste», men jeg skulle heller skulle brukt ordet «margin» for å få frem mitt poeng.
Ja - luksusvarer er jo nettopp dette pga en høy pris.
Selv har jeg blitt litt lei av å bli «lurt» og har derfor solgt unna de mest luksuriøse urene mine fra Patek og Vacheron, følte at premium tillegget på disse, rett og slett ikke var verdt det.
Dette traff meg virkelig. Det er noe alle i hobbyen må forsone seg med - nemlig mengden bullshit.«innimellom gjør man seg sine refleksjoner over en del pretensiøshet innen klokkeverdenen. Løsningen, for meg i alle fall, er å være klar over mye bullshit og leve med det»